Flashback bygger pepparkakshus!
2012-04-19, 17:33
Medlem
Fru.Norbergs avatar
På jobbet har vi fika varje fredag och turas om vem som tar med sig fika till oss 6 stycken i personalen.

Det har dock börja dyka upp ett problem. Jag har inte alltid varit med på dessa fikadagarna eftersom de har hållts när jag har haft uppdrag på annan ort. Nu är jag stationerad hos dessa tanter med sötsug som ÄLSKAR bakelser, kakor, semlor, kladdkaka, winerbröd, you name it!

Jo, nu till problemet. Dessa bakelser/kakor/tårtor är inte goda ochser så oaptitligt ut när alla kakorna ligger och svettas i rumstemperaturen och tanterna bara möler in kakorna och sånt i munnen, de köper bara för att köpa och för att smälla i sig det. Och nu snackar vi om bullar och winerbröd i storlek med toalettlock. Det är ingen direkt tanke bakom det som det bjuds på. Jag älskar också kakor och sånt, så det är inte det, men jag har svårt att äta det med dessa tanterna. Mår faktiskt lite illa

SÅ, nu kommer jag till saken. Nästa fredag är jag fikaansvarig och jag undrar om jag kan bjuda på något annat. De är ju verkligen fixerade vid att det ska vara bullar eller vetekransar och sånt. Men kan man bjuda på annat. Vad är okej att bjuda på till fika? Jag spyr verkligen om jag ser en kakbit till.

Är det okej att bjuda på en chokladpralin var till kaffet? Nu menar jag fina dyra chokladpraliner. Men är det för lite?

Hjälp.
Citera
2012-04-19, 17:36
Medlem
snowman.80s avatar
överraska dom med lite grönsaker på ett snyggt silverfat!
Citera
2012-04-19, 17:52
Medlem
Varför inte scones, både naturella och med frukt/bär, muffins (inte söta utan typ matmuffins) och till det ost, färskost, gurka, tomat, lemon curd och någon sylt eller marmelad som inte är så söt och/eller skivad frukt och bär.
Citera
2012-04-19, 18:00
Medlem
Fru.Norbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowman.80
överraska dom med lite grönsaker på ett snyggt silverfat!

hmm....

Citat:
Ursprungligen postat av Frostfjaril
Varför inte scones, både naturella och med frukt/bär, muffins (inte söta utan typ matmuffins) och till det ost, färskost, gurka, tomat, lemon curd och någon sylt eller marmelad som inte är så söt och/eller skivad frukt och bär.

låter meckigt
Citera
2012-04-19, 18:12
Medlem
seadogs avatar
Cognac...

mvh
seadog
Citera
2012-04-19, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fru.Norberg
låter meckigt
Kolla hos lokala bagerier om de har scones och/eller matmuffins, om inte så är det mycket enkelt att baka scones själv. Lemon curd (och marmelad) finns färdigt på burk.
Citera
2012-04-19, 21:03
Medlem
christerys avatar
Kaffeost i kaffet (för det är så gott), drömmar och pepparkakor så dom sover gott och blir snälla skulle jag kört med.
Citera
2012-04-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fru.Norberg
På jobbet har vi fika varje fredag och turas om vem som tar med sig fika till oss 6 stycken i personalen.

Det har dock börja dyka upp ett problem. Jag har inte alltid varit med på dessa fikadagarna eftersom de har hållts när jag har haft uppdrag på annan ort. Nu är jag stationerad hos dessa tanter med sötsug som ÄLSKAR bakelser, kakor, semlor, kladdkaka, winerbröd, you name it!

Jo, nu till problemet. Dessa bakelser/kakor/tårtor är inte goda ochser så oaptitligt ut när alla kakorna ligger och svettas i rumstemperaturen och tanterna bara möler in kakorna och sånt i munnen, de köper bara för att köpa och för att smälla i sig det. Och nu snackar vi om bullar och winerbröd i storlek med toalettlock. Det är ingen direkt tanke bakom det som det bjuds på. Jag älskar också kakor och sånt, så det är inte det, men jag har svårt att äta det med dessa tanterna. Mår faktiskt lite illa

SÅ, nu kommer jag till saken. Nästa fredag är jag fikaansvarig och jag undrar om jag kan bjuda på något annat. De är ju verkligen fixerade vid att det ska vara bullar eller vetekransar och sånt. Men kan man bjuda på annat. Vad är okej att bjuda på till fika? Jag spyr verkligen om jag ser en kakbit till.

Är det okej att bjuda på en chokladpralin var till kaffet? Nu menar jag fina dyra chokladpraliner. Men är det för lite?

Hjälp.
Det känns väldigt futtigt. Då får det hellre vara lite "meckigt" skulle jag säga.
Citera
2012-04-19, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Kaffeost i kaffet (för det är så gott), drömmar och pepparkakor så dom sover gott och blir snälla skulle jag kört med.
Kaffeost? Låter väldigt märkligt
Citera
2012-04-19, 22:16
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivey
Kaffeost? Låter väldigt märkligt

Finnar är märkliga, men http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaffeost

Gott är det, jag brukar strunta i bären. Små kuber ner i kaffekoppen och fyll på med skållhett kaffe och sen kanske lite strösocker. Käkas direkt med skeden ur koppen. Men jag är lite barbarisk, sen hatar jag att plocka hjortron.

Har Gud placerat dom på mygginfesterade myrar dit man knappt kan ta sig, och sen när man plockat ett tag (snurrandes runt på myren med sikten inställd neråt) knappt hittar hem utan GPS eller kompass så ville han nog inte att jag skulle käka dom.
Citera
2012-04-19, 22:32
Medlem
Jag säger; Fikonbollar! Nyttigt och sött! Men säg inte till tanterna vad de innehåller innan de smakat, för att undvika att de bara vägrar smaka av ren princip. Sen när de tryckt ett par så avslöjar du vad det är. Sjukligt goda också!

Eller varför inte bara göra naturella maränger! Stora, men inte så söta och tar inte plats i magen + att de är relativt kalorisnåla med tanke på storleken.
Citera
2012-04-19, 22:40
Medlem
https://www.flashback.org/t1155645

Bara för att visa att du hänger med i nyheterna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in