Jag har under de senaste dagarna lyssnat igenom några gamla avsnitt av Radio Framåt och jag stötte då på ett uttalande av Magnus Söderman som jag inte riktigt förstod innebörden av. Det är i avsnitt 11 och ungefär 51 minuter in i programmet som han säger att han ångrar sig och att han inte alls vill kasta ut judarna ur Europa utan han menar att vi borde lära oss av hur det har skötts innan av till exempel personer som Martin Luther.
Det jag undrar är helt enkelt vad han menar med detta? Martin Luther ansåg ju mot slutet av sitt liv att det enda rätta var att kasta ut judarna:
Citat:
Men om myndigheterna är motvilliga till att använda våld och tygla judarnas djävulska illvilja bör de drivas ut ur landet och bli tillsagda att återvända till sitt land och sina ägodelar i Jerusalem, där de kan ljuga, förbanna, smäda, förtala, mörda, stjäla, råna, ockra, förfalska och hänge sig till alla de avskyvärda skamligheter som de utfört bland oss, och lämna vår regering, vårt land, våra liv och vår ägendom, och i än högre grad vår herre Messias, vår tro och vår kyrka obefläckad och obesmittad av deras djävulska despoti och elakhet. Inga previlegier som de kan vädja om ska hjälpa dem; för ingen kan ge tillstånd till att utöva sådan avskyvärdheter.
Är det då istället Luthers första åsikt om judarna som Magnus syftar på?
Citat:
Vi vill handla med dem [judarna] i kristen kärlek och be för dem, att de må bli omvända och ta emot Herren.
Det hade varit bra att få en förklaring från Magnus!