2012-08-24, 05:50
Medlem
sonpuigs avatar
Dole Food Companys wiki sida verkar ha fått en uppdatering som de nog inte är allt för glada åt..

http://en.wikipedia.org/wiki/Dole_Food_Company#Big_Boys_Gone_Bananas.21.2A

Men det är bara rätt åt dem som de beter sig.
Citera
2012-08-24, 09:18
Medlem
Både "big boys gone bananas" och "bananas" finns ju att se på SVT play.
Citera
2012-08-24, 09:26
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Helt schysst att låta arbetarna bli sterila, dom är ändå blattar och kommunister, eller?

Fast nu framkom det att en hel del av dessa inte var sterila eller redan var sterila innan dom började arbeta på plantagen. Man ske se filmen Bananas "från båda håll"! I filmen framstår Juan Dominguez som en genomgod superhjälte som ställer sig på den lilla mannens sida mot det enorma Amerikanska och kapitalistiska monstret Dole .

Så är/var inte riktigt fallet om du bemödar dig att läsa lite mer...
Citera
2012-08-24, 15:38
Avslutad
Att tvivla på den här dokumentären är ju bara idiotiskt.

Att ifrågasätta dem som har mod att ifrågasätta bådar inte gott.
Hur ska man då någonsin kunna ifrågasätta någonting överhuvudtaget?

Jag förstår inte vad en del här håller på med?
Är ni så jävla naiva att ni inte tror på att money talks och att det är så här det går till i världen?!
Dole-grejen är egentligen en piss i mississippi.
Det är så här det fungerar överallt, hela tiden. Även här i vårt älskade sverige.

Det är inte ofta man kan vara stolt över sitt land nuförtiden, men när riksdagen stod eniga i beslutet att inte böja sig för tramset som Dole höll på med så blev jag både lite förvånad och mycket glad.

Ni snackar vänsterpropaganda, kommunister och idioter.
Och anser därför att de stora företagen ska kunna drilla med oss andra som de vill?
Likaså låtsas ni att det enbart var vänstern som kritiserade Dole och deras agerande.
När hela regeringen stod eniga.

För mig var det en bekräftelse på att hela världen håller på att gå åt helvete och jag hade hoppats på att dokumentären var en ögonöppnare. Men tyvärr verkar det inte vara så.
Folk blundar hellre än att se verkligheten som de lever i.
Citera
2012-08-24, 15:48
Medlem
Terugflitss avatar
Hellre vänstermaffia än korruption, för det här är
just korruption.
Citera
2012-08-24, 15:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Fast nu framkom det att en hel del av dessa inte var sterila eller redan var sterila innan dom började arbeta på plantagen. Man ske se filmen Bananas "från båda håll"! I filmen framstår Juan Dominguez som en genomgod superhjälte som ställer sig på den lilla mannens sida mot det enorma Amerikanska och kapitalistiska monstret Dole .

Titta du från "båda håll" om du vill.

Om ingen, eller få ("som redan var sterila") kan kopplas till gifterna de använde på plantagen, varför tror du att de la så många milijoner och tid på att stoppa dokumentären?

Hade det inte varit enklare att bara testa dessa plantagearbetare och bara lägga ner allting?
Vore ju en enkel sak som inte tog tid, pengar och skadade Doles rykte.

Hur kunde Dole förlora målet, när du säger att allting är en bluff?
Vet du något som vi andra inte vet?
Senast redigerad av Pripps3.5 2012-08-24 kl. 15:53.
Citera
2012-08-24, 16:59
Medlem
Terugflitss avatar
Reportern på nyhetsprogrammet förlöjligade
regissören, är sådant beteende vanligt i USA?
Skulle en reporter vara opartisk i Sverige så skulle det bli ett jävla liv.

Inslaget börjar vid 00:44:07

http://www.svtplay.se/dokumentarfilm
Citera
2012-08-25, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung

Klart man alltid skall vara kritisk till vad som är sanning och vad som är vinklat. Det skall man alltid vara men det glöms ofta bort nu för tiden när det är så enkelt att hitta information, trots att det är nu mer än någonsin som det behövs vara kritisk.
Det är dock svårt förfalska och vinkla att under ett korsförhör på en i Doles ledning under rättegången erkänner att de fått ett brev från leverantören av bekämpningsmedlet Dole köper att det är känt för att orsaka sterilitet och att de kräver att Dole skickar tillbaka deras lager av det berörda bekämpningsmedlet. Han erkänner också att Dole hotar leverantören med en stämning för kontraktsbrott och istället för att lämna tillbaka bekämpningsmedlet köper upp resten av leverantörens lager för fortsätt användning.

Vilka som var sterila innan är ju väldig svårt att avgöra i efterhand. Men du påstår att det framkommit att några inte var sterila. Framkom det i rättegången och filmen eller vart finns den informationen? Det missade jag iaf. Vet dock att Doles advokater påstod att de flesta inte var sterila eller att de var det innan men vad jag kommer ihåg så var det inte något som blev bekräftat. Det som blev bekräftat var iaf. att 6/12(13?) personer blivit sterila i samband med användning av bekämpningsmedlet. Det grundar jag på att deras stämning gick igenom. Att de resterande 6 personernas stämning inte gick igenom behöver inte betyda att de inte blivit sterila av samma orsak. Bara att deras stämning inte gick igenom.

Vad jag har läst och förstått så har Juan Dominguez blivit friad från alla anklagelser han fick riktade mot sig efter stämningen av Dole från de Nicaraguanska arbetarna.
Senast redigerad av qoC 2012-08-25 kl. 06:21.
Citera
2012-08-25, 13:56
Medlem
Franz Bolzanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terugflits
Hellre vänstermaffia än korruption, för det här är
just korruption.

Fr allt är det en smart och lukrativ propagandaapparat som igångsatts av den girige Fredrik Gertten. Hans avsikt var redan från början att tjäna stora pengar på den här "banansoppan", och han fick mycket riktigt 1211000 SEK enl dagens dollarkurs.

Hur svårt kan det vara att framställa en svartskalle i styrelserummet för Dole foods inc som en skojare och en lurendrejare ? F Gertten slår in öppna dörrar och gör det lätt för sig.
Citera
2012-08-25, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franz Bolzano
Fr allt är det en smart och lukrativ propagandaapparat som igångsatts av den girige Fredrik Gertten. Hans avsikt var redan från början att tjäna stora pengar på den här "banansoppan", och han fick mycket riktigt 1211000 SEK enl dagens dollarkurs.

Hur svårt kan det vara att framställa en svartskalle i styrelserummet för Dole foods inc som en skojare och en lurendrejare ? F Gertten slår in öppna dörrar och gör det lätt för sig.

Om det är pengarna han fick när han kontra-stämde du syftar till så är det knappast något som jag skulle kalla lukrativt. Enligt wikipedia så omsatte Dole Food Company Inc 7.2 miljarder dollar 2011. Ett sådant företag är knappast lätt att stå upp emot i en rättegång. Så om ditt påstående är att en stämning och kontra-stämning var målsättningen från första början tycker jag det är absurt. Det är säkert något Fredrik Gertten insåg kunde hända men tror han helst hade velat slippa det.

Vem är det du syftar till när du säger "framställa en svartskalle i styrelserummet för Dole foods inc som en skojare och en lurendrejare"?
Citera
2012-08-25, 14:55
Medlem
Franz Bolzanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qoC
Om det är pengarna han fick när han kontra-stämde du syftar till så är det knappast något som jag skulle kalla lukrativt. Enligt wikipedia så omsatte Dole Food Company Inc 7.2 miljarder dollar 2011. Ett sådant företag är knappast lätt att stå upp emot i en rättegång. Så om ditt påstående är att en stämning och kontra-stämning var målsättningen från första början tycker jag det är absurt. Det är säkert något Fredrik Gertten insåg kunde hända men tror han helst hade velat slippa det.

Vem är det du syftar till när du säger "framställa en svartskalle i styrelserummet för Dole foods inc som en skojare och en lurendrejare"?

Rätta mig gärna om jag har fel, men framstår inte hela ledningsgruppen för Dole som ett gäng svartskallar utifrån ett nordiskt/skandinaviskt perspektiv ?

Dom är ju inte direkt blonda & blåögda !

fotnot: Italo-amerikanen David De Lorenzo är en god vän till mig, så därför är jag lite engagerad i det här fallet.
Senast redigerad av Franz Bolzano 2012-08-25 kl. 15:07.
Citera
2012-08-25, 15:06
Medlem
Citat:
Rätta mig gärna om jag har fel, men framstår inte hela ledningsgruppen för Dole som ett gäng svartskallar utifrån ett nordiskt/skandinaviskt perspektiv ?

Dom är ju inte direkt blonda & blåögda !

Termen svartskalle används mest som ett skällsord gentemot mörkhyade och alla icke-blonda blåögda passar inte automatiskt in under den beskrivningen.

Till topic så på vilket sätt framställde han Doles ledning som skojare och lurendrejare?

Det ända jag anser han framställde de som är oetiska och giriga när de fortsatte att använda ett bekämpningsmedel som var känt att orsaka sterilitet trotts varningar och försök att dra tillbaka bekämpningsmedlet från leverantörens sida.

Citat:
fotnot: Italo-amerikanen David De Lorenzo är en god vän till mig, så därför är jag lite engagerad i det här fallet.

Kan ju förklara till viss del varför du är partisk.

Kan du inte kommentera något av det mera objektiva i mina inlägg. Dvs. att Dole fortsatte använda och beställa mer av det berörda bekämpningsmedlet utan att bry sig om arbetarna trotts varningar till sådan grad från leverantören att leverantören tvingar Dole skriva på ett kontrakt att de själva skall hållas ansvarsfria.
Detta tycker jag inte går ifrågasätta då det kommer fram under korsförhör på en representant från Dole under rättegången då han är under ed.

Även att hela syftet var att tjäna pengar genom stämning från/mot Dole, ett företag med 7.2 miljarder dollar i omsättning. Det är nog inte många som vågar sätta sig emot ett sådant stort företag. Hur mycket hade han i sådana fall väntat sig? Han fick 200 000dollar. ca 1.2 miljoner kronor. Tror inte det räcker till mycket mer än advokatkostnader för Fredrik Gertten.
Senast redigerad av qoC 2012-08-25 kl. 15:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in