2014-08-31, 10:42
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HearthOfSweden
Om jag gör en tur till Örebro, ungefär var på området med mycket räls ligger rummet? Måste jag begå brott (bryta upp staket eller liknande?) för att komma till rummet?

Dagtid så är grindarna öppna då det är företag på området, vet inte hur det ser ut på helgerna. Men ge fan i att klippa staket, bättre att kila dit när grindarna står på vid gavel och det är fritt fram att kika. Använd den gammal huvudingången (mitt emot akuten på usö), sen rakt fram bara.
Citera
2014-08-31, 16:28
Medlem
finns lite tomma lokaler och nått skyddsrum kvar allt annat är bortrivet..
Citera
2014-09-02, 23:02
Medlem
amaz00ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lezzlie
Är det någon som skulle vilja UE:a med mig i/ i närheten av Örebro nu i sommar? Har ett brinnande intresse för det men har ingen lust att ge mig ut helt själv.

Vore kul!
Citera
2014-10-11, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitorm
Är det någon här som kanske kan hjälpa till att bekräfta att det vid någon gång för flera år sedan stod en övergiven bil här, mitt ute i vattnet i fallen? se bild...

Har ett minne när jag var liten, men ingen annan verkar vara helt hundra heller :P

Typ en jeep!

http://s22.postimg.org/kr63yab5t/20130511_123138.jpg

Det stämmer. Jag har sett den då jag snorklade där i slutet på 80-talet. Modell minns jag inte. Den borde vara kvar. Den stod/står 10-20 meter nedströms den ostligaste dammluckan.
Citera
2014-10-11, 10:38
Medlem
Har en liten efterfrågning...

För länge sedan (kanske 2007-2009) gjorde NA.se ett kortare reportage om ett övergivet lägenhetskomplex mitt i Örebro, i närheten av antingen Järntorget eller Stortorget vad jag minns. Det stod tomt för det hade använts till något för länge sedan, men hade varken vatten eller el indraget och det blev för dyrt att ordna. Stod nåt om studentlägenheter i artikeln.

Som ni ser minns jag inte så himla mycket av den men någon kanske har koll?
Har sökt igenom i deras nyhetsdatabas utan att hitta något...

(Letar även karta till Näverkärret utanför Lindesberg!)
Citera
2014-10-11, 14:33
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blandad

För länge sedan (kanske 2007-2009) gjorde NA.se ett kortare reportage om ett övergivet lägenhetskomplex mitt i Örebro, i närheten av antingen Järntorget eller Stortorget vad jag minns. Det stod tomt för det hade använts till något för länge sedan, men hade varken vatten eller el indraget och det blev för dyrt att ordna. Stod nåt om studentlägenheter i artikeln.

Nu kan minnet vara uselt, men kan det vara ungkarlshotellet du tänker på?. Minns tyvärr inte mycket mer än det.
Citera
2014-10-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Nu kan minnet vara uselt, men kan det vara ungkarlshotellet du tänker på?. Minns tyvärr inte mycket mer än det.

Jag vet faktiskt inte, var det namnet på stället? Skulle var riktigt intressant att veta vilken gata det gäller!
Citera
2014-10-11, 22:10
Medlem
Jesterheads avatar
Citat:
Jag vet faktiskt inte, var det namnet på stället? Skulle var riktigt intressant att veta vilken gata det gäller!

Det är kanske det gamla huset på Triangelgatan du tänker på? Usel standard utan varmvatten i alla lägenheter, men inte övergivet: http://na.se/nyheter/nyheter/1.1892858-kaken-som-vagrar-ga-i-himlen-in-
Citera
2014-10-11, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesterhead
Det är kanske det gamla huset på Triangelgatan du tänker på? Usel standard utan varmvatten i alla lägenheter, men inte övergivet: http://na.se/nyheter/nyheter/1.1892858-kaken-som-vagrar-ga-i-himlen-in-

Tyvärr inte, men häftig läsning, tack för tipset.
Citera
2014-10-11, 23:09
Medlem
Perriss avatar
Citat:

Jag vet precis vad du menar, läste artikeln jag med och blev såklart eld och lågor, funtad som man är! Om jag inte minns helt galet så låg det på Järntorgsgatan, på höger sida sett från Järntorget, men jag reserverar mig för att jag kan minnas i galen tunna. Har också suttit och rotat i mediearkivet nu efter artikeln, men hittar fan noll och intet. Sjukt irriterande!

Angående Näverkärret, vad är det för typ av karta du menar? Jag har besökt det övergivna huset vid järnvägen där vid ett par tillfällen för en näve år sedan.

/perris
Citera
2014-10-12, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Jag vet precis vad du menar, läste artikeln jag med och blev såklart eld och lågor, funtad som man är! Om jag inte minns helt galet så låg det på Järntorgsgatan, på höger sida sett från Järntorget, men jag reserverar mig för att jag kan minnas i galen tunna. Har också suttit och rotat i mediearkivet nu efter artikeln, men hittar fan noll och intet. Sjukt irriterande!

Angående Näverkärret, vad är det för typ av karta du menar? Jag har besökt det övergivna huset vid järnvägen där vid ett par tillfällen för en näve år sedan.

/perris

Åh! Ja, hitta artikeln vore guld värt, har för mig det var lite bilder osv.

Karta vart det ligger, fast Maps kanske stämmer? Ska ju ligga mitt i skogen.

Edit: Googlat lite om järntorgsgatan nu, fått fram att det legat ett hotell där från ca. 1900. Kan det vara det kanske? Grand hotel. Finns bilder på Örebro bildarkiv och lite info här: https://www.orebro.se/download/18.64e7ee67121cbcfa26580001434/1392724266424/Järntorget+-+program+och+skiss.pdf
Senast redigerad av Blandad 2014-10-12 kl. 06:20.
Citera
2014-10-12, 10:47
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Åh! Ja, hitta artikeln vore guld värt, har för mig det var lite bilder osv.

Karta vart det ligger, fast Maps kanske stämmer? Ska ju ligga mitt i skogen.

Edit: Googlat lite om järntorgsgatan nu, fått fram att det legat ett hotell där från ca. 1900. Kan det vara det kanske? Grand hotel. Finns bilder på Örebro bildarkiv och lite info här: https://www.orebro.se/download/18.64e7ee67121cbcfa26580001434/1392724266424/Järntorget+-+program+och+skiss.pdf
Ja precis, eventuellt under den här stadslivsvinjetten kanske. Trevlig länk, men som jag minns det så ligger (låg) det på andra sidan Järntorgsgatan, kvarteret Ölstånkan. Men kan som sagt ha fel.

Jo Google Maps stämmer för samhället Näverkärret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in