2012-04-18, 20:34
Avslutad
Hejsan, jag parkerade för någon timme sen på en uppfart i lund, jag hade min gravida syster och min mamma med mig och hjälpte dom att bära in saker till min systers nya lägenhet.

Jag parkerade cirka 19.20 och kom tillbaka till bilen vid 19.25. Platsen jag parkerade var då inte tillåten och markerad av en skylt men då jag skulle bära tungt så parkerade jag där ändå.

Kom ut till bilen 19.25 och såg att gubben som stod parkerad bredvid mig (inte tillåtet, samma skylt satt där) satte något på bilen. Jag sa "ursäkta vad gör du" och han började peka och på skylten och säga att jag inte fick stå där etc, han halvsprang till sin bil som stod 2 meter bredvid min och hoppa in och baka i väg full fart.

Tog parkeringsbötern och titta, 400kr inte så mycket och jag gjorde fel och ska helt klart betala.

MEN gubbens uppträdande och hans eget parkeringsfel störde mig. Jag undrar nu om det finns något sätt jag kan få fram gubben namn och adress?

Lunds Kommuns Fastighets AB utfärdade bötern om det hjälper. Finns tele-nr och sådant men tror inte dom vet eller säger vem som utfärdade den.

Finns det någon sida eller något där man kan se detta?
Citera
2012-04-18, 20:46
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilcoxxx
Hejsan, jag parkerade för någon timme sen på en uppfart i lund, jag hade min gravida syster och min mamma med mig och hjälpte dom att bära in saker till min systers nya lägenhet.

Jag parkerade cirka 19.20 och kom tillbaka till bilen vid 19.25. Platsen jag parkerade var då inte tillåten och markerad av en skylt men då jag skulle bära tungt så parkerade jag där ändå.

Kom ut till bilen 19.25 och såg att gubben som stod parkerad bredvid mig (inte tillåtet, samma skylt satt där) satte något på bilen. Jag sa "ursäkta vad gör du" och han började peka och på skylten och säga att jag inte fick stå där etc, han halvsprang till sin bil som stod 2 meter bredvid min och hoppa in och baka i väg full fart.

Tog parkeringsbötern och titta, 400kr inte så mycket och jag gjorde fel och ska helt klart betala.

MEN gubbens uppträdande och hans eget parkeringsfel störde mig. Jag undrar nu om det finns något sätt jag kan få fram gubben namn och adress?

Lunds Kommuns Fastighets AB utfärdade bötern om det hjälper. Finns tele-nr och sådant men tror inte dom vet eller säger vem som utfärdade den.

Finns det någon sida eller något där man kan se detta?

Nej dem är skyddade just för att folk som blir arga inte ska kunna hitta dem.
Du kanske får fram ett anställningsnummer från boten, men längre än så kommer du inte komma om du inte råkar ha tillgång till deras data system.
Citera
2012-04-18, 20:49
Avslutad
tråkigt, men det är väl bra för dom anställda.

Även han var felparkerad och stod där redan innan jag kom, finns det något ur ett juridiskt perspektiv jag kan göra om jag får fram hans regnr?
Citera
2012-04-18, 20:56
Medlem
Napis avatar
Citat:
tråkigt, men det är väl bra för dom anställda.

Även han var felparkerad och stod där redan innan jag kom, finns det något ur ett juridiskt perspektiv jag kan göra om jag får fram hans regnr?

Tror det bara är att pröjsa och se glad ut eller överklaga.
Även om han hade felparkerat har du väl inget som styrker det mer än ditt ord?
Och vad gäller reg nummret så lär dem ha flera likadana bilar av samma modell så det räcker knappast med att ta reg på en sån bil när du ser den i framtiden.
Du kan ju alltid skicka nåt klagomål till hans chef men det kommer nog inte ge speciellt mycket heller.
Överklaga och berätta att ni höll på flytta in, bifoga en kopia på hyres/köpes avtalet så kanske det går vägen.
Citera
2012-04-18, 21:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Tror det bara är att pröjsa och se glad ut eller överklaga.
Även om han hade felparkerat har du väl inget som styrker det mer än ditt ord?
Och vad gäller reg nummret så lär dem ha flera likadana bilar av samma modell så det räcker knappast med att ta reg på en sån bil när du ser den i framtiden.
Du kan ju alltid skicka nåt klagomål till hans chef men det kommer nog inte ge speciellt mycket heller.
Överklaga och berätta att ni höll på flytta in, bifoga en kopia på hyres/köpes avtalet så kanske det går vägen.

Ja pröjsa tänker jag göra, jag stod felparkerad ingen fråga om den saken.

Det var en privatbil och en privatperson som utfärdade bötern, han var väl fastighets ägaren i området, och samma sak gäller ju åt andra hållet, han har inget annat än sitt ord att jag stod felparkerad, så rimligen så borde jag väl kunna göra något?

Kan se om han står där felparkerad nästa gång också. Tycker bara att hans dubbelmoral är fel, han stod där innan mig och borde fan böta sig själv också, det är det som är mitt problem. 400kr är inga stora summor pengar men är det något jag inte tål så är det dubbelmoral.
Citera
2012-04-18, 21:57
Medlem
Pulpas avatar
Beroende på vad det var för förbudsskylt, så kan han ha rätt att parkera fel. Under tjänsteutövning, så har jag för mig att P-nisse har rätt att ställa sig fel.

Tänk att en P-vakt är så strykrädd så att han inte ens kunde stå kvar o snacka med dig..
Citera
2012-04-18, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pulpa
Beroende på vad det var för förbudsskylt, så kan han ha rätt att parkera fel. Under tjänsteutövning, så har jag för mig att P-nisse har rätt att ställa sig fel.

Tänk att en P-vakt är så strykrädd så att han inte ens kunde stå kvar o snacka med dig..

Tror inte han var p-vakt utan bara nån fastighets nisse.

Haha ja det är därför jag är lite irriterad över det hela också. Jag är halv serb ser ganska svensk ut och är 21 år gammal, kör en mercedes e280 och pratar korrekt svenska, och han blev helt livrädd. Jag bara frågade i lungt tonläge vad han höll på med. Fega svenska gubbjävlar ^^ Men han gjorde rätt att fly fältet. Hade han käftat emot mig så hade han väl fått äta bötern istället och kyssa knogar. Var hyfsat irriterad efter han backat iväg i 50.
Citera
2012-04-18, 22:04
Medlem
https://marknad.lkf.se/CM/Templates/Article/general.aspx?cmguid=e2360db9-03b4-41d1-bc06-f484c118e82c
Citera
2012-04-18, 22:15
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Tror inte han var p-vakt utan bara nån fastighets nisse.

Haha ja det är därför jag är lite irriterad över det hela också. Jag är halv serb ser ganska svensk ut och är 21 år gammal, kör en mercedes e280 och pratar korrekt svenska, och han blev helt livrädd. Jag bara frågade i lungt tonläge vad han höll på med. Fega svenska gubbjävlar ^^ Men han gjorde rätt att fly fältet. Hade han käftat emot mig så hade han väl fått äta bötern istället och kyssa knogar. Var hyfsat irriterad efter han backat iväg i 50.

Prova att jobba som P-vakt i någon månad och sen förstår du varför han stack.
Om du visste hur mycket idioter det är man möter, Tillslut skiter man i att prata med någon överhuvudtaget.
Citera
2012-04-18, 23:01
Medlem
Bongomans avatar
Om man kånkar in en tung grej i ett hus har man rätt att stanna. Storleken på boten tyder på p-förbud. Eftersom du inte parkerat, du inte stått mer än 5 minuter och han inte kontrollerade vad som hände runt bilen innan han skrev lappen har han gjort fel. Du ska definitivt överklaga.
Citera
2012-04-19, 11:30
Medlem
Citat:
Det är skönt att du stannade förbi bara för att säga det, bög.

Det märks att du är serb som kallar folk "bög" för att de kritiserar dig.

I varje fall så bör du prova bestrida med den information du angett här. Går det så går det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in