Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-01, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
iTunes finns för OS X 10.5.8 och senare men också för Windows XP Service Pack 2 samt 32- och 64-bitars Vista och 7.

http://www.apple.com/itunes/download/
Det kan tilläggas att iTunes släpptes till Windows ca 7 år innan iPad lanserades...
Citera
2012-06-01, 22:46
Medlem
Avva66s avatar
Det är ett fett jävla chassi på golvet som gäller,
inga jävla bögdatorer hemma.
Dessutom, förutom att dom är överlägset snabbast,
dom håller!!!!
Citera
2012-06-02, 00:03
Medlem
Ogillar starkt att om en komponent går sönder så är det både mycket svårt och dyrt att laga.
Även att det är väldigt inlåst och man har ingen root kontroll eller kan ändra hårdvara.
Jag har alltid ogillat laptops av både de här anledningarna, och såklart den lilla skärmen.
Kanske det blir lite bättre i framtiden när det kommer standardiseringar av både hård- och mjukvara.

Men, som ett fan av programmering, spel, film, prestanda för pengarna och full kontroll över både hård- och mjukvara, hade jag aldrig stått ut med en liten skärm utan ordentliga kontroller och untermåttlig prestanda.
Citera
2012-06-02, 13:39
Medlem
W.Irvings avatar
Surfplattan har en lång väg kvar tills den dödat datorn. Frågan är om det ens går, om portabiliteten medför avkall på egenskaper som är nödvändiga för att konkurrera med datorn. Jag tänker inte ge upp min 24"are för en enhet bara för att den har beröringskänslig skärm och kan ligga i knät, även om upplösningen råkar vara högre. På samma sätt kan inte min bärbara 13" ersätta min stationära p.g.a. storlek, prestanda och ergonomi.

Prestandamässigt ligger surfplattorna dessutom minst fem år efter, så medan jag kan koppla in tangentbord och mus, så kan jag ändå inte spela Red Orchestra. Och utan stöd för min Wacom-platta och Illustrator kan jag inte jobba på surfplattan istället, Eclipse går väl inte att köra på Android heller.

Andra CPU-intensiva uppgifter som grafik- och videoredigering, SETI@home, kompilering, o.s.v. funkar helt enkelt inte lika bra; Tegra 3: 7 GFLOPS, Intel i5: 50+ GFLOPS.

Än så länge tillhör surfplattan en nischmarknad, som mobiltelefonen på 90-talet innan den fick radio, webbläsare, kamera, musikspelare. Det som är säkert är att hårdvaran kommer förbättras, mer problematiskt är det dåliga mjukvaruutbudet. Där har Android den stora fördelen att vara såpass nära besläktad med resten av GNU-världen att portering av existerande program från POSIX-plattformar till en ny processor och OS inte ligger så långt in i framtiden.
Citera
2012-06-02, 13:42
Medlem
Det ena utesluter inte det andra. Numera har många en stationär dator, en iPad och en iPhone.
Citera
2012-06-03, 08:54
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Det ena utesluter inte det andra. Numera har många en stationär dator, en iPad och en iPhone.
Läs rubriken en gång till.
Citera
2012-06-03, 09:09
Medlem
Konkurera ut stationära datorer? Nej knappast!
Konkurera ut laptopdatorer? Kanske, mer eller mindre. (om jag inte är ute och cyklar så var det det som hp syftade på..eller?)

Visst man kan göra stora skärmar, Sätta dom i stativ, använda tangentbord,usbenheter,mus osv. Men är det inte en stationär dator då?

Finns väldigt mycket jag skulle ha väldigt svårt att göra på platta. Jobba i indesign eller klippa film T.ex går ju inte att göra seriöst (redigera hemmafestfilmerna är en annan femma)
Senast redigerad av Kent-Herbert 2012-06-03 kl. 09:11.
Citera
2012-06-03, 09:36
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Konkurera ut stationära datorer? Nej knappast!
Konkurera ut laptopdatorer? Kanske, mer eller mindre. (om jag inte är ute och cyklar så var det det som hp syftade på..eller?)

Visst man kan göra stora skärmar, Sätta dom i stativ, använda tangentbord,usbenheter,mus osv. Men är det inte en stationär dator då?

Finns väldigt mycket jag skulle ha väldigt svårt att göra på platta. Jobba i indesign eller klippa film T.ex går ju inte att göra seriöst (redigera hemmafestfilmerna är en annan femma)

Någon kommer säkert säga att man kan trycka på skärmen som tangentbord undra bara om de har börjt sälja sandpappervantar än så man repar skärmen, riktigt snyggt med repor mm i skärmen
Ja marknadsdiktatur, varför skulle inte båda kunna finnas
om man nu ska resa och ha en dator på taget för kunna kolla på näet under en lång resa jobbigt behövs skriva på skärm eller ska man släppa med sig tangentbord extra då eller
Citera
2012-06-03, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Någon kommer säkert säga att man kan trycka på skärmen som tangentbord undra bara om de har börjt sälja sandpappervantar än så man repar skärmen, riktigt snyggt med repor mm i skärmen
om man nu ska resa och ha en dator på taget för kunna kolla på näet under en lång resa jobbigt behövs skriva på skärm eller ska man släppa med sig tangentbord extra då eller
Gör om och gör rätt!
Vad menar du? Vadå trycka på skärmen? Repor? HUR? VAD?
Touch screen tangentbord är så bra som det kan vara!
Men det klart. Det finns alltid någon som sitter och slamrar med sitt fysiska tangentbord i tysta sammanhang......
Citera
2012-06-03, 11:06
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isambard
Gör om och gör rätt!
Vad menar du? Vadå trycka på skärmen? Repor? HUR? VAD?
Touch screen tangentbord är så bra som det kan vara!
Men det klart. Det finns alltid någon som sitter och slamrar med sitt fysiska tangentbord i tysta sammanhang......

Touch screen tangentbord ?
Jag menar att man ska trycka på samma skärm man sen ser allt annat på
Citera
2012-06-03, 11:20
Medlem
hydracrucibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
Smartphones har redan konkurrerat ut digitalkameror och GPS-navigatörer.

Surfplattor har konkurrerat ut bärbara spelkonsoler.

Nu tycker jag mig kunna se en ökad andel surfplattor i butik och mindre andel PC i butik. HP rapporterade förut att framför allt deras laptops gick sämre - ett direkt resultat av surfplattans intåg.

PC:n kom väl någon gång i mitten av 80-talet, right? Är det nu, 30 år senare, dags för en ny produkt att ta över tronen?

Och med "surfplatta" menar jag förstås iPad, det finns andra surfplattor också men ingen som egentligen kan konkurrera med Apples produkter.

Surfplattor är en mobil PC som är avsedd för att kunna tas med vartän man går, men de kommer aldrig kunna ersätta högpresterande stationära datorer då såna små surfplattor inte har kylkapacitet eller starkt batteri nog att driva så kraftfulla system som krävs för de mer avancerade spel och programmen som idag kräver ganska så rejäla system..
Inte tills man funnit ett sätt att göra supraledare (superconductor) användbara i rumstemperatur iallafall.

Surfplattor kommer däremot ersätta laptops på samma sätt som laptops ersatt stationära datorer,
dvs inte alls, det har bara underlättat användningen av datorer och gjort det enklare att ta med sig arbetet vartän man går.
Citera
2012-06-03, 11:23
Medlem
hydracrucibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko

Eller så köper man ett skydd för skärmen och löser problemet med att oförsiktighet leder till repor.
Också kan man välja en surfplatta med Gorilla-skärm, repfritt tålig skärm som ska tåla en hel del stryk utan repor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in