Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Det gick inte att komma in på "Islam in Revolution: Fundamentalism in the Arab World", så jag kunde inte kolla den. Får utgå från vad du skriver istället.
Denna länk borde fungera:
http://books.google.se/books?id=QeVs-4lWeUIC
Citat:
Dina fakta (numrerade 1-6) går inte emot något av vad jag skrivit om wasatteyya. Detta inklusive det du markerat svart! Om det gör det i din UPPFATTNING av vad du läste kan jag inte bedömma, men av det du räknade upp så finns det inget som går emot det jag skrivit, hur du än önskar detta.
De 1-6 som jag raddade upp är det som författaren anser är karaktäristiska för wasattayya, det som jag svartmarkerade i din text är de några av de karaktäriserande egenskaperna som du pekar på att wasattayya har. Poängen med hela citatet var att visa att du inte har stöd för vad du anser karaktärisera wasattayya. Inte igenom att påpeka att punkterna säger emot dig, utan genom att visa att det du säger inte tas upp som karaktäriserande egenskaper hos wasattayya.
Citat:
Vi struntar i begreppet sekulär, eftersom ni hakar upp er på detta!
Bra, eftersom du uppenbarligen inte verkar veta vad ordet betyder.
Citat:
Dina siffror tar inte upp speciellt mycket precist, utan är enkla övergripande bedömningar av wasatteyya, till stor del ganska överrensstämmande med den uppfattning jag har haft hela tiden. Det du tar upp om proselytism är skribentens åsikt, den som gjorde hemsidan du hämtade materialet från.
Det är ingen hemsida, det är en vetenskaplig skrift av Richard Dekmejian, professor i statsvetenskap. Detta är de 6 punkter som han anser karaktäriserar wasattayya.
Om du bara vill kasta skit "Det är bara hans åsikt!" så fort någon säger emot dig så visst, men inse att du på så sätt omöjligör någon som helst civiliserad diskussion, och tar ner det på sandlådenivå där vi kan sitta och skrika "JO!" "NÄ!" "JO!" "NÄ!" på varandra i evighet.
Citat:
Inget av det du visade talade om att wasatteyya går emot religionsfrihet eller mänskliga rättigheter, tolerans eller liberalism! Tvärt om. Tycker ditt citat förtydligade detta.
Men för i... nej, precis, det talar inte emot det eftersom det inte säger NÅGOT om det! Vilket jag påpekade!
Det som däremot talar för det är, återigen, saker som al-Qaradawis åsikter och ståndpunkter, som på inget sätt verkar vara kontroversiella, eftersom ingen av den information jag hittar säger att wasettayya motsäger sig hans åsikter!
Den ENDA som säger att al-Qaradawis åsikter skulle vara kontroversiella för wasatteyya är DU, som påstår att han är extremist eller att han inte är relevant för wasatteyya, trots att han ses som grundaren av wasatteyya OCH fortfarande verkar mäkta populär, med 60 milioner tv-tittare! Men du misslyckas gång på gång med att presentera någon fakta som pekar på att hans åsikter skulle vara extremistiska! Därför är den enda ärliga slutsatsen vi andra kan dra att al-Qaradawis åsikter inte är kontroversiella och att de återfinns i stort inom wasatteyya!
Citat:
Det som är intressant här är att i den källa jag skriver om i TS, så presenteras faktiska ståndpunkter och program från flera av de rörelser som själva anser sig vara en del av wasatteyya. Det de presenterar går helt i linje av det jag presenterade i TS, och som dina citat inte går emot. Hur de förhåller sig till al-Qaradawis åsikter vet jag ingenting om och anser mig inte ha behov att veta detta. Inte heller om vad Gardell tycker om al-Qaradawi.
Men då får du väll se till att posta dessa fakta då? Eller tror du att någon är imponerad av "jag har en bok där det står att wasattayya är trevliga, sådeså!"? Fram med bevisen istället för att prata om att du har bevis!
Citat:
Att en hemsida som du beskriver, och hävdar är negativ mot begreppet wasatteyya (även om inte dina citat visade detta) är tydligen tillräckligt för dig för att du skall anse att det är "bevisat" att muslimer inte vill ha demokrati och anser att det islam är rätt ideologi för att skapa detta.
Tack, nu diskvalificerade du dig själv, en vidare diskussion är helt onödig då du ljuger skamlöst. Alla kan gå tillbaka till mitt sista inlägg och se att jag nogrant poängterar att man verkar vilja ha demokrati, något jag dessutom också poängterade i inlägget före det. Ändå påstår du att jag anser att muslimerna inte vill ha demokrati?
Hur kan du vara så här oärlig och tro att någon ska vilja fortsätta diskutera med dig? Du har nu ljugit, utan att blinka, flertalet gånger i den här tråden och påstår att andra sagt saker som de inte sagt. Tänker du fortsätta ljuga och lägga ord i min mun är det helt meninglöst att vi ens försöker prata med varandra, eftersom du från första början inte tänker vara ärlig.
Citat:
Det är INTE att vara öppen för begreppet, som du uppger, utan enbart letade efter vad du själv vill tolka som negativ kritik, och denna negativa kritik (påhittad, vad vet jag?) är då viktigare än det jag skulle skrivit, där jag vare sig är positiv eller negativ, är tydligt att du här inte var ute efter fakta - utan för att finna fel.
Oavsett vad du vill utläsa av dina sidor, vill muslimer ha demokrati, mänskliga rättigheter, yttrandefrihet, religionsfrihet, etc etc. Det finns i deras program och det går att se i deras ageranden under åren.
Problemet är att du inte lyckats presentera några fakta som faktiskt visar det du påstår. Det enda du lyckats visa är att de muslimska befolkningarna vill ha demokrati,
något som ingen har ens ifrågasatt!
Vad du däremot inte lyckats visa är att wasatteyya på något sätt står för mänskliga rättigheter, yttrandefrihet, religionsfrihet, m.m. Dvs. det vi faktiskt kritiserat wasattayya för att verka sakna.
Citat:
Bra försök, men det räckte tyvärr inte riktigt... Kritisk innebär en OBJEKTIV betraktelse, inte en negativ. Vet inte varför ni envisas med sådant trams hela tiden.
Ja, att söka fakta i t.ex. vetenskapliga skrifter osv är att tramsa, men att ljuga som du gör om och om igen är att vara seriös och en bra debattör...