2012-07-20, 20:08
Medlem
osiriz88s avatar
Jag håller med honom om vissa av hans åsikter, särskilt när det gäller islam och invandring, men dock inte till den grad att jag accepterar hans vidriga metoder.
Citera
2012-07-21, 16:51
Medlem
Naturligtvis är svaret JA på frågan.
Citat:
Did the Breivik Massacre Change Norwegian Politics?

By Anna Reimann in Oslo and Utøya

After last July's massacre in Oslo and on Utøya island, Norwegian Prime Minister Jens Stoltenberg helped his people cope with unimaginable loss. The country wanted to demonstrate the power of democracy and tolerance. But one year later, the cracks are beginning to show in this image.

During the last year, Norway has impressed the world. Not only with its dignified way of mourning, but also because of the country's clear recognition of democracy and for the graceful way its people handled Breivik's trial and his outbursts in court. Recent polls even indicate that the Norwegians' faith in democracy has grown during the past year.

Even so, in recent weeks, cracks have also appeared in the image of a tolerant and humane Norway. What place does Breivik, a Norwegian, have in this Norway? Has the country, in which one-fifth of voters casted their ballots for the right-wing populist Progress Party (FrP), changed politically?

Prior to his radicalization, Breivik had been a member for a time in FrP's youth organization. But the party has recently seen its fortunes rise again. One poll shows the party with more than 22 percent support among voters -- nearly twice FrP's showing in local elections held just weeks after the attacks.

Another issue is also currently dominating the headlines in Norwegian newspapers. It took a long time for them to find their place here, but as in Germany and other parts of Europe, the Roma have finally arrived in Oslo. This has sparked hateful tirades on Norwegian Internet forums, where the Roma are disparaged and death threats are made. Local residents have also been hostile to the nomadic groups, who mostly originate from Romania. FrP chief Jensen has been calling for the Roma to be "deported."

The right-wing populist Progress Party (FrP) has recovered from the dip in popularity it experienced following Breivik's terror attacks. The "July 22 effect" has also passed for Stoltenberg's Labor Party, which has slumped back to its pre-Breivik popularity level.

Norwegians now support a change in government leadership. In late June polls, the head of the Conservative Party, Erna Solberg, was more popular than Stoltenberg for the first time.
Hela långa artikeln finns här: http://www.spiegel.de/international/europe/norway-after-breivik-populists-gain-lost-ground-a-845586.html
Citera
2012-07-22, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av osiriz88
Jag håller med honom om vissa av hans åsikter, särskilt när det gäller islam och invandring, men dock inte till den grad att jag accepterar hans vidriga metoder.

Pa vilket satt blir hans metoder mer vidriga an svenska statens insatser i Libyen, eller krigandet i Afganistan?
Citera
2012-07-22, 17:05
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Pa vilket satt blir hans metoder mer vidriga an svenska statens insatser i Libyen, eller krigandet i Afganistan?

Du har tydligen inte fattat att Sverige har en fredsbevarande styrka i Afganistan. Dessutom ett omfattande biståndsprogram vilket bedrivs av frivilliga som arbetar med humanitär hjälp. Allt under överinseende av FN.
Hur du kan jämföra dessa insatser med en simpel mördares idiotdåd övergår mitt förstånd.
Citera
2012-07-23, 00:39
Medlem
Brillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du har tydligen inte fattat att Sverige har en fredsbevarande styrka i Afganistan. Dessutom ett omfattande biståndsprogram vilket bedrivs av frivilliga som arbetar med humanitär hjälp. Allt under överinseende av FN.
Hur du kan jämföra dessa insatser med en simpel mördares idiotdåd övergår mitt förstånd.

Han menar att de båda tankevärdarna har gemensamt att de tycker sig begå våldshandlingar eller hot om våld för folkets eget bästa.

Jag håller med Breivik i mycket som han skriver, men inte till 100% om allt. Dock är steget därifrån till att begå massmord väldigt, väldigt långt. Jag tycker inte att det måste innebära att man stödjer honom och hans handlingar bara för att man delar många åsikter med honom.
Citera
2012-07-23, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Fredsbevarande styrka my ass. Sverige och dom andra USA-lakejerna ar dar for att morda och forinta ett utav de sista frihetsalskande folken. Detta har systematiskt pagatt i flera hundra ar. De internationella mordarna har terrangen ( naturen ) emot sig och vill forstora den. Kriget handlar om mansklighetens framtid; skall djavulen med USA i spetsen vinna eller skall friheten segra. Gud ar med oss. Lange leve Al Quaida!

Det ar vi och djuren mot satan och hans anhang. Satan vill asfaltera hela varlden och forstora den enda varld vi har och han har kommit langt. Dessa man krigar i bergen och vagrar ge upp sin sjalvstandighet - dessa krigare ar bland de sista mannen pa var planet. Jag bugar infor dom.

Dom krigar ensamma mot hela varlden som ar i satans grepp. Respekt sager jag, respekt!
Senast redigerad av Tinman 2012-07-23 kl. 12:13.
Citera
2012-07-23, 12:48
Medlem
concorders avatar
brukar strösöka nyckelordet 'breivik' ibland på nätet, vg.no o.s.v. och sedan några dagar efter rättegången får man oftast 0 träffar. soft hur han bara försvann lol
Citera
2012-07-24, 22:37
Medlem
Brillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av concorder
brukar strösöka nyckelordet 'breivik' ibland på nätet, vg.no o.s.v. och sedan några dagar efter rättegången får man oftast 0 träffar. soft hur han bara försvann lol

Jag får 54,8 miljoner träffar...
Citera
2012-07-25, 15:56
Medlem
concorders avatar
kolla datum lol...nu ska han tillbringa hela sitt liv bortglömd i en cell bara för 5 minuters kändisskap bland arga, ensamma, anonyma rasistlosers på internet...vilken misär lol
Senast redigerad av concorder 2012-07-25 kl. 15:58.
Citera
2012-07-25, 15:59
Medlem
Citat:
kolla datum lol...nu ska han tillbringa hela sitt liv bortglömd i en cell
Inte då, han har faktiskt TRE.
Citera
2012-07-25, 16:03
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
kolla datum lol...nu ska han tillbringa hela sitt liv bortglömd i en cell bara för 5 minuters kändisskap bland arga, ensamma, anonyma rasistlosers på internet...vilken misär lol

Du har inte lärt dig att stava hans namn, trots att du haft ett år på dig, eller slinter du med fingrarna när du skriver in namnet på sökmotorerna?

Söker man på breivik får man över 50 000 nya träffar, bara det senaste dygnet.
Citera
2012-07-25, 16:07
Medlem
concorders avatar
lmao you wish...nej du, skandinavisk media undviker hans namn sedan rättegången och media i andra länder har redan glömt honom. All time loser high score: Horvik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in