Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-10, 09:02
  #2077
Medlem
Redlinezs avatar
Tar nog tillbaka allt ont man har sagt om denna svaga benso. Denna är grym mot oro och spänning som kroppen jämt skall jädras med.. visst ska man äta för ett rus så krävs det nog en del men jag är liksom 30 + och känner att flumma på enbart Benz funkar inte så bra som tidigare eftersom då måste man ju äta bra många och då blir det massa slöseri osv.. Sedan räcker effekterna jag redan får på låga doser. Fanns tydligen kvar på på recept så var väl bara tacka samt ta emot
Citera
2017-05-11, 14:36
  #2078
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redlinez
Tar nog tillbaka allt ont man har sagt om denna svaga benso. Denna är grym mot oro och spänning som kroppen jämt skall jädras med.. visst ska man äta för ett rus så krävs det nog en del men jag är liksom 30 + och känner att flumma på enbart Benz funkar inte så bra som tidigare eftersom då måste man ju äta bra många och då blir det massa slöseri osv.. Sedan räcker effekterna jag redan får på låga doser. Fanns tydligen kvar på på recept så var väl bara tacka samt ta emot

Har använt 15- max 20 mg Oxascand per dygn i cirka 15 år och detta är en förutsättning för att jag ska kunna jobba heltid, åka kommunalt, gå och handla, umgås med folk, våga resa bort osv. Tar dessutom cirka 12,5 mg Imovane till natten. Vill verkligen inte flumma på medicinerna, bara kunna leva så normalt som möjlig. Dessa problem har funnits sedan tidig ungdom så det är inget som kommit med medicinerna som många säger, att man genom att äta benso ökar sin ångest. Har inte behövt någon speciell upptrappning under alla dessa år utan det funkar bra för mig fortfarande. Är nog bra att försöka hålla sin dosering, även om jag vet att det är svårare för vissa andra, så får vara glad a det fortfarande funkar för mig.
Citera
2017-05-12, 13:55
  #2079
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kochskatan
Har använt 15- max 20 mg Oxascand per dygn i cirka 15 år och detta är en förutsättning för att jag ska kunna jobba heltid, åka kommunalt, gå och handla, umgås med folk, våga resa bort osv. Tar dessutom cirka 12,5 mg Imovane till natten. Vill verkligen inte flumma på medicinerna, bara kunna leva så normalt som möjlig. Dessa problem har funnits sedan tidig ungdom så det är inget som kommit med medicinerna som många säger, att man genom att äta benso ökar sin ångest. Har inte behövt någon speciell upptrappning under alla dessa år utan det funkar bra för mig fortfarande. Är nog bra att försöka hålla sin dosering, även om jag vet att det är svårare för vissa andra, så får vara glad a det fortfarande funkar för mig.

Jag instämmer, blev diagnoserad med PTSD för ett gäng månader sedan de började med 25 st 5 mg imovane / månad & 100 st 10 mg Sobril, efter en månad fick jag 7,5 mg Imovane och 100 st 25 mg Sobril. Nu har jag bra sömn och matrutiner, klarar att pendla umgås med folk m.m.
Citera
2017-05-14, 01:42
  #2080
Medlem
Tar 10 mg oxascand vid behov, oftast när jag har ganska jobbig ångest. Underlättar sociala interaktioner något så otroligt mycket. Som så många här sagt är det inget att flumma på, men värdelöst är det inte för den sakens skull; nästan tvärtom.
Citera
2017-05-16, 14:12
  #2081
Medlem
mussepigg2s avatar
Hej, jag har märkt att när jag tar oxascand så känns mitt hår mjukare och "fluffigare" på något sätt. Kan det bero på medicinen eller vad tror ni?
Citera
2017-06-04, 19:12
  #2082
Medlem
WolframTungstens avatar
Jag hade Sobril/Oxascand utskrivet, men efter senaste inläggning på dårhuset togs den ifrån mig av en känslokall liten pykniker till läkare. Jag besväras ibland av ångest, men upplever inte medicinen som värst potent, den tar ej udden av ångesten. Fast placebo-effekten ska man inte underskatta, för mig räcker det ibland att se kartongen med medicinen. Jag har aldrig blandat den med spånken och är en måttlig brukare, ändå drogs mitt recept in. Eftersom jag upplever dålig effekt kanske jag skulle acceptera avsaknaden av den medicinen.
Citera
2017-06-05, 01:39
  #2083
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mussepigg2
Hej, jag har märkt att när jag tar oxascand så känns mitt hår mjukare och "fluffigare" på något sätt. Kan det bero på medicinen eller vad tror ni?

Jag har aldrig hört talas om den effekten på håret men konstigare saker har väl hänt antar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av WolframTungsten
Jag hade Sobril/Oxascand utskrivet, men efter senaste inläggning på dårhuset togs den ifrån mig av en känslokall liten pykniker till läkare. Jag besväras ibland av ångest, men upplever inte medicinen som värst potent, den tar ej udden av ångesten. Fast placebo-effekten ska man inte underskatta, för mig räcker det ibland att se kartongen med medicinen. Jag har aldrig blandat den med spånken och är en måttlig brukare, ändå drogs mitt recept in. Eftersom jag upplever dålig effekt kanske jag skulle acceptera avsaknaden av den medicinen.

Fick du någon motivering av läkaren varför du inte skulle få fortsätta med Oxazepam?
Citera
2017-06-05, 16:19
  #2084
Medlem
80231s avatar
Hur jämföra effekten av alkohol med den av t ex Oxascand? Oxascand kallas ju för torrsprit av beroendeläkarna (iaf min).

Min fundering är hur många mg Oxascand/Sobril jag behöver ta för att nå samma lugn/rus (mot ångest/agg/depp/oro/rädsla/hopplöshet/sui/anspänning/värk... pust... det finns mer. ) som efter det att jag druckit en halv liter vin. Denna fråga kanske skulle platsa i en egen tråd, men jag tänkte att erfarenheten finns i denna. Jag vill hitta rätt nivå för att kunna ta mig ur ett alkoholberoende.


Edit: Lägger till inlägget av Redlinez, då jag inte är ute efter att flumma på benzo, utan ha den som ett verktyg.

Citat:
Ursprungligen postat av Redlinez
Tar nog tillbaka allt ont man har sagt om denna svaga benso. Denna är grym mot oro och spänning som kroppen jämt skall jädras med.. visst ska man äta för ett rus så krävs det nog en del men jag är liksom 30 + och känner att flumma på enbart Benz funkar inte så bra som tidigare eftersom då måste man ju äta bra många och då blir det massa slöseri osv.. Sedan räcker effekterna jag redan får på låga doser. Fanns tydligen kvar på på recept så var väl bara tacka samt ta emot
__________________
Senast redigerad av 80231 2017-06-05 kl. 16:32.
Citera
2017-06-05, 21:10
  #2085
Medlem
WolframTungstens avatar
Äsch då, jag skulle citera en ställd fråga, men jag kör ändå. Mitt recept drogs in pg a mina alkoholvanor. Detta trots att jag haft medicinen rätt länge utan problem. Jag skulle kunna skicka ett elektroniskt meddelande till min kontaktperson och gnälla, det kanske jag gör.
Citera
2017-06-06, 15:24
  #2086
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redlinez
Tar nog tillbaka allt ont man har sagt om denna svaga benso. Denna är grym mot oro och spänning som kroppen jämt skall jädras med.. visst ska man äta för ett rus så krävs det nog en del men jag är liksom 30 + och känner att flumma på enbart Benz funkar inte så bra som tidigare eftersom då måste man ju äta bra många och då blir det massa slöseri osv.. Sedan räcker effekterna jag redan får på låga doser. Fanns tydligen kvar på på recept så var väl bara tacka samt ta emot

Vilka doser behöver du ta för att det ska hjälpa mot ångest/oro?
Citera
2017-06-07, 19:46
  #2087
Medlem
Fick själv sobril utskrivet 10 mg tre ggr per dag och jäklar vad de bet bra de första gångerna ångest lika med puts väck så länge de fanns kvar i kroppen. Dock tycker min nuvarande läkare att jag behöver ångestlindring dygnet runt så är nu uppgraderad till 2 x 2 mg iktorivil om dagen. Men sobril är absolut inte skit om man har lättare problem eller är ovan när det gäller benzo
Citera
2017-06-07, 21:28
  #2088
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WolframTungsten
Äsch då, jag skulle citera en ställd fråga, men jag kör ändå. Mitt recept drogs in pg a mina alkoholvanor. Detta trots att jag haft medicinen rätt länge utan problem. Jag skulle kunna skicka ett elektroniskt meddelande till min kontaktperson och gnälla, det kanske jag gör.

Gör det, det finns inget att förlora på det iallafall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback