2012-03-16, 21:08
Medlem
Det är väl samma fenomen som gjort att ett gäng baseball spelare i USA från Latin Amerika avslöjats som åldersfuskare.

Det är ju inte bara att det det blir lättare att slå sig fram i konkurrensen när man är ungdomsspelare.

Du får ju också ofta en 'längre' betald karriär. Speciellt i baseball där stjärnorna ofta lyckas få 6-8 årskontrakt med mångmiljondollar löner varje år. Det är givetvis enklare att få ett långt kontrakt om du på pappret är 30 än om du är 32. 2x10 miljoner dollar är ju värt en del. En 15-årig spelare har inte koll på det men räkna med att agenterna har.

Latin Amerika är ju i alla fall halvmodernt så de som blir stjärnor får problem med att de blir igenkända och avslöjade av folk som kände dom som yngre. De som aldrig blir stjärnor som vuxna glöms naturligtvis bort och blir aldrig avslöjade. Problemet i ungdomslagen är alltså enormt.

Då kan man ju tänka sig hur det är i Afrika och Sydamerika där risken att bli avslöjad blir försumbar.

Sen måste ju givetvis vissa lag också vara jävligt bra på talangjakt och utveckling eftersom de år efter år slår alla andra lag från samma kontinenter som fuskar på samma sätt.
Citera
2012-03-17, 00:13
Medlem
Året då jag spela i Gothia Cup (2003) var ett lag från Paraguay med (AF Asunción)

Laget lekte hem turneringen +22 i gruppspelet och vann finalen med 10-0, våran tränare sa då till oss att laget var ett distriktslag från huvudstaden, lite som Stockholm skulle skickat de bästa från Bajen, BP, AIK, DIF och alla de andra. De laget skulle nog också vinna Gothia i så fall tror jag
Citera
2012-03-17, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CocaineCowboy87
Året då jag spela i Gothia Cup (2003) var ett lag från Paraguay med (AF Asunción)

Laget lekte hem turneringen +22 i gruppspelet och vann finalen med 10-0, våran tränare sa då till oss att laget var ett distriktslag från huvudstaden, lite som Stockholm skulle skickat de bästa från Bajen, BP, AIK, DIF och alla de andra. De laget skulle nog också vinna Gothia i så fall tror jag

Ah det hände oss också, semi i Bslutspel mötte vi Los Angeles stadslag. Och vi var en liten förortsklubb i Göteborg

Tahuichi, Liberia Lone Stars och det fanns nåt lag till som jag inte kommer på nu, de var en fröjd o skåda. Som de lekte när de var med...
Citera
2012-03-17, 15:46
Medlem
Jag har mött Kampala Kids som lekte hem hela Gothia, tänk att dom mötte oss i kvarts och vann med 10-0 , dom hade faktiskt en hel del stora talanger. Men jag tror dom inte blir något för dom är för dåliga taktiskt. I fotboll handlar inte allt om teknik precis.
Citera
2012-03-19, 02:31
Medlem
Tobias123s avatar
Citat:

yes, bla jose montiel var med i det laget, googla.

btw, tauachi har ju inte varit på gothia cup sedan 80talet, de drog av planen när de låg under mot göteborgs stadslag med 3-0 i paus. bla Bengt andersson var målvakt då.
Citera
2012-03-19, 04:22
Medlem
goseigens avatar
Kommer så väl ihåg vm 94 när Bolivia mötte Tyskland. I minut 79 byttes Etcheverry in.

"Ah, nu kommer Etcheverry - han är bra", sade jag.

Bara tre minuter senare fick han rött kort, till mina kamraters stora glädje
Citera
2012-03-19, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobias123
yes, bla jose montiel var med i det laget, googla.

btw, tauachi har ju inte varit på gothia cup sedan 80talet, de drog av planen när de låg under mot göteborgs stadslag med 3-0 i paus. bla Bengt andersson var målvakt då.

Nej, de var med på under 2000 talet också, såg ju de med egna ögon.

Har de ens spelat mot göteborgs stadslag? Din info är väldigt tveksma..
Och tvek på om de skulle ligga under med 3-0.
De spelar ut Venezuelas landslag, är nästan lika bra som Brasiliens ungdomslandslag.. Göteborgs stadslag är inte allt för bra, men möjligtvis var de kanske vassa under de åren, just den åldersklassen..
Citera
2012-03-19, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Jag har mött Kampala Kids som lekte hem hela Gothia, tänk att dom mötte oss i kvarts och vann med 10-0 , dom hade faktiskt en hel del stora talanger. Men jag tror dom inte blir något för dom är för dåliga taktiskt. I fotboll handlar inte allt om teknik precis.

