2012-03-27, 19:22
Avslutad
Så fort någon känd idrottare kritiseras så kommer det kommentarer att denne minsann har gjort så och så mycket för Sverige...
Jag undrar vad dessa idrottare gör för Sverige egentligen?

Jag förstår att idrottarna bjuder både på spänning och underhållning, men på vilket sätt får gemene svensk det bättre om någon svensk idrottare gör bra ifrån sig?
Ta t. ex vår mest kända(?) idrottsman för tillfället, Zlatan. Inget snack att han är bra och väldigt känd, inte minst i Italien. Men på vilket sätt har Sverige nytta av det?
Inte fan vallfärdar italienarna till Malmö och Rosengård, knappast att de köper någon svensk produkt heller bara för att de tycker att Zlatan är en duktig fotbollsspelare.

Detta gäller förstås inte bara Sverige, utan jag är nyfis på idrottarnas betydelse i största allmänhet.
Ta t. ex Novak Djokovic, som onekligen är mer känd ute i världen (inte minst i USA) än vad Zlatan är. Men har verkligen turismen i Serbien ökat för det? Har Serbiens export ökat sen Djokovic blev världsetta? Jag har förvisso inga siffror, men jag har väldigt svårt att tro det.
Har någon av er åkt till Serbien på semester eller köpt någon serbisk produkt bara för att ni beundrar Djokovic?

Snart är det OS i London och svenskarna kommer återigen att hetsa upp sig för eventuella medaljer och all nytta som idrottarna gör för Sverige?
Men uppriktigt sagt, vem fan minns utomlands hur många medaljer Sverige tog i förra OS?
Minns ni själva vilka medaljer t. ex Polen eller Holland (kan ta vilka länder som helst) tog i förra OS?

Nej jag är inte avundsjuk på någon är kanske bäst att tillägga, och jag uppskattar många idrottare själv, jag förstår bara inte det här snacket om att de har gjort så och så mycket för det egna landet...
Citera
2012-03-27, 20:51
Medlem
l00zekks avatar
Bra frågeställning.

Jag tror det beror på att många ser på sport och känner glädje när en Svensk vinner. Därför har idrottsmannen/kvinnor genererat glädje för många och därför känner man en viss tacksamhet för det.

Dock lyfter man inte fram andra personer som hjältar och helylle på samma sätt bara för att de gjort en bra film eller en låt. Idrottarna befinner sig i ett eget fack.
Senast redigerad av l00zekk 2012-03-27 kl. 20:55.
Citera
2012-03-27, 21:20
Medlem
Studier har visat att det krävs kultur och underhållning i ett samhälle för att människan skall kunna verka. Idotten är underhållning som skapar trivsel o sammanhållning i ett samhälle
Citera
2012-03-28, 03:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Bra frågeställning.

Jag tror det beror på att många ser på sport och känner glädje när en Svensk vinner. Därför har idrottsmannen/kvinnor genererat glädje för många och därför känner man en viss tacksamhet för det.

Dock lyfter man inte fram andra personer som hjältar och helylle på samma sätt bara för att de gjort en bra film eller en låt. Idrottarna befinner sig i ett eget fack.

Fast med det resonemanget så orsakar idrottarna mer sorg än glädje, eftersom de oftare förlorar än vinner något. Till och med Roger Federer har ju "förlorat" fler Grand Slam än vad han har vunnit...
Ta vårt fotbollslandslag, de har ju aldrig vunnit någon stor turnering och därmed så orsakar de ju stor sorg varenda gång de åker ut i en turnering.

Måste man förresten alltid hålla på svenska idrottare, trots att man inte ens gillar vissa av dem?
Ta t. ex Robin Söderling, jag gillar inte honom. Ska jag heja på honom ändå bara för att han är svensk?
Citera
2012-03-29, 14:33
Avslutad
Fortfarande ingen som kan berätta om vilken "enorm" nytta som våra idrottare gör för vårt land?
Borde inte Södertälje (Björn Borg) och Rosengård (Zlatan) krylla av turister?
Citera
2012-03-29, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Fortfarande ingen som kan berätta om vilken "enorm" nytta som våra idrottare gör för vårt land?
Borde inte Södertälje (Björn Borg) och Rosengård (Zlatan) krylla av turister?
Ja, jag har förklarat. Sen inspererar de ju barn o Ungdom till motion.
Citera
2012-03-29, 21:06
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Fast med det resonemanget så orsakar idrottarna mer sorg än glädje, eftersom de oftare förlorar än vinner något. Till och med Roger Federer har ju "förlorat" fler Grand Slam än vad han har vunnit...
Ta vårt fotbollslandslag, de har ju aldrig vunnit någon stor turnering och därmed så orsakar de ju stor sorg varenda gång de åker ut i en turnering.

Måste man förresten alltid hålla på svenska idrottare, trots att man inte ens gillar vissa av dem?
Ta t. ex Robin Söderling, jag gillar inte honom. Ska jag heja på honom ändå bara för att han är svensk?
Jo men han har vunnit fler matcher än han förlorat.

Det jag är tveksam till är att många verkar gilla idrottarna och bildar sig en uppfattning om dem som personer även om man inte har en aning om hur de är privat.
Citera
2012-03-29, 21:35
Medlem
freeriderXIIs avatar
För bilden av Serbien har nog Djokovic betytt relativt mycket i alla fall, nu tänker man inte bara krig och fattigdom när man hör landsnamnet Serbien.

Även om det är svårt att mäta så har det nog en viss betydelse för ett lands varumärke. Även om det finns ännu viktigare saker som grad av demokrati och ekonomins styrka i sin helhet och per capita.

Man kan säga att för 100 år sedan fick skådespelare och idrottsmän för lite uppskattning idag får det istället kanske för mycket men överlag så är det nog bra för människan att spisa kultur och sport i lagom dos.
Senast redigerad av freeriderXII 2012-03-29 kl. 21:53.
Citera
2012-03-29, 21:45
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
För bilden av Serbien har nog Djokovic betytt relativt mycket i alla fall, nu tänker man inte bara krig och fattigdom när man hör landsnamnet Serbien.

Även om det är svårt att mäta så har det nog en viss betydelse för ett lands varumärke. Även om det finns ännu viktigare saker som grad av demokrati och ekonomins styrka i sin helhet och per capita.

Man kan säga att för 100 år sedan fick skådespelare och idrottsmän för lite uppskattning idag får det istället kanske för mycket men överlag så är det bra för människan att spisa kultur och sport i lagom dos.
Vad baserar du det på. Att det vore bra alltså?
Citera
2012-03-29, 21:58
Medlem
freeriderXIIs avatar
Att det kanske inspirerar unga att själva ge sig ut och sporta vilket är bra för hälsan.

Dock sade jag lagom dos.

Givetvis finns det inte helt vattentäta bevis när man rör sig utanför naturvetenskapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in