Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-03-10, 16:46
Medlem
Hej!
jag behöver akut hjälp och jag vänder mig till er flashback!

Jag har precis installerat windows xp på min dator och den hade inga drivrutiner whatsoever för allt var som sagt helt nyinstallerat.
det blev sedan dags för mig att installera Nvidia skivan som hörde till mitt grafik kort, och när den ber mig att starta om datorn för att slutföra installationen klickade jag på "starta om datorn nu".

Nu till problemet!
Efter att datorn startade om sig så är skärmen helt svart, den lyser svart (dvs den får ström).
Men man ser inte ens något alternativ innan windows startupen, alltså ser jag INGENTING av bios eller texter som man alltid brukar göra när datorn startar upp.

Tidslinje:

installerar windows, kommer till skrivbordet i slutet av installation, aktiverar windows,
stoppar in min nvidia skiva, den ber mig starta om för att fortsätta installation,
Och nu är skärmen helt svart, inge bios, inge text vid startup ingenting.

Man hör heller inget ljud av windows startup, typ som att det bara är bilden det är fel på.
utan den verkar verkligen vara fast i ett svartläge haha. vad borde jag göra?

kan jag på något sätt ångra installationen av drivrutinerna?
kan jag komma åt felsäkertläge utan att se vad jag gör? haha låter skumt men måste ju prövas på något sätt!

Tack för hjälpen

grafikkortet heter Nvidia GTS 450 1GB
Citera
2012-03-10, 17:05
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Avinstallerar bort drivrutinen ifrån felsäkert läge. Hämta hem en nyare drivrutin ifrån tillverkarens hemsida.

Men jag hade nog avvaktat med grafikkortets drivrutin. Uppdaterar Windows först med hjälp av Windows Update. Grafikkortet kan vänta, det är inte så bråttom med detta.

Men du får nog börjar med drivrutinen till nätverket.
Citera
2012-03-10, 17:22
Medlem
eddievans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxout
Hej!
jag behöver akut hjälp och jag vänder mig till er flashback!

Grafikkortet heter Nvidia GTS 450 1GB

Är det en desktop eller, antagligen ...

Om du har en desktop med ett grafikkort så borde du ändå ha bild på skärmen, drivrutinerna gör att du kan förbättra uppläsningen och annat, förstås, men bild borde du ha ändå...

Pröva annan skärm...
Citera
2012-03-10, 17:27
Medlem
Eftersom datorn är svart från uppstart så kan nog windows uteslutas som felorsak. Det är nog bara en tillfällighet att du just installerade om och tyvärr någon hårdvara som bråkar för dig.
Citera
2012-03-11, 00:57
Medlem
Skadat godss avatar
Om du har dual DVI-utgångar: Har du provat att flytta skärmkabeln till det andra?
Citera
2012-03-12, 00:36
Medlem
Hej allihopa tack för era svar.
Detta var det konstigaste problemet jag nånsin varit med om!
Det gick inte att starta med felsäkert läge för att allting var svart redan från början.
Jag lät datorn vila i en timme och helt plötsligt så kunde jag se texterna innan.
Startade DÅ om datorn i felsäkert läge och installerade om drivrutinen igen.

haha. så sjukt att problemet löste sig av sig själv. fattar verkligen inte vad som var felet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in