2012-03-12, 07:53
Medlem
TheSituations avatar
Har sedan länge haft ett sommarjobb fixat relaterat till min utbildning som jag tidigare har arbetat med ett projekt för. Ett konsultföretag inom ämnet. Nu i veckan fick jag reda på att företaget står på konkursens rand och inte har plats för mig till sommaren. Surt, minst sagt, då det inte är helt lätt att finna sommarjobb inom gebitet.

Detta innebär alltså att jag måste ge mig ut och söka ett annat sommararbete och jag undrar helt sonika: är jag sent ute!? Tidigare år har jag haft det fixat redan i december-januari eller möjigen februari. Men mitten av mars? Är det kört nu?
Citera
2012-03-12, 08:07
Medlem
Det är bara ut o söka och hoppas på det bästa. Själv har jag inte sökt sommarjobb, ännu. Men jag tänker göra det nästa vecka när jag har bestämt mig vad för jobb.
Citera
2012-03-12, 08:08
Medlem
TheGamers avatar
Det är inte kört om du har kontakter och/eller erfarenheter.

Inom mitt yrke handlar det till 80% om kontakter, dom tar oftast in nya killar om man förstår grunden om det inte är några invecklade uppgifter.

Jag pluggar/jobbar inom Jord/skogsbruket.

Vet inte hur det är med dig men har du inga som helst kontakter på företaget du jobba som kan hjälpa dig? Sen kanske du kan göra ett CV och skicka runt till företag som du kan tänka dig att jobba på, det är aldrig försent
Citera
2012-03-12, 08:23
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Det är inte kört om du har kontakter och/eller erfarenheter.

Inom mitt yrke handlar det till 80% om kontakter, dom tar oftast in nya killar om man förstår grunden om det inte är några invecklade uppgifter.

Jag pluggar/jobbar inom Jord/skogsbruket.

Vet inte hur det är med dig men har du inga som helst kontakter på företaget du jobba som kan hjälpa dig? Sen kanske du kan göra ett CV och skicka runt till företag som du kan tänka dig att jobba på, det är aldrig försent

Nja, har hört mig för med de kontakter jag har på olika företag men antingen behöver de inte sommararbetare i år alternativt har de redan ombesörjt den saken. Jag hade ju ett arbete fixat till inte för så länge sedan.

Jag får väl sikta in mig på något av de konventionella sommararbetena som läggs ut på t.ex. AMS. Parkarbetare, posten eller liknande. Nu handlar det inte längre om att fixa en god merit utan ren överlevnad. Jag måste ju ha en inkomst över sommaren.

Men är det inte litet sent att söka dessa jobb en bra bit in i mars?? Jag har ju heller ingen större erfarenhet av sådant, kassavana, truckerkort och liknande som de kan tänkas eftersöka.
Citera
2012-03-12, 09:49
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Har sedan länge haft ett sommarjobb fixat relaterat till min utbildning som jag tidigare har arbetat med ett projekt för. Ett konsultföretag inom ämnet. Nu i veckan fick jag reda på att företaget står på konkursens rand och inte har plats för mig till sommaren. Surt, minst sagt, då det inte är helt lätt att finna sommarjobb inom gebitet.

Detta innebär alltså att jag måste ge mig ut och söka ett annat sommararbete och jag undrar helt sonika: är jag sent ute!? Tidigare år har jag haft det fixat redan i december-januari eller möjigen februari. Men mitten av mars? Är det kört nu?

Jag pluggar men brukar jobba extra på somrarna, och det jobbet jag fick sökte jag så sent som april så det beror nog på.. finns ju inget senaste datum egentligen utan det är bara att ligga i.
Citera
2012-03-13, 07:57
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Jag pluggar men brukar jobba extra på somrarna, och det jobbet jag fick sökte jag så sent som april så det beror nog på.. finns ju inget senaste datum egentligen utan det är bara att ligga i.

Jo, det är klart det inte är omöjligt men det känns inte så ljust just nu.

Anledningen till dessa ämnen är främst att någon ska lugna mig och säga "nä men du är ändå tämligen tidigt ute, inte problem!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in