• 2
  • 3
2012-04-02, 10:13
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Värderealism

Om det finns objektiva värden, så är de universella. Man kan inte vara objektivt god på ett ställe men inte på ett annat.

Sedan ska du ju inte tro att folk är lika inför lagen heller. Om en uteliggare och en miljonär båda är misstänkta för våldtäkt och det finns exakt lika mycket eller lite teknisk bevisning, tror du då på fullt allvar att båda har samma chans att frikännas?
Citera
2012-04-02, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Lagen är ett objektivt mätinstrument, men inte objektiv i sig. Objektivitet har ju egentligen ingenting med ondska att göra. Ondska är subjektivt. Därför får man ta seden dit man kommer. Man kan vara god i sitt hemland, men samtidigt ond i ett annat land. Därför får man ta seden dit man kommer.
Eh va? vi diskuterade lagen, inte ondska/godhet, lagen endast och hur objektiv den är. Lagen är så subjektiv som det kan bli, det du gör nu är snurrigheter där du leker med ord. Du beskrev själv på slutet hur subjektiv lagen är...
Citera
2012-04-02, 15:31
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Värderealism

Om det finns objektiva värden, så är de universella. Man kan inte vara objektivt god på ett ställe men inte på ett annat.

Sedan ska du ju inte tro att folk är lika inför lagen heller. Om en uteliggare och en miljonär båda är misstänkta för våldtäkt och det finns exakt lika mycket eller lite teknisk bevisning, tror du då på fullt allvar att båda har samma chans att frikännas?

Jag menade att lagen fungerar som ett (objektivt) mätinstrument. Lagen i sig behöver inte vara objektiv. Man kan subjektivt vara god på ett ställe, och tvärtom. Det var det jag menade.

Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Eh va? vi diskuterade lagen, inte ondska/godhet, lagen endast och hur objektiv den är. Lagen är så subjektiv som det kan bli, det du gör nu är snurrigheter där du leker med ord. Du beskrev själv på slutet hur subjektiv lagen är...

Jag nämnde tidigare att den som bryter mot lagen är ond. Således är brottslingar onda. Folk skyr ondska, och således hatar folk brottslingar.

PS. För övrigt är jag grymt ironisk. Mina inlägg får dock tolkas fritt.
Citera
2012-04-02, 19:55
Bannlyst
"Många här på filosofi-forumet förnekar att människan skulle ha en fri vilja och i så fall kan det inte vara legitimt att hata någon oavsett skäl eftersom denne person inte kan rå för det"

Även om du var determinerad att köra på min fot kan jag väl ändå skrika på dig?

Om du gör något som du inte kunde kontrollera(låt säga avsaknad av intelligens) har jag då inte rätt att skälla på dig? samma sak där.

Det gör lika ont oavsett orsaken till din handling och jag har samma känslor.

Jag ser ingen paradox att beklaga sig även om det är kring ofrånkomliga faktum.
Citera
2012-04-02, 23:23
Medlem
QkNNs avatar
Om gärningsmannen drivs av rent hat för att begå sina brott, Varför ska inte vi hata gärningsmannen ?
Citera
2012-04-03, 00:11
Medlem
Jag brukar ofta empatisera med brottslingar lite beroende på vad det är för brott de nu har begått. Oftast är de själva offer från början, svikna av samhället på något sätt. Inte för att det på något sätt rättfärdigar handlingen de har utfört.

Om man ser till Eric Harris och Dylan Klebold så var det två killar som var väldigt utstötta och mobbade i skolan. Tycker det är så väldigt synd att de inte kunde omvandlat sitt utanförskap till något kreativt istället. Jag tänker tillbaka på en intervju med Matt Stone där jag har för mig han liknar sig själv och Trey Parker med dessa två killarna men de tog den frustrationen de hade och skapade South Park.

Har även för mig att de som själva blev utsatta för sexuella övergrepp som barn är överrepresenterade som gärningsmän för samma brott.

Så om man bara försöker se det som har hänt dem här personerna innan de begår det "fruktansvärda" brottet så är det inte så svårt att hysa empati.
Citera
2012-04-03, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
Är lite osäker vart jag ska lägga tråden men jag testar här.. mod kan väl flytta tråden istället för att ge ut varningar precis som det vore en hobby, börjar bli less på det

On topic:

Oftast när man läser om tex massmördare/terrorister, vi säger skolskjutningar som ett exempel.. Columbine massakern, där två tonåringar av ren hat till samhället planerar att utföra dådet som går till historien, så hatar man dem personerna. Dessa två personer var ju förmodligen två helt vanliga människor från början innan nånting gick snett i deras hjärna.

Reaktionerna är ju oftast "hoppas de brinner i helvetet" o dylikt. Men om man tänker efter så är det ju egentligen synd om gärningsmännen med och inte bara offren? eller? för om man inte tror på ondska och endast tänker på att de var sjuka, så var det väl egentligen synd om dem?

Hur ser ni på detta?

Lagen definierar gränserna för det som är tillåtet inom ett visst område: om en person bryter mot denna gräns i område t är personen en brottsling. Om samma person utför samma handling i område x är personen kanske icke en brottsling.

Alltså är samma person både förhatlig och icke-förhatlig beroende på vilken plats denne befinner sig.

Så mycket för lagens värde och stackars tinman som gång på gång måste upprepa sig...alltså försöker vi gå vidare...

Skaparna av dessa lagar och gränser är besuttna personer med intressen på spel ( egendom, barn, trygghet, social status etc ). Dessa personer stiftar lagar dagligen och styr således våra liv...VARFÖR I HELVETET HATAR DU INTE DOM?

Är inte dom dom verkliga brottslingarna? Dom försöker ju styra våra liv och kallar våra naturenliga handlingar för "brottsliga" på godtyckliga och egoistiska grunder!

Varför måste jag Tinman följa regler som andra har satt upp enbart för att skydda sina egna värden, sin egen avkomma? Är det inte min plikt att bestrida dessa då de ju grundas på den mest ohämmade egoism man kan tänka sig: kärleken till avkomman.
Senast redigerad av Tinman 2012-04-03 kl. 16:01.
Citera
2012-04-03, 18:02
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Skaparna av dessa lagar och gränser är besuttna personer med intressen på spel ( egendom, barn, trygghet, social status etc ). Dessa personer stiftar lagar dagligen och styr således våra liv...VARFÖR I HELVETET HATAR DU INTE DOM?

Du vill alltså att det skall vara fritt fram att skjuta ihjäl barn, att stjäla saker från andra och att skapa otrygghet i grannskapet. Konstigt att folk hatar brottslingar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in