2014-04-30, 15:48
Medlem
Delta78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Någon som vet vart t ex BasC eller luftvärnskanonerna stod vid Örebro flygplats?

Citerar" Vid sidan om den kommersiella trafiken kom flygplatsen att ingå i Flygvapnets krigsorganisation, som sidobas till Eskilstuna flygbas. Runt flygplatsen fanns fyra luftvärnskanoner utplacerade. 1994 byggdes flygplatsen ut till att omfatta Bas 90-systemet. Vidare moderniserades ett vägavsnitt på E18, sedan 2008 Länsväg T 691, vilket i folkmun kom att kallas för flygrakan. Flygplatsen hade inom Flygvapnet anläggningsnummer 120 "

Flygrakan har jag för mig är denna; 59.242341, 15.009919

Fanns en luftvärnskanon i vardera hörn av flygplatsen, med fortifikatoriskt skydd. Men platsen för de två "sydliga" är inte vid banänden på 2014-års start- och landningsbana, detta då banan förlängts i olika etapper. Sedan ett antal år tillbaka är allt återställt, och det finns inte så mycket spår kvar av luftvärnskanonerna.
Citera
2014-04-30, 16:26
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delta78
Fanns en luftvärnskanon i vardera hörn av flygplatsen, med fortifikatoriskt skydd. Men platsen för de två "sydliga" är inte vid banänden på 2014-års start- och landningsbana, detta då banan förlängts i olika etapper. Sedan ett antal år tillbaka är allt återställt, och det finns inte så mycket spår kvar av luftvärnskanonerna.

Tack för ditt svar, synd att det är återställt. Du vet inte om det finns kvar annat då?
Citera
2014-04-30, 19:18
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delta78
Det som är det intressanta är att mycket av kalla krigets hemligheter ofta finns mitt framför vår näsa. Dvs det är byggt och uppfört för att falla in i mängden och inte vara avvikande. Om du åkt där mycket i dina dagar, så borde du ju funderat över varför man anlagt en drygt 2 km lång bred fin och i stort sett raklång vägsträcka på ett vägavsnitt av E18 som kunnat klassats som "Sveriges-skit-väg-nummer-1", och detta i anslutning till flygplatsen? Säger inte att vägavsnittet är tänkt att användas som en flygraka, men man ska vara försiktig med sina antydningar. För som sagt, det är mycket som fortfarande döljer sig därute, utan att man vet om det!
Jo absolut. Men nu hade ju faktiskt någon i klartext i Wikipediaartikeln om Örebro flygplats påstått att det var byggt som reservbana. Jag känner mest att jag nog skulle vilja ha en bättre källa innan jag tar det för hundraprocentig sanning. Men absolut kan det ju vara så som påstås. Det där är verkligen något som går åt båda hållen. En liten DC blir plötsligt ett gigantiskt underjordiskt sjukhus när snacket går, och alla vet ju att det byggts milsvida tunnlar under marken mellan Berga örlogsbas och regeringskansliet. Men precis som du säger så kan man istället ibland stöta på riktigt spännande "hemligheter" mitt framför näsan. Och det är väl lite det som gör det här intresset så förbaskat spännande.

/perris
Citera
2014-06-21, 20:39
Medlem
Är det någon som skulle vilja UE:a med mig i/ i närheten av Örebro nu i sommar? Har ett brinnande intresse för det men har ingen lust att ge mig ut helt själv.
Citera
2014-06-22, 18:51
Medlem
lätt ja är på brorsan vill nog också me

har du nåt ställe på g
Citera
2014-06-25, 22:38
Medlem
Är det någon här som kanske kan hjälpa till att bekräfta att det vid någon gång för flera år sedan stod en övergiven bil här, mitt ute i vattnet i fallen? se bild...

Har ett minne när jag var liten, men ingen annan verkar vara helt hundra heller :P

Typ en jeep!

http://s22.postimg.org/kr63yab5t/20130511_123138.jpg
Citera
2014-06-26, 00:19
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitorm
Är det någon här som kanske kan hjälpa till att bekräfta att det vid någon gång för flera år sedan stod en övergiven bil här, mitt ute i vattnet i fallen? se bild...

Har ett minne när jag var liten, men ingen annan verkar vara helt hundra heller :P

Typ en jeep!

Hur länge sen pratar vi? Runt 98-02 gick jag där ofta med hunden men kan inte minnas att det stod en bil där, hur fan fick man ens ner den där? Bra jobbat om så är fallet
Citera
2014-06-26, 20:56
Medlem
har aldrig sett än bil där
Citera
2014-06-26, 22:21
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitorm

Typ en jeep!

Var är det då? Framgår det?
Citera
2014-06-26, 22:45
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Var är det då? Framgår det?

Ja det framgår, Fallen i Karlslund. 59.262039, 15.135380 där skulle jag säga att bilden är tagen.
Citera
2014-07-23, 21:57
Medlem
Neerics avatar
Någon som varit inne här? Ligger i centrala Örebro, 5 minuters promenad från Järntorget.
3-4 meter brett och kanske 20 meter djupt. Inget man ser av en slump om man inte vet var man ska leta. Jag har inte varit inne då jag var själv när jag hittade och går inte in nånstans med såna väggar och dörr ensam utifall att nån dåre stänger dörren.

http://imgur.com/a/NFrWp
Citera
2014-07-23, 22:14
Medlem
Earees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neeric
Någon som varit inne här? Ligger i centrala Örebro, 5 minuters promenad från Järntorget.
3-4 meter brett och kanske 20 meter djupt. Inget man ser av en slump om man inte vet var man ska leta. Jag har inte varit inne då jag var själv när jag hittade och går inte in nånstans med såna väggar och dörr ensam utifall att nån dåre stänger dörren.

http://imgur.com/a/NFrWp

Det är ett verkskydd/skyddsrum för industrin i närheten. Tre rum om jag inte minns fel inklusive klosett. En del inredning finns kvar i form av bänkar annars rätt urplockat, har inte stått öppet allt för länge. Finns en död räv innanför en av stötvågsdörrarna också. Har ett gäng bilder men har inte tillgång till dom just nu.
Senast redigerad av Earee 2014-07-23 kl. 22:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in