Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Fast det är ju ett medvetet val man gör. Samma som låset på din ytterdörr. Ingen tvingar dig att ha låst, men har du det olåst har du gjort ett val att utsätta dig för en större risk för inbrott.
Samma med SSL/noSSL. Man gör ett val om man vill ha trafiken låst eller inte.
Vilken bra jämförelse. Förutom att de flesta vet hur ett dörrlås fungerar. Alla vet inte vad SSL gör, varför det kan vara en bra idé att använda det eller framförallt vilka risker det finns med att inte använda det. Vilket öppnar upp för hur medvetet valet faktiskt är.
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Okej, ponera nu att flygplatsen/cafeet/arbetsplatsen blockat TCP/443 utåt.
Då har du bara 2 val:
Inte besöka flashback alls
Besöka flashback via nossl och med en "i stort sett noll" (dvs okänd) risk för att få sitt konto/identitet kapad.
Och vi vill väl inte stänga ute besökare/medlemmar?
Fin falsk dikotomi. Om man nu absolut vill besöka forumet på dessa platser så kan man som sagt prata med administratören för respektive plats (utom möjligtvis flygplatsen, men då kan man istället fixa ett 3g-modem rätt billigt om man nu absolut måste komma åt flashback där) eller fixa VPN (de flesta platser tillåter VPN vad jag vet). Problemet ligger i platsens policy snarare än i just flashback.
Men visst, samma argument kan ju användas mot gmail/hotmail/internetbanker också. Inte vill väl de mista kunder? Dock får man göra en avvägning, är den mängd trafik/kunder man tappar från detta upplägg värt besväret/problemen som följer med om man tillåter inloggning utan SSL?
För många tvivlar jag dock att deras flashbackkonto är lika viktigt som deras bankkonto, men ja.
Sen stänger man inte heller ute några av dessa personer. De har fulla möjligheter att skriva som alla andra, men bara inte från den platsen (skola/jobb/café/flygplats/vad du nu vill), och på de flesta av dessa platser har man ändå viktigare saker för sig än att skriva på diskussionsforum.
Du har inte heller svarat på mitt förslag om en alternativ lösning om att tillåta läsare att se forumet när de inte använder SSL, men förhindra inloggning utan SSL. Men jag misstänker att du inte finner den lika intressant ur ditt perspektiv.