Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-13, 22:55
  #1
Medlem
Necroshadows avatar
Tjenare!

Det är nämligen så att jag har några gamla fynd här hemma ifrån andra världskriget och jag skulle vilja att ni här på Flashback tog en liten titt på dem. De ena är en Staahlhelme som verkar vara i SS-modell, jordfynd från Estland. Det andra är ett skärp som jag inte riktigt är säker på vad den tillhör... Med tanke på skärpets storlek så har jag chansat på Hitler Jugend då det känns som att det är lite för litet för att passa en fullvuxen soldat.

Hjälmen

Närbild på skärpspännet

Närbild på hjälmens sifferinskription

Spännet innifrån

Vad tror ni om de här? Är detta några värdefulla fynd som man kan känna sig stolt över att ha i ägo?
Citera
2012-03-14, 00:29
  #2
Medlem
Landsknechts avatar
Vad får dig att tro att det är en Waffen-SS hjälm? Av vad jag har märkt genom att studera bilder på tyska hjälmar så finns det ingen skillnad mellan Heer och Waffen-SS hjälmar förutom dekalerna, och din hjälm är tyvärr för rostig för att man ska kunna avgöra dess tillhörighet — åtminstone utifrån dessa foton.

Snyggt bältesspänne förresten .
Citera
2012-03-14, 15:48
  #3
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Hjälmen ser ut som den tidiga modellen M35, om det är WSS eller Heer är som sagt svårt att avgöra. Bältspännet är hur som haver från WSS vilket enklast ses på citatet "unsere ehre heisst treue" = "vår ära heter lojalitet" rakt översatt. På Heers bältspännen står det istället "Gott mit uns" = "Gud är med oss".

Hur stort är egentligen bältspännet? Du menar att en vuxen man inte skulle kunnat ha haft det?
Citera
2012-03-14, 15:58
  #4
Medlem
Necroshadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsknecht
Vad får dig att tro att det är en Waffen-SS hjälm? Av vad jag har märkt genom att studera bilder på tyska hjälmar så finns det ingen skillnad mellan Heer och Waffen-SS hjälmar förutom dekalerna, och din hjälm är tyvärr för rostig för att man ska kunna avgöra dess tillhörighet — åtminstone utifrån dessa foton.

Snyggt bältesspänne förresten .

Jag har funderat några gånger på ifall det kan vara Wehrmacht också, men som sagt så är det svårt att avgöra när den är så pass upprostad.

Man tackar
Citera
2012-03-15, 15:03
  #5
Medlem
Necroshadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Hjälmen ser ut som den tidiga modellen M35, om det är WSS eller Heer är som sagt svårt att avgöra. Bältspännet är hur som haver från WSS vilket enklast ses på citatet "unsere ehre heisst treue" = "vår ära heter lojalitet" rakt översatt. På Heers bältspännen står det istället "Gott mit uns" = "Gud är med oss".

Hur stort är egentligen bältspännet? Du menar att en vuxen man inte skulle kunnat ha haft det?

Har kollat efter nu, och det är så att en vuxen man kan ha haft bältet. Men han var väldigt smal i alla fall. Har prövat ta på mig bältet själv och jag får då inte på mig det.
Citera
2012-03-16, 19:54
  #6
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necroshadow
Har kollat efter nu, och det är så att en vuxen man kan ha haft bältet. Men han var väldigt smal i alla fall. Har prövat ta på mig bältet själv och jag får då inte på mig det.

Har du på dig det rätt då? Det ska inte sitta som ett vanligt bälte runt höften, utan ovanför den.
Citera
2012-03-16, 22:09
  #7
Medlem
Necroshadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Har du på dig det rätt då? Det ska inte sitta som ett vanligt bälte runt höften, utan ovanför den.

Har prövat både och, och det kan nog ha att göra med att min midja är i storlek XL .

Nåja, även om jag inte kan ha skärpet på mig så är det ju en rolig pryl att ha sin ägo
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback