2012-03-20, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamenellerhur
Men nu är det ju du som påstår saker om det påstådda avtalets innehåll.
Då ska väl i rimlighetens namn också du visa upp det påstådda avtalet?

Jag jobbar inte på AB men det tog mig 3 sek att googla

"Det nya avtalet innebär, liksom det det tidigare, att LO har rätt att inlägga veto mot styrelsens beslut om vem som ska vara chefredaktör för ledar-, debatt- och kulturavdelningarna i tidningen Aftonbladet och framgent också för Aftonbladet.se samt för eventuella framtida nya distributions- eller utgivningsformer. På den senare punkten innebär avtalet ett tydliggörande. LO:s ägande garanterar att ledarsidan förblir oberoende socialdemokratisk. LO får också behålla två styrelseposter i Aftonbladet Hierta AB."

"– Affären är ekonomiskt fördelaktig för LO. Vi blir ägare på samma villkor som Schibsted och förlorar inget av det inflytande över Aftonbladet som är viktigt för LO."

http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/657B81ADAE0A7F16C12575D60027D924
Senast redigerad av Kulturmarxist 2012-03-20 kl. 17:52.
Citera
2012-03-20, 17:47
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Typ nåt sådan finns det avtalat ja. Att SAP/LO skall ha koll på vilka som anställs i högre positioner på AB. Du Bullen jobbar ju enligt dig själv på AB och är en därför en åsiktskopia. - Kan inte du hosta upp avtalet här på FB så vi alla kan få ta dela av det.

Här får du en bild:
http://i42.tinypic.com/15rl4j5.jpg

Vad dom har koll på är ledarredaktionen och inget annat. Har man ingen kolla ska man inte uttala sig. Det blir så lätt fel då. Liksom att jag påstått att jag jobbar på bladet.
Du hittar på en del. Det är inte så bra för trovärdigheten.
Citera
2012-03-20, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Vad dom har koll på är ledarredaktionen och inget annat. Har man ingen kolla ska man inte uttala sig. Det blir så lätt fel då. Liksom att jag påstått att jag jobbar på bladet.
Du hittar på en del. Det är inte så bra för trovärdigheten.

hehe, fel igen Har du nånsin rätt om nåt?

Dock ska man veta att Schibstedt till skillnad från Bonnier inte vill detaljstyra artiklar och krönikor i sina medier.

Schibstedt har skiljt ägandet från tidningarna med hjälp av en stiftelse.

Arne Ruth sa ju upp sig från DN för att Bonnier ville diktera vad som skulle skrivas i tidningen. Han vädjade om att Bonnier skulle göra som Schibstedt och låta journalister och redaktörer bestämma innehållet i tidningen.
Senast redigerad av UrbanWarfare 2012-03-20 kl. 18:45.
Citera
2012-03-20, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanWarfare
hehe, fel igen

Arne Ruth sa ju upp sig från DN för att Bonnier ville diktera vad som skulle skrivas i tidningen. Han vädjade om att Bonnier skulle göra som Schibstedt och låta journalister och redaktörer bestämma innehållet i tidningen.

LO/SAP bestämmer vem och vilken som skall få bestämma över vad i Aftonbladet.
Citera
2012-03-20, 19:46
Medlem
Bullens avatar
Citat:

Nu får du ge dig.
Citera
2012-03-20, 19:46
Medlem
Bullens avatar
Citat:
hehe, fel igen Har du nånsin rätt om nåt?

Vad har jag fel om?
Citera
2012-03-20, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Vad har jag fel om?
"LO har rätt att inlägga veto mot styrelsens beslut om vem som ska vara chefredaktör för ledar-, debatt- och kulturavdelningarna i tidningen Aftonbladet och framgent också för Aftonbladet.se samt för eventuella framtida nya distributions- eller utgivningsformer."

Vilket länkas i posten ovanför din felaktiga påstående

Citat:

Nej. LO har inget inflytande på nyhetsartiklar som familjen Bonnier har, vilket var varför Arne Ruth avgick i protest mot Bonnier.

Bonniers egna chefredaköter hävdar ju att Schibstedt är ett föredome vad gäller journalistisk frihet i jämförelse med Bonnier. Varför tror du annars Schibstedt har två tidningar så olika som SVD och AB?

Kolla på Bonnier, alla deras tidningar är exakta kopior på familjen Bonniers personliga agenda.
Citera
2012-03-20, 20:55
Medlem
Bullens avatar
Citat:
"LO har rätt att inlägga veto mot styrelsens beslut om vem som ska vara chefredaktör för ledar-, debatt- och kulturavdelningarna i tidningen Aftonbladet och framgent också för Aftonbladet.se samt för eventuella framtida nya distributions- eller utgivningsformer."

Kulturmarxist påstod att LO ska ha koll på vilka som får höga poster på Aftonbladet vilket är felaktigt med undantag för ledar, kultur och debatt. Man jag tror inte det var dessa han syftade på.
Citera
2012-03-20, 22:39
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:

Vilket länkas i posten ovanför din felaktiga påstående

LO har alltså inget inflytande på vem som är chefredaktör. Den nuvarande Jan Helin har ju ingen koppling till sossarna, tvärtom så har han ju jobbat som ledarskrivare i borgerliga Ålandstidningen, så rimligen är han borgerlig.
Citera
2012-03-23, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
LO har alltså inget inflytande på vem som är chefredaktör. Den nuvarande Jan Helin har ju ingen koppling till sossarna, tvärtom så har han ju jobbat som ledarskrivare i borgerliga Ålandstidningen, så rimligen är han borgerlig.

Säger jag det eller? Vem svara du? Dig själv?

LO har enligt länken rätt att lägga in veto mot vilka som får bli chefredaktörer för ledar-, debatt- och kulturavdelningarna. Vi vet ju inte ens om dom lagt in veto nån gång?

Vilket är otroligt mycket mindre inflytande över tidningen är vad exempelvis Bonnier har som är kända för att detaljstyra ned på artikelnivå samt diktera vad politiska journalister ska skriva.

Bonniers chefredaktörer har ju även avgått med hänvisning till hur mycket famlijen Bonier lägger sig i till skillnad mot exempelvis Schibstedt.

Korta versionen:

Bonnier är onda, Schibstedt verkar ok.
Citera
2024-06-18, 08:02
Medlem
Schibsted gör sig av med 250 anställda.
De anställda finns i Norge, Sverige, Danmark och Finland.

https://www.expressen.se/ekonomi/schibsted-sparkar-anstallda/
https://newsweb.oslobors.no/message/621737
Citera
2024-06-18, 08:57
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollbocken
Schibsted gör sig av med 250 anställda.
De anställda finns i Norge, Sverige, Danmark och Finland.

https://www.expressen.se/ekonomi/schibsted-sparkar-anstallda/
https://newsweb.oslobors.no/message/621737
Värt att notera är att detta inte rör tidningarna. De ligger numera i en extern stiftelse fritt från Schibsted
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in