Citat:
Ursprungligen postat av
nizy
Anjo får ta ansvar för det han lägger ut och Jocke för det han lägger ut. Så blanda inte ihop dom.
Sen får kräftan med bihang ta ansvar för deras delar vilket dragit in fru kräftas föräldrar men svärfar kräfta visade ju i veckan vad missbruk och dålig självinsikt kan göra så kanske han ordna hatet mot sig själv är nog inte ens relaterat till detta det som säger sig blivit utsatta för han verkar kunna skapa det självmant i sin berusning av olika saker
Så är det, men det finns samtidigt indikationer på att Jocke själv varit med och läckt viss typ av innehåll, vilket är problematiskt.
SVT poängterar gång på gång att deras granskning av Jocke handlar om honom som makthavare, inte om vem som har rätt eller fel i konflikten. Konflikten lyfts för att den skapat många problem, fokus ligger alltså på konsekvenser, inte på att avgöra vem som hade rätt.
Enligt lagens regler har Jocke gjort fel. Säkert har andra inblandade också gjort fel, men det är Jocke som granskas här. Han har tagit sig långt in i TV-världens finrum och får allt bättre erbjudanden. Precis som på alla arbetsplatser granskas personer som får makt. Det är inget konstigt överhuvudtaget.
Låt mig ge ett konkret exempel: Jag söker jobb på ett företag och säger att jag är utbildad byggnadsingenjör. Efter ett år börjar arbetsgivaren ifrågasätta detta och begär ut min dokumentation, men det finns ingen examen. Tror du att de kommer köpa mina bortförklaringar om att ”det finns dokumenterat att jag har varit på skolan” osv?
(Kanske låter hårt att jag jämför en examen med en traumatisk upplevelse, men det är inte riktigt det jag gör. Syftet är det samma: jag använder min examen som huvudargument för att få jobbet, Jocke använder sina journaler som huvudargument för att driva sin sak offentligt.)
Varför går de inte lika hårt på Chrippa och Linnea? Dels för att de erkänner sina misstag och visar ånger. Anjo å andra sidan, han ångrar inget och Jocke ser sig själv till stor del som oskyldig.
Vi får se på tisdag. Uppbyggnaden är som inför en VM final.