Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-26, 21:19
Medlem
Hydrangeas avatar
Han hittades på ett gods

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dgaPq/tim-avicii-bergling-hittades-hos-sultanens-slakting
Citera
2018-04-26, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Går till sängs med tungt hjärta ikväll. Jag blev riktigt illa till mods när jag fick reda på att Tim valde att ta sitt liv. En människa som är beundrad av en hel värld och med fans i alla världens hörn. Mycket tragiskt.

När ska det bli accepterat att prata om psykisk ohälsa utan att vara rädd för att bli stämplad som tokig? Vi har en lång väg att gå med dessa frågor. Tills dess kommer många andra att falla offer för sin egna ångest, rädsla för vad andra tycker och brustet mod gällande att prata med sin omgivning.

Finns ju inget som sagt att han tog sitt liv???

Har jag missat något?!
Citera
2018-04-26, 21:22
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE

Har jag missat något?!

Ja.
Citera
2018-04-26, 21:23
Medlem
Avhuggethuvuds avatar
Jim Carrey berättar om att depression är som att kroppen säger "FUCK YOU". Jag vill inte vara den här karaktären som du har byggt upp. Tim Berg måste ha känt att han inte var den person han varit dom senaste åren. Den karaktär han har byggt om, festerna, kändisskapet, dyra villor och lyx. Människorna som omringade honom. Allt ser bra ut men det är inte vad lycka kommer ifrån.

Finns ju en låt som går, i took a pill in Ibiza to show Avicii i was cool. Detta var nog knappast det han ville bli förknippad av.

Att dessutom hade problem med sitt psyke redan innan kändiskapet gör det inte bättre.

“I think everybody should get rich and famous and do everything they ever dreamed of so they can see that it's not the answer.”
Citera
2018-04-26, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Kan vi snälla allihopa gå ihop tillsammans och få ut något ljust från detta.

Vi MÅSTE prata om psykisk ohälsa.
Vi MÅSTE förstå att pengar, framgång och yttre saker INTE betyder att psykisk ohälsa försvinner.
Inte heller när en ÄNDRAR dessa saker betyder det att ångesten etc försvinner.

Uppmuntra vänner att söka hjälp.
* Våga fråga hur de mår.
* Prata aldrig om psykisk ohälsa, psykologer osv som något "pinsamt", "skämmigt", "dåligt", "svagt" osv.
* Använd inte ord som "psycho".
* Prata inte om psykisk ohälsa som något som betyder att man är galen.
* Följ med till psykologen/hjälp boka möte och peppa personen att gå tillsammans med stöd om att du gärna följer med och väntar i väntrummet om hen vill.
* Berätta tydligt att du finns där.
* Berätta ALLTID att personens hälsa är det viktigaste, oavsett typ av jobb etc. Det måste ALLTID komma först.
* Var inte rädd att söka hjälp utifrån och få råd kring hur du ska gå tillväga.
* Hör hellre av dig en gång för mkt än en gång för lite
* Säg aldrig saker som "ryck upp dig" eller "du har ju allt det här - varför mår du dåligt"
* Svara ALDRIG med t ex "men du har ju xxxxx" när någon berättar att de mår dåligt
* Anta ALDRIG att psykisk ohälsa syns utåt
* Fråga hur dina nära och kära mår även när det verkar som att de mår bra, gör det som en rutingrej. Kolla läget. Våga vara seriös. Våga snacka känslor.
* Anta aldrig att psykisk ohälsa försvinner endast pga att bra saker sker i ens liv.
* Och snälla snälla förstå att du ALDRIG kommer förstå psykisk ohälsa, depression och ångest om du själv inte upplevt det. Det är en sån fruktansvärd känsla att ni anar inte. De känslorna en upplever finns liksom inte i en "normal glad hjärna". Det är känslor som inte går att förklara för någon som inte upplevt det. Säg därför inte "jag förstår hur du känner, en gång hade jag ångest inför ett prov" eller liknande. Berätta istället att du själv inte har erfarenhet av det men att det finns många som har och många som kan hjälpa och att du gärna hjälper till att ordna tid hos en psykolog t ex.
* Prata aldrig om medicin som något dumt/pinsamt som inte behöver tas
* Kontakta närstående som föräldrar/syskon/fler vänner när du känner att du är orolig
* Gå ihop ett kompisgäng och berätta att ni finns där, visa ert stöd, berätta och prata om känslor som att det är okej. DET ÄR OKEJ.
* Våga visa känslor.

Var rädda om er och snälla, försök ta med er detta så iafl något kan förändras i samband med detta. Tänker framförallt på alla män där ute och killar i yngre ålder. Ni kan förändra detta och påverka att detta inte sker igen. Ni kan vara förändringen och bryta denna norm som tar liv varje dag. Våga prata om det. Våga visa känslor.
. Bra skrivet !
Citera
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Går till sängs med tungt hjärta ikväll. Jag blev riktigt illa till mods när jag fick reda på att Tim valde att ta sitt liv. En människa som är beundrad av en hel värld och med fans i alla världens hörn. Mycket tragiskt.

När ska det bli accepterat att prata om psykisk ohälsa utan att vara rädd för att bli stämplad som tokig? Vi har en lång väg att gå med dessa frågor. Tills dess kommer många andra att falla offer för sin egna ångest, rädsla för vad andra tycker och brustet mod gällande att prata med sin omgivning.

Knappast det som är problemet, överallt uppmuntras att prata om sina psykiska problem nuförtiden. Ett större problem är att den "behandling" som erbjöds oftast handlar om massa piller som gör folk mer suicidala, vanligt att musikstjärnor går ur tiden på det sättet. Alla miljoner på banken kan tydligen inte rädda en från kvacksalvare till läkare
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Tim valde alltså att ta sitt liv hemma hos en medlem av den omanska kungafamiljen? Tror ni på det själva?
Hjärndödhet i all ära, men på flashback brukar det vanligtvis finnas en och annan frisk tanke..
Jaja, så var det med det.
Citera
Medlem
Läst lite av trådarna som Tim skapade här på flashback och märker att han redan brottades med ångest och nojjor innan han blev avicii.

Som i denna tråd (FB) Tankspridd/oro utan grund?

Där han skriver att "Är också orolig över att förlora kontrollen över mig själv då jag är dragen. Har aldrig haft sådana problem innan men är orolig att min oro ska förstärkas när jag blir full och att jag ska känna att ingenting spelar någon roll och ta livet av mig eller nåt:P"

Kanske söp de nere i Oman och när han kom upp till hotellrummet så kände han att "ingenting spelar någon roll" och tog sitt liv.

Jag hoppas du nu funnit det frid du länge letade efter Tim. Vila i frid.
Citera
2018-04-26, 21:27
Medlem
vidrikfittanens avatar
Aftonbladet förnekar sig inte....

Citat:
Ingen ur den omanska kungafamiljen är på plats och kan släppa in oss.

Vad synd! Om nån medlem ur den omanska kungafamiljen varit på plats hade Afrohoran givetvis släppts in för att göra ett smaskigt reportage.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/4dgaPq/tim-avicii-bergling-hittades-hos-sultanens-slakting
Citera
2018-04-26, 21:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Kan vi snälla allihopa gå ihop tillsammans och få ut något ljust från detta.

Vi MÅSTE prata om psykisk ohälsa.
Vi MÅSTE förstå att pengar, framgång och yttre saker INTE betyder att psykisk ohälsa försvinner.
Inte heller när en ÄNDRAR dessa saker betyder det att ångesten etc försvinner.

Uppmuntra vänner att söka hjälp.
* Våga fråga hur de mår.
* Prata aldrig om psykisk ohälsa, psykologer osv som något "pinsamt", "skämmigt", "dåligt", "svagt" osv.
* Använd inte ord som "psycho".
* Prata inte om psykisk ohälsa som något som betyder att man är galen.
* Följ med till psykologen/hjälp boka möte och peppa personen att gå tillsammans med stöd om att du gärna följer med och väntar i väntrummet om hen vill.
* Berätta tydligt att du finns där.
* Berätta ALLTID att personens hälsa är det viktigaste, oavsett typ av jobb etc. Det måste ALLTID komma först.
* Var inte rädd att söka hjälp utifrån och få råd kring hur du ska gå tillväga.
* Hör hellre av dig en gång för mkt än en gång för lite
* Säg aldrig saker som "ryck upp dig" eller "du har ju allt det här - varför mår du dåligt"
* Svara ALDRIG med t ex "men du har ju xxxxx" när någon berättar att de mår dåligt
* Anta ALDRIG att psykisk ohälsa syns utåt
* Fråga hur dina nära och kära mår även när det verkar som att de mår bra, gör det som en rutingrej. Kolla läget. Våga vara seriös. Våga snacka känslor.
* Anta aldrig att psykisk ohälsa försvinner endast pga att bra saker sker i ens liv.
* Och snälla snälla förstå att du ALDRIG kommer förstå psykisk ohälsa, depression och ångest om du själv inte upplevt det. Det är en sån fruktansvärd känsla att ni anar inte. De känslorna en upplever finns liksom inte i en "normal glad hjärna". Det är känslor som inte går att förklara för någon som inte upplevt det. Säg därför inte "jag förstår hur du känner, en gång hade jag ångest inför ett prov" eller liknande. Berätta istället att du själv inte har erfarenhet av det men att det finns många som har och många som kan hjälpa och att du gärna hjälper till att ordna tid hos en psykolog t ex.
* Prata aldrig om medicin som något dumt/pinsamt som inte behöver tas
* Kontakta närstående som föräldrar/syskon/fler vänner när du känner att du är orolig
* Gå ihop ett kompisgäng och berätta att ni finns där, visa ert stöd, berätta och prata om känslor som att det är okej. DET ÄR OKEJ.
* Våga visa känslor.

Var rädda om er och snälla, försök ta med er detta så iafl något kan förändras i samband med detta. Tänker framförallt på alla män där ute och killar i yngre ålder. Ni kan förändra detta och påverka att detta inte sker igen. Ni kan vara förändringen och bryta denna norm som tar liv varje dag. Våga prata om det. Våga visa känslor.

Så jävla bra!
Speciellt till yngre män, bryt denna norm!
Citera
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avhuggethuvud
Jim Carrey berättar om att depression är som att kroppen säger "FUCK YOU". Jag vill inte vara den här karaktären som du har byggt upp.

Depression är som ett svart hål. Du orkar inte ens tänka "fuck you". Det är som att drunkna. Allt går i slowmotion och absolut inget spelar någon roll. Det kan börja brinna och du orkar inte flytta dig. Du kan gå över gatan utan att orka kolla om det kommer någon bil. Du andas långsammare, du glömmer bort att blinka, kroppen vägen 50 kg mer, allt är tungt, alla intryck känns som de går genom sirap innan de når dig. Det känns som att bli dränkt av ett svart moln tyngre än något du någonsin burit tidigare.

Ta den känslan och dubbla den med tusen och du börjar närma dig något.
Det GÅR inte att veta hur depression känns om man inte upplevt det. Låt säga att en "vanlig" person har känslolägen på 0-10 där 0 är när man är riktigt jävla ledsen och verkligen är uppgiven. Kanske att någon nära har dött eller liknande. Någon med depression ligger på kanske -10. Det handlar liksom inte om händelser i livet, det är djupare. Sitter fast i en. Är där hela tiden. En grundstämning liksom. Saker påverkar oss alla i livet, men depression är en helt annan känsla än den sorg en känner vid hemska händelser eller så.
Citera
Medlem
KIFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE

Har jag missat något?!

Läs familjens uttalande och förklara hur de inte är självmord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in