2012-06-09, 12:50
Medlem
Super-Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Ursprunget till det tror jag fram för allt grundade sig på två saker, dels hans (Brorsan Frasse) avoga inställning i polisförhöret

Min fetning och förtydligande.

Jag förstår inte varför många anser att bror Frasses polisförhör är anmärkningsvärt? Det är väl ganska naturligt att man inte vill bidra med information som kanske leder till en fällande dom mot sin egen bror Brasa. Eller? Hade ni medverkat till fällande dom om det vore er bror som satt i brasas sits (så vida ni inte hatar er bror )
Citera
2012-06-09, 13:53
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Super-Swede
Min fetning och förtydligande.

Jag förstår inte varför många anser att bror Frasses polisförhör är anmärkningsvärt? Det är väl ganska naturligt att man inte vill bidra med information som kanske leder till en fällande dom mot sin egen bror Brasa. Eller? Hade ni medverkat till fällande dom om det vore er bror som satt i brasas sits (så vida ni inte hatar er bror )

Det bästa han hade kunna göra för sin bror är att själv ge ett trovärdigt och seriöst intryck, tycker jag. Inte att ytterligare skapa dimridåer, det är ML så bra på själv. Han hade hjälp sin bror bra mkt bättre med ett annat förhållningssätt

Att inte vilja bidra med information som kan leda till ett fällande i mordbrand förstår jag fullt när man är anhörig. Men att man kan svara ärligt på frågor om vad man har för affärer ihop, och om han använt deras fars bil hade ju ökat förutsättningarna för hans trovärdighet tycker jag

Sid 285 fup
Frans tillfrågas om han är delaktig i Åsa och Magnus affärsverksamhet på något sätt. Han
svarar: Nej, det kan jag inte svara på.

Han tillfrågas om han hade kännedom om köpet av fastigheten på Kevinge Strand, han vill inte kommentera något mer.
Han tillfrågas angående den 22 februari, en onsdag, då det lämnats uppgift om att Frans
skulle få tillgång till en bil. Han har inga kommentarer.

Frans tillfrågas om sin roll i bråket mellan Magnus och Åsa i månadsskiftet januari/februari i år. Han har inga kommentarer och säger att det får dom själva svara på. På fråga om han
medlade mellan de två så vidhåller han sin ståndpunkt.

Han tillfrågas om han har tillgång till sin fars bil, en Toyota Auris. Han vill ej kommentera detta. Han vill att det ska framgå att hans inställning är att hans bror är oskyldig.

Den enda gången hans inställning känns befogade är på frågan gällande bråket mellan ML och ÅV, för där hänvisar han till det privata och att det får dom själva berätta
Övriga frågor kommer ju att komma upp i rättegången – risken är ju betydligt större att han då verkligen framstår som IKKE trovärdig.

Har han då hjälpt sin bror då?

OT Jag älskar min bror jag hade säkert undvikigt dom frågor jag hade trott kunde leda till försämrade chanser. Men jag hade försökt behålla min trovärdighet genom att sammarbeta och svara på kringfrågor, och säkert utnyttjat tillfället att prata gott om min bror. Så utifrån det menar jag - varför inte svara på "omkringfrågor"
Citera
2012-06-09, 17:15
Medlem
Super-Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
Det bästa han hade kunna göra för sin bror är att själv ge ett trovärdigt och seriöst intryck, tycker jag. Inte att ytterligare skapa dimridåer, det är ML så bra på själv. Han hade hjälp sin bror bra mkt bättre med ett annat förhållningssätt

Att inte vilja bidra med information som kan leda till ett fällande i mordbrand förstår jag fullt när man är anhörig. Men att man kan svara ärligt på frågor om vad man har för affärer ihop, och om han använt deras fars bil hade ju ökat förutsättningarna för hans trovärdighet tycker jag

Frans tillfrågas om han är delaktig i Åsa och Magnus affärsverksamhet på något sätt. Han
svarar: Nej, det kan jag inte svara på.

Han tillfrågas om han hade kännedom om köpet av fastigheten på Kevinge Strand, han vill inte kommentera något mer.
Han tillfrågas angående den 22 februari, en onsdag, då det lämnats uppgift om att Frans
skulle få tillgång till en bil. Han har inga kommentarer.

Han tillfrågas om han har tillgång till sin fars bil, en Toyota Auris. Han vill ej kommentera detta. Han vill att det ska framgå att hans inställning är att hans bror är oskyldig.

Den enda gången hans inställning känns befogade är på frågan gällande bråket mellan ML och ÅV, för där hänvisar han till det privata och att det får dom själva berätta
Övriga frågor kommer ju att komma upp i rättegången – risken är ju betydligt större att han då verkligen framstår som IKKE trovärdig.

Har han då hjälpt sin bror då?

Alltså, Frasse är Drbrasas bror, det innebär att han redan i det läget saknar all trovärdighet. Han är dessutom förhindrad att avlägga vittnesed i och med blodsbanden om han motförmodan skulle vittna för brasa.

Att tiga är guld och tala är silver - allt Frasse säger kan vändas mot brasa. Smartast hade varit att bara säga att han inte har något att tillägga och att han inte är inresserad av att prata med polisen. Om han ex bekräftar något om pappans bil - ja då kanske han "spräcker" en förklaring som brasa har lämnat under förhören.

Frasse har eller kan ha hjälpt sin bror genom att inte svara på frågor. Ju mer polisen frågar desto mindre vet dom och mer har de att reda ut. Därför är den enda logiska taktiken att inte svara på några frågor. Att Frasse är spydig och otrevlig samt vägrar svara, vittnar bara att han har viss erfarenhet från polisen i tidigare sammanhang och ett umgänge som "lärt honom" hur man agerar.

Drbrasa saknar uppenbart de kontakterna
Citera
2012-06-09, 17:54
Medlem
Postvagnens avatar
Vad är det för typ av ekonomistöd som du pratar om? Vore tacksam för mer dtaljerad information.

DR Grandiåsa kanske ska gifta sig fort som attan..........Se & Hör (sanningens högborg ) säger att hon är uuuuuuuutfattig
Citera
2012-06-09, 17:59
Medlem
Postvagnens avatar
Finns det någon som kan få fram om Frasse finns i registren eller om han varit på rättsväsendets radar förut? Betalapