2012-04-01, 18:22
Medlem
MADYEs avatar
Hej

Jag har nu stirrat mig blind, sökt och läst artiklar om vilket som är rätt att använda i detta sammanhang men jag får ändå inte ihop det. Jag vill inte ersätta prova/pröva med testa för jag tycker det sänker stilnivån på texten för mycket.

vi skulle då få prova på att ha datorer
vi skulle då få pröva på att ha datorer

Vad säger ni på flashback? Vad är KORREKT?

Mvh
Citera
2012-04-01, 18:23
Medlem
Prova/pröva att söka här i forumet: https://www.flashback.org/t1407769
Citera
2012-04-01, 18:26
Medlem
MADYEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Prova/pröva att söka här i forumet: https://www.flashback.org/t1407769

Var antagligen inte tillräckligt tydlig

"Jag har nu stirrat mig blind, sökt och läst artiklar om vilket som är rätt att använda i detta sammanhang men jag får ändå inte ihop det."

jag har redan läst de trådarna.
Citera
2012-04-01, 18:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MADYE

"Jag har nu stirrat mig blind, sökt och läst artiklar om vilket som är rätt att använda i detta sammanhang men jag får ändå inte ihop det."

Men använd den tråden då, istället för att skapa en ny i samma ämne.
Citera
2012-04-01, 19:34
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
...

vi skulle då få prova på att ha datorer
vi skulle då få pröva på att ha datorer

Vad säger ni på flashback? Vad är KORREKT? ...
Båda är korrekta, men personligen upplever jag »pröva på« som något mera improviserat och kortvarigt. För att välja alternativ så kan man behöva veta vilken grupp provanvändningen gäller, vad oddsen är att resultatet blir permanent användning.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Men använd den tråden då, istället för att skapa en ny i samma ämne.
Off topic: Ibland ser man kritik när någon »bumpar« en tråd som varit orörd länge. Återanvändning bör i stället uppmuntras, som du gör här. Det är så vist ordnat att en äldre tråd blir ny och frisk just när man bumpar, dvs den kommer överst i historiken inom ett forum.
Senast redigerad av egon2b 2012-04-01 kl. 19:46.
Citera
2012-04-01, 19:57
Medlem
Citat:

Det framgick ju inte om du sökt här i forumet, och eftersom du inte i skrev i någon av de trådarna utgick jag från att så inte var fallet. Men det går väl knappast att utreda ämnet mer än det som redan skrivits i de trådarna.
Citera
2012-04-01, 20:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Off topic: Ibland ser man kritik när någon »bumpar« en tråd som varit orörd länge. Återanvändning bör i stället uppmuntras, som du gör här. Det är så vist ordnat att en äldre tråd blir ny och frisk just när man bumpar, dvs den kommer överst i historiken inom ett forum.

On off-topic: Jag upplever att den kritiken är kopplad till någon som ger ett svar på en urgammal frågeställning. Inte när någon ställer en ny fråga. Visa mig gärna exempel på motsatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Men det går väl knappast att utreda ämnet mer än det som redan skrivits i de trådarna.

Det var precis min poäng.
Citera
2012-04-02, 00:50
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
On off-topic: Jag upplever att den kritiken är kopplad till någon som ger ett svar på en urgammal frågeställning. Inte när någon ställer en ny fråga. ...
Nog kan det hända att en aktualitet i omvärlden – eller någons AHA-upplevelse i dag – ger ny belysning av en äldre fråga. De nya aspekterna kan gälla precisering av frågan/ämnet, följdfrågor inom ämnet och kompletterande svar. Lådan stängd.
Citera
2012-04-02, 10:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Nog kan det hända att en aktualitet i omvärlden – eller någons AHA-upplevelse i dag – ger ny belysning av en äldre fråga. De nya aspekterna kan gälla precisering av frågan/ämnet, följdfrågor inom ämnet och kompletterande svar. Lådan stängd.

Här har du ett exempel på en fullkomligt onödig bump. Det finns naturligtvis värre exempel.

https://www.flashback.org/sp36591994
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in