Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Vad beträffar glidflygning så får man väl väga in en annan viktig parameter nämligen höjden. En jet flyger ju på betydligt högre höjd än ett vanligt (propeller) passagerarflygplan. När vi ändå är inne på höjd - vilken är den vanligaste höjden för ett UL plan?
Jag misstänker ju med de uppgifter du gett vad beträffar glidtal på olika plan att ett UL plan når marken snabbare än en stor 747 just beroende på att jeten flyger på betydligt högre höjd.
Vad är storleken, vikt resp pris på det minsta jet som finns på marknaden idag?

Vanligaste höjden är svårt att svara på, men över flightlevel 95 har du inte så mycket att göra. Det är tillåtet att vara där uppe men du behöver klarering från ATC och har du inte tryckkabin (det har man nte på UL) så får du bara vara där max en halvtimme utan syrgas.
Vanligtvis ligger man på runt 3000ft över mark, men det är ju dels en smaksak, dels beroende på luftrumsklass. På distansflygngar brukar jag leta upp lugn luft och lägga mig där helt enkelt,
Minsta jet på marknaden vet jag inte riktigt, men jag tror nog att cri cri är en tänkbar kandidat. Det bör i alla fall vara den minsta tvåmotoriga.

finns med jet, elmotor och förbränningsmotor.
http://surferjerry.com/machines/micr-plane/