2012-03-26, 23:40
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurdisk
Ja tråden handlar om vilken nationalitet inom sveriges gränser som mördat flest...
Vilken är den mest mordbenägna nationaliteten.
skulle va intressant om det finns statistik på det.

Det är ju två helt olika frågor? Undrar du vilken nationalitet inom Sveriges gränser som mördat flest (alltså i absoluta tal) så är det enligt alla rimliga definitioner svenskar. De allra flesta som bor här är ju svenskar.

Undrar du däremot vilken nationalitet som är mest "mordbenägen" (alltså viktat mot andelen av befolkningen) så är det inte etniska svenskar, sannolikt är exempelvis sydamerikaner, finländare, personer från norra delarna av Afrika, människor från Mellanöstern mer mordbenägna. Tror inte det finns någon tillförlitlig statistik om just det, men det finns däremot statistik som visar på en överrisk att begå våldsbrott inom vissa befolkningsgrupper. Finns väl ingen anledning att tro att dödligt våld är ett undantag från övriga våldsbrott.

För den som har ett vulgärstatistiskt perspektiv så kan man förmodligen komma fram till att någon mer "udda" nationalitet är mest mordbenägen. Säg att det i Sverige bor exempelvis hundra luxemburgare och en av dem begår ett mord så är en procent av alla luxemburgare mördare, vilket naturligtvis är helt ointressant. Nu känner jag inte till just någon luxemburgsk mördare, men personer av bland annat rumänskt, vitryskt och rumänskt ursprung har dömts för mord. Tror också det finns några dömda vietnameser, som väl utgör en ganska liten del av befolkningen.
Senast redigerad av Troian 2012-03-26 kl. 23:48.
Citera
2012-03-26, 23:50
Medlem
Costa Ricas avatar
Danskarna ligger nog förmodligen också bra till
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_blodbad
Citera
2012-03-27, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Nja, nu bor det ju inflyttade nysvenskar som mördat betydligt fler i sitt ursprungsland men inte blivit dömda.
En enda källa på det skulle jag vilja se.
Quick, Arklöv, Hansson, Laserman 1 och 2, tycker namnen talar om allt
Citera
2012-03-27, 14:53
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananzo
En enda källa på det skulle jag vilja se.
Quick, Arklöv, Hansson, Laserman 1 och 2, tycker namnen talar om allt
Varken arklöv eller ausonius är svenskar.
Hur många quick har tagit livet av går att ifrågasätta.
Citera
2012-03-27, 18:45
Medlem
TorstenFlincks avatar
Tror, även om vi räknar från millienieskiftet att svenskar stått för flest mord i landet. De flesta morden sker väl i förhållanden, typ, man som slår ihjäl frugan under fredagsfyllan efter år av misshandel. Fått för mig att det mest är i Svenska familjer det sker. Sen är det förmodligen lika vanligt i andra länder med men eftersom att svenskarna är majoritet i Sverige så borde det vara så.

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2012-03-27, 20:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorstenFlinck
Tror, även om vi räknar från millienieskiftet att svenskar stått för flest mord i landet. De flesta morden sker väl i förhållanden, typ, man som slår ihjäl frugan under fredagsfyllan efter år av misshandel. Fått för mig att det mest är i Svenska familjer det sker. Sen är det förmodligen lika vanligt i andra länder med men eftersom att svenskarna är majoritet i Sverige så borde det vara så.

Rätta mig om jag har fel.

Nja. En man som slår ihjäl en kvinna han har eller har haft en nära relation till står för omkring en fjärdedel av allt dödligt våld. Även inom denna typ av brottslighet är det förmodligen inte exakt jämnt fördelat över olika socialgrupper, etniciteter och bland missbrukare och icke missbrukaE, utan det finns exempelvis vissa etniciteter som är överrepresenterade. Däremot har du ju rätt i att etniska svenskar är i så stor majoritet att gruppen troligen står för det absoluta flertalet av alla relationsmord.
Citera
2012-03-27, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalambolle
Fel. Läs på innan du kommer med så dumma påståenden. I annat fall kan du fortsätta göra dig till åtlöje.

I vad har jag fel min gode herr?
Citera
2012-03-27, 23:32
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
En man som slår ihjäl en kvinna han har eller har haft en nära relation till står för omkring en fjärdedel av allt dödligt våld.

Om vi ska vara extremt petnoga så är det 20 procent ungefär, enligt Brå. (17 per år i genomsnitt mellan åren 1990–2004 enligt rapporten "Utvecklingen av dödligt våld mot kvinnor i nära relationer" (2007:6)).
Senast redigerad av Quoter 2012-03-27 kl. 23:56.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in