Kampala mötte Cruzeiro för några år sedan, något år sedan.. På heden.. Kampala fick rikligt med kuk i sig, helt utspelade av brassarna..
Citera
2012-03-19, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snow.jackson
Kampala mötte Cruzeiro för några år sedan, något år sedan.. På heden.. Kampala fick rikligt med kuk i sig, helt utspelade av brassarna..

Cruzeiro pojkar 16 år 2008 var inte å leka med.

14-0 i gruppspelet, 4-0 i 1/32 mot Bishops Stortford F.C, 5-0 i 1/16 mot Kampala Kids League, 2-0 1/8 mot Elfsborg, 4-3(0-0) straffar 1/4 Dallas Texans, 5-0 Semi mot Valencia och 6-0 i Finalen mot Karlslund.

Genomgående bra la dom mött, vet att Dallas Texans e ett av USA´s bästa ungdomslag, Elfsborg Sveriges dito, antar Valencia har en hyffsad akademi, Kampala har ju redan nämts, Bishops och Karlslund??? Men man kommer väl inte till finalen om man inte e bra???

Varför dom inte släppte in ett enda mål berodde inte på målvakten utan för att motståndarna inte fick låna bollen.

Stjärnan var Ze Eduardo som nu e utlånad av Parma till Empoli. 6 andra tillhör dagens A-trupp i Cruzeiro även 3 av spelarna tillhörde Brasiliens u20-lag som vann VM 2011.
Citera
2012-03-19, 16:33
Medlem
Saffoks avatar
Nykomlingarna i superettan, Umeå FC, har tydligen jobbat ett bra tag på att värva en tidigare spelare ur det laget. Övergången gick dock i stöpet pga. massa strul med papper. Synd, hade varit spännande att se om han kunnat lyckas i Sverige.

Kort notis finns att läsa här http://www.vk.se/596957/ufc-ger-upp-stjarnforvarvet
Citera
2012-03-20, 09:40
Medlem
Citat:
Cruzeiro pojkar 16 år 2008 var inte å leka med.

14-0 i gruppspelet, 4-0 i 1/32 mot Bishops Stortford F.C, 5-0 i 1/16 mot Kampala Kids League, 2-0 1/8 mot Elfsborg, 4-3(0-0) straffar 1/4 Dallas Texans, 5-0 Semi mot Valencia och 6-0 i Finalen mot Karlslund.

Genomgående bra la dom mött, vet att Dallas Texans e ett av USA´s bästa ungdomslag, Elfsborg Sveriges dito, antar Valencia har en hyffsad akademi, Kampala har ju redan nämts, Bishops och Karlslund??? Men man kommer väl inte till finalen om man inte e bra???

Varför dom inte släppte in ett enda mål berodde inte på målvakten utan för att motståndarna inte fick låna bollen.

Stjärnan var Ze Eduardo som nu e utlånad av Parma till Empoli. 6 andra tillhör dagens A-trupp i Cruzeiro även 3 av spelarna tillhörde Brasiliens u20-lag som vann VM 2011.

Cruzeiro - Dallas Texans måste vara en av tidernas bästa matcher i Gothia Cup.
Gick till straffar, Dallas var riktigt bra. Publiken hade väntat sig att Cruzeiro skulle vinna enkelt, men matchen var väldigt tight. Dallas Texans spelar i röd/vita ställ(viktigt att nämna ställ! )

Dallas Texans är la USAs största ungdomsklubb har jag för mig, de är USAs svar på Brommapojkarna.
Har för mig att de har tusentals lag över USA, och även i andra länder. Om jag inte är helt ute och cyklar så var de en iranier som startade klubben..
Citera
2012-03-20, 16:20
Medlem
El.Bundys avatar
Nu när ni ändå är inne på Gothia Cup så tänkte jag på Brommapojkarna 92or, som när jag lira själv är 91a hörde man alltid att BPs 91or och 92or var bäst i Sverige. Bland annat i videointervju hemma hos Guidetti visar han upp att han vunnit guld, silver och brons i Gothia cup och även varit turneringens bästa spelare.

Vet ju att BP är europas största klubb med 240 lag eller något sånt och Guidetti spelade såklart för antingen BPs bästa 92or eller deras bästa 91or. Någon som vet mer om det laget eftersom de tog 3 pallplatser i Gothia måste de ju varit riktigt bra eller? Finns ju tyvärr inga videos eftersom detta förmodligen var runt 2005-2006.
Senast redigerad av El.Bundy 2012-03-20 kl. 16:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in