Flashback bygger pepparkakshus!
2012-03-29, 17:12
Medlem
Tjena,

Jag har installerat Snow Leopard på min iMac. Allt bra so far. Har haft det i kanske 2-3 veckor när datorn nu helt jävla plötsligt börjar flippa varenda gång den varit i viloläge. Den hänger sig och det går fan inte att komma in i den igen, utan jag måste krångla som en idiot.

Första gången satte jag i Leopard-skivan och startade via den. Då fungerade det att lura datorn. Stängde av den på kvällen och dagen efter när jag sätter på datorn så är problemet tillbaka. Jag kommer inte in. Då gör jag en sån där PRAM-reboot (http://support.apple.com/kb/ht1379) och nu fungerade det igen.

Jag vågar varken stänga av, starta om el göra något annat som innebär restart på systemet förrän jag vet vad detta är för fel. Beror det på operativsystemet, el hårdvaran? Någon som känner igen detta och har en lösning på problemet? Jag får snart ett större psykbryt. När man väl kommer in i datorn igen så funkar den ju klockren.nu

Hjälp
Citera
2012-03-29, 18:03
Medlem
tzjs avatar
Testa en säker start till en början. Kolla i min signatur.
Citera
2012-03-29, 18:08
Medlem
Sen lär en SMC hjälpa bättre mot sleep mode än PRAM :-)

Du har inte kommit till insikt om att datorn är från 2008 och det är 2012 nu, den är 4 år gammal - kan vara komponenter som är trasiga också
Citera
2012-03-29, 18:37
Medlem
Kan ju omöjligt vara komponenter som är trasiga medtanke på att datorn fungerar felfritt i övrigt?
Citera
2012-03-30, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegativSpiral
Kan ju omöjligt vara komponenter som är trasiga medtanke på att datorn fungerar felfritt i övrigt?

Hur fan vet du det?

Om du visste hur man ser att alla komponenter fungerar felfritt så skulle du nog kunna klara av en sleepissue, sluta tro att du är någon jävla Mac-All-Star och inse fakta, datorn är 4 år gammal, klart som helvete komponenterna har blivit sämre än när du köpte den, sorry om jag är hård men någon som tror att PRAM löser allting i världen har inte rätt att vara stöddig när det kommer till felsökning av apple datorer.

Om du gör så att du sätter datorn i Sleep, låter den sova i 30minuter (notera tiden). Gå sedan till Systemmeddelanden i datorn (Program -> verktygsprogram), kikar systemloggen och saxar ut vad som händer runt omkring den tiden så kan vi nog se ifall vi hittar någonting.

Visst, då behöver du ju söva datorn vilket du inte ville, men sleep issues går inte att lösa om man inte vågar starta om datorn för att testa, kan ju bara vara dina powermanagement settings i sysconfig som är fuckade också, rätt jävla oklart, men skulle inte förvåna mig det minsta om datorn börjar ge upp :<

QQ

QQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in