Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Vet jag att det är förutsättningen... Vi lärde ju oss ett och annat i Knutby-fallet.
Jo jag vet att du vet men det kanske inte alla gör. I vilket fall som helst så hoppas man ju nästan att det ska bli rättegång så man får läsa alla smaskiga detaljer.
Är det bara jag som tycker att det är väldigt konstigt att proverna för ev. droger inte analyserats. Är det vanligt att om nån kommer in och påstår sig ha blivit drogad och sexuellt utnyttjad så struntar man i att överhuvudtaget analysera blod- och urinprov?
En annan märklig sak är Christian Diesens (professor i processrätt) uttalande i Aftonbladet ang. att förundersökningen återupptas:
"- Jag är förvånad. Det vanliga i sådana här fall är att utredningen läggs ner på ett tidigt stadium. Om spelarna inte hade varit kända för allmänheten hade det antagligen inte ens gjorts något förhör med dem."
Så man struntar helt enkelt i att utreda fall där en kvinna gör en anmälan att ev. ha blivit drogad och sexuellt utnyttjad och bryr sig inte ens om att förhöra eventuella gärningsmän?
Jag skulle vilja veta mer om tillvägagångssättet vid utredningar om såna här brott. Kanske är det verkligen så att om det inte hade skrivits så mycket om det i media så skulle det aldrig ha blivit nån fortsättning?