2012-03-12, 13:46
Medlem
Finns det exempel på folk som varit besatta av djävulen eller demoner och sedan, med hjälp av en "andeutdrivning", blivit helt normala?

http://www.youtube.com/watch?v=x4n9vK0_mdk

Många menar ju på att de som är besatta, egentligen är psykiskt sjuka.
Senast redigerad av snow.jackson 2012-03-12 kl. 13:58.
Citera
2012-03-12, 14:12
Medlem
Bara-Robins avatar
Självklart inte.

Dock så kan det säkert hjälpa vid vanföreställningar om den utsatte verkligen tror att denne har fått hjälp, och därför inte längre känner sig uppleva vanföreställningarna.
Citera
2012-03-12, 18:15
Medlem
kaiross avatar
Man ska inte underskatta placebo-effekten. Att sedan exorscism har lika lite i kyrkan att göra som sockerpiller i ett apotek är en annan sak.
Citera
2012-03-12, 22:10
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Man ska inte underskatta placebo-effekten. Att sedan exorscism har lika lite i kyrkan att göra som sockerpiller i ett apotek är en annan sak.

Att sedan SvK har avfallit ganska rejält från Martin Luthers ursprungliga lära kanske inte heller har med saken att göra. Exorcism var en del av den Lutherska kyrkan fram till år 1811.

Jesus tycks i alla fall ha varit inne på att människor kan bli besatta av onda andar men det tycks ha försvunnit från kritendomen i allt större utsträckning, man kan på sin höjd acceptera den bibliska läran att Gud existerar men att demoner skulle existera det är bra mycket svårare för kristenheten idag.
Citera
2012-03-12, 22:32
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Att sedan SvK har avfallit ganska rejält från Martin Luthers ursprungliga lära kanske inte heller har med saken att göra. Exorcism var en del av den Lutherska kyrkan fram till år 1811.
Ja, då var då och nu är nu. Och det var inte bättre förr.
Citera
2012-03-13, 06:56
Medlem
Om Lutherska kyrkan trodde på ande utdrivning fram till 1811, men inte gör det längre varför ska vi tro på att dom känner av den helige andens närvaro eller gud i deras liv, i synnerhet när deras påstående inte går att verifiera? Jag tror att om några hundra år så är även den vidskepligheten lagd till historien, det verkar så med tanke på att på artonhundra talet så gick alla i kyrkan på söndagarna, hur många går i kyrkan på söndagar idag?
Citera
2012-03-13, 19:33
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Om Lutherska kyrkan trodde på ande utdrivning fram till 1811, men inte gör det längre varför ska vi tro på att dom känner av den helige andens närvaro eller gud i deras liv, i synnerhet när deras påstående inte går att verifiera? Jag tror att om några hundra år så är även den vidskepligheten lagd till historien, det verkar så med tanke på att på artonhundra talet så gick alla i kyrkan på söndagarna, hur många går i kyrkan på söndagar idag?
Varför ens bry sig om 100 år? Du är död och vet inte vad den arma människan gör dessa tider. Satsa på funderingar kring ditt nästa liv i paradiset i bästa fall istället.
Citera
2012-03-13, 20:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Varför ens bry sig om 100 år? Du är död och vet inte vad den arma människan gör dessa tider. Satsa på funderingar kring ditt nästa liv i paradiset i bästa fall istället.

Jag tror det är som så att vi ateister ofta känner ett socialt ansvar för att lämna världen en bättre plats än vi kom till den, då vi anser att ett liv är allt vi har och att vi har en plikt att inte förstöra för nästkommande generationer men helst av allt vara konstruktiva om man har möjlighet.

Jag kan självklart inte tala för alla, men de jag känner tänker åtminstone så.
Jag undrar vad tankesättet att det här världen inte är så noga utan det är livet efter det som är viktigt kan leda till. Jag har sett amerikanska senatorer som insisterar på att ta så mycket resurser ur marken som möjligt för gud har placerat dem där och vi ska ändå hämtas upp till himlen när Jesus kommer nästa vecka i alla fall..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in