Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-12, 16:32
  #2053
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald-dick
Klart den är det då den är potentast av de vanliga bensodiazepinerna, den är även korttidsverkande. Det är därför alprazolam inte används främst vid molande ångest just av dessa anledningar. In fort, ut fort. Alprazolam används vid kraftig panikångest och dylikt. Diazepam är i medicinsk bemärkelse bättre på ihållande, molande ångest.

Den fetade meningen: Det är i det här syftet, som Diazepam inte fungerar för mig, vilket var poängen med mitt tidigare inlägg.
Citera
2017-02-12, 16:37
  #2054
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Den fetade meningen: Det är i det här syftet, som Diazepam inte fungerar för mig, vilket var poängen med mitt tidigare inlägg.
Testa att öka dosen då?

Har mycket svårt att förstå hur någon kan föredra oxazepam över diazepam, särskilt med din typ av ångest.

Du vet att oxazepam är relativt kortverkande antar jag. Du vet att diazepam är extremt långtidsverkande?

Jag tror placebo i ditt fall.
Citera
2017-02-26, 07:38
  #2055
Medlem
Håller med föregående, oxascand över diazepam (stesolid) det kan jag aldrig hålla med om.

Nu till en annan fråga, har en sak oxascand hemma, för att få bäst effekt så är det under tungan som gäller eller?
Citera
2017-03-01, 19:19
  #2056
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald-dick
Testa att öka dosen då?

Har mycket svårt att förstå hur någon kan föredra oxazepam över diazepam, särskilt med din typ av ångest.

Du vet att oxazepam är relativt kortverkande antar jag. Du vet att diazepam är extremt långtidsverkande?

Jag tror placebo i ditt fall.

Bara för ett preparat har extremet lång halveringstid, så betyder det inte att effekten av medlet är långt. Visst är receptorerna påverkade lång tid, men inte på ett sätt som håller ångesten borta om man lider av stark ångest.

Den ångestdämpande effekten av Stesolid är cirka 6-7 timmar, trots att den har extremet lång halveringstid. Den ångestämpande effekten av Sobril är cirka 4-5 timmar. Så det är inte en jätteskillnad.

Men halveringstid och verkningstid är två helt olika saker, som du säkert redan vet.

Ska man däremot sluta med benso, så är Stesolid såklart att föredra, eftersom avtändningen inte kommer lika fort då dina receptorer fortfarande är påverkade fnågon dag efteråt också.

Iktorivil är ett preparat som har en ångestdämpande effekt i 10-12 timmar
__________________
Senast redigerad av blaha95 2017-03-01 kl. 19:26.
Citera
2017-03-01, 19:28
  #2057
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag tror faktiskt att jag föredrar Oxazepam framför Diazepam som ångestdämpande. Jag må vara konstig, men jag är en av få personer som inte gillar Diazepam och inte alls får ut samma effekt (med särskild betoning på långvarig ångestdämpning) av Diazepam, som många andra verkar få. För mig har Diazepam endast (i rätt doser) fungerat bra för att häva panikångestattacker, men för att dämpa ångest över längre tid har de fungerat sämre. För mer långvarig ångestdämpning föredrar jag Oxazepam (i rätt dos) av de två. Det negativa med Oxazepam är att det tar tid för substansen att nå full effekt. Den bästa ångestdämparen på alla sätt är, i min mening, Alprazolam.

Instammer dar. Personligen far jag ingen eller liten effekt av diazepam, maste upp mot 120 mg for att det skall handa nagot, Oxazepam behover jag inte lika hoga doser av, konstigt nog, da jag vet att det ar en jakligt vek benso. Foredrar dock Ativan och Aplrazolam, skulle aldrig betala pengar for Oxaz. eller Diaz.
Citera
2017-03-06, 20:23
  #2058
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cgb spender
sobril förtjänar ett bättre ryckte än vad dom har .det dåliga med sobril är bara att det tar lång tid för dom att verka

Tycker dom verkar ganska bra på mig.
Citera
2017-03-06, 20:28
  #2059
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
När är det som Sobril börjar verka och hur länge ska den lugnande effekten hålla i? Spelar det någon roll om man tar den på tom mage eller i samband med mat?

På tom mage verkar Sobril väldigt fort på mig. Inget jag rekommenderar dock.
Citera
2017-03-06, 20:29
  #2060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ciszla
Mycket svaga men det kan ju vara bra att det finns för dom som väger under 50kg

Håller med - Sobril är oerhört svag benso. Fast ibland duger dem, faktiskt.
Citera
2017-03-06, 20:32
  #2061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerran777
Sobril är trams. Eller sockerpiller som någon skrev. Bara det faktum att de kommer i upp emot en styrka av 25mg per tablett säger en del. Jag har också kraftigt överdoserat denna utan att känna av något. Känns som rent.... Trams....

Jag instämmer.
Citera
2017-03-07, 00:33
  #2062
Medlem
[quote=Kochskatan|59835444]
Citat:
Ursprungligen postat av Funcs
Känner knappt av sobril tar 15mg.[/QUOTE'

Jag har ätit 15 mg Sobril dagligen (i stort sett) i över 10 år. Tar dem direkt på morgonen på fastande mage, enligt läkares ordination. Jag känner lugnet vilket är syftet, dock blir jag inte flummig eller direkt påverkad,bara någotsånär lugn och "normal" vilket är mitt syfte. Dock mår jag inte så bra framåt eftermiddagen om jag missar ta den dosen på morgonen någon dag. Då får det bli eftermiddagsdos istället

Jag har precis som du, också Sobril 15 mg - ett litet paket på 25 styck dock.
Citera
2017-03-12, 09:22
  #2063
Medlem
Jag tog 10mg oxascand i måndags, just på måndagen kände jag inget speciellt men på både tisdag och onsdag var jag väldigt lugn och mådde bättre än vad jag gjort på länge (mår inte dåligt överlag utan lånade ett piller av en närstående när jag började på mitt nya jobb). Någon som har liknande erfarenheter eller kan det ha berott på något annat?

P.S Mina osäkerhetskänslor som jag ofta drar med mig försvann under de två dagarna vilket var en lättnad.

Mvh
Citera
2017-03-17, 11:05
  #2064
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albinmedsnöret
Sobril biter inte alls på min ångest, kan inte flumma på dem heller. Men alla fungerar olika. Xanor däremot fungerar kanon mot ångest och bra för flumm.
Men Minnet försämras avsevärt på xanor, därför föredrar jag diazepam (Valium, Stesolid) mot ångest

Sobril (endast) 5 mg, funkar kanon på mig - Xanor har däremot aldrig riktigt fungerat på mig. Stesolid har jag haft i många år 5 samt 10 mg - men är glad att jag fick den utbytt för "dagens" Sob 5 mg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback