Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Beror så klart på vad man ska göra. För den som sitter på ett kontor och knackar in siffror i ett affärssystem eller Excel, eller skriver mycket i en ordbehandlare, är kanske en stationär dator bättre. Samma sak med journalsystem i vården.
Men för en säljare eller affärsman som hela tiden är i rörelse, eller någon som ger presentationer via en projektor kanske en iPad är bättre. Eller varför inte en läkare som går ronden varje dag, eller de som gör anställningsintervjuer hela dagarna och behöver en smidig sak att göra snabba anteckningar på. Då är en iPad suverän.
Jag tror att båda behövs, och att de hybridmaskiner (med löstagbar skärm eller tangentbord osv) man ser lite skriverier om är en mycket undermålig lösning.
Andra kanske vill ha en mer traditionell laptop, men mycket portabel, och då är kanske en MacBook Air eller liknande ett bättre val. Men åter igen, då är användningsområdet också annorlunda.
Men för en säljare eller affärsman som hela tiden är i rörelse, eller någon som ger presentationer via en projektor kanske en iPad är bättre. Eller varför inte en läkare som går ronden varje dag, eller de som gör anställningsintervjuer hela dagarna och behöver en smidig sak att göra snabba anteckningar på. Då är en iPad suverän.
Jag tror att båda behövs, och att de hybridmaskiner (med löstagbar skärm eller tangentbord osv) man ser lite skriverier om är en mycket undermålig lösning.
Andra kanske vill ha en mer traditionell laptop, men mycket portabel, och då är kanske en MacBook Air eller liknande ett bättre val. Men åter igen, då är användningsområdet också annorlunda.
Jag tänker mer på vanligt konsumentbruk nu. Alla ha ju en PC hemma (nästan alla), men i framtiden tror jag alla kommer ha flera iPad hemma istället, en till varje familjemedlem. Och alla skolbarn kommer få en iPad till skolarbetet. Det blir som PC-revolutionen i Sverige i mitten av 90-talet.
När jag tänker efter kommer väldigt många branscher att konkurreras ut av Apple inom de närmaste tio åren:
Spelkonsoler (både bärbara och stationära)
GPS
Vanliga mobiler
kameror
vanliga datorer