Citat:
Ursprungligen postat av Juegos1
Har följt direktrapporter alla dagar rättegången hållt på utom idag och jag har märkt att han uttalat sig om att "han hela tiden hoppades att pressen skulle öppna sig". Fram tills där jag hängt med har dem gått igenom hans liv från att han hoppade av gymnasiet tills när han parkerade bilen med bomben vid regeringsbyggnaden. Jag har faktiskt inte hört Breivik tala om vilka dessa försök för att kämpa fredligt har varit? Han säger ju också att han bestämde sig för att utföra dessa handlingar, även om de inte var bestämt vilka och vart, redan 2002.
Har jag fel i att man måste ta det Breivik säger, som att han hoppades att media skulle öppna sig mer, med en nypa salt? Han är väl medveten om att media bevakar, framförallt det HAN säger och återget så gott de kan. Han har sagt att efter att han fick tillåtelse till mediala verk och såg vad som sas/skrevs om honom ändrade han sitt förhållningsätt då han insåg att folket "förstår" honom bättre med detta nya sätt. Han anpassar det han säger för att folk ska tveka helt enkelt. Han som du säger, har sagt att han är en säljare av sin ideologi, och min erfarenhet av säljare är att produkten sällan är som den förbannade säljaren fick det att låta
Inte illa menat men bara för att han säger att han försökt kämpa fredligt behöver det ju inte riktigt vara så. Breivik är nog inte den person man skall lita blint på, om du förstår, han går ganska extremt för att övertyga folk om vad som är och inte är, hans handlingar är ju ett brinnande bevis på det

Han har, enligt honom själv gjort detta för att påverka utan våld: Varit med i FRPs ungdomsparti (även det vanliga om jag inte misminner mig), han har skrivit debattinlägg och insändare som blivit censurerade, han har tipsat nyhetsbyråer om olika händelser (där muslimer gjort uppror) vilket de sagt inte hade nyhetsvärde. Detta var precis innan deras val i 2009, efter valet så kom det små rapporteringar utav detta. De var enligt ABB (ska finnas bevispå kommunikation mellan chefredaktörer i Sve/Nor) rädda att ge FRP framgång i valet.
Sen säger han att de som försöker debattera för en höger politik blir förlöjligade och förtrycka utav de med andra åsikter, de blir uteslutna ur samhället. De tillåts inte säga vad de tycker, därför anser ABB att Norge inte är en demokrati.