Surfplattan har en lång väg kvar tills den dödat datorn. Frågan är om det ens går, om portabiliteten medför avkall på egenskaper som är nödvändiga för att konkurrera med datorn. Jag tänker inte ge upp min 24"are för en enhet bara för att den har beröringskänslig skärm och kan ligga i knät, även om upplösningen råkar vara högre. På samma sätt kan inte min bärbara 13" ersätta min stationära p.g.a. storlek, prestanda och ergonomi.
Prestandamässigt ligger surfplattorna dessutom minst fem år efter, så medan jag kan koppla in tangentbord och mus, så kan jag ändå inte spela Red Orchestra. Och utan stöd för min Wacom-platta och Illustrator kan jag inte jobba på surfplattan istället, Eclipse går väl inte att köra på Android heller.
Andra CPU-intensiva uppgifter som grafik- och videoredigering, SETI@home, kompilering, o.s.v. funkar helt enkelt inte lika bra; Tegra 3: 7 GFLOPS, Intel i5: 50+ GFLOPS.
Än så länge tillhör surfplattan en nischmarknad, som mobiltelefonen på 90-talet innan den fick radio, webbläsare, kamera, musikspelare. Det som är säkert är att hårdvaran kommer förbättras, mer problematiskt är det dåliga mjukvaruutbudet. Där har Android den stora fördelen att vara såpass nära besläktad med resten av GNU-världen att portering av existerande program från POSIX-plattformar till en ny processor och OS inte ligger så långt in i framtiden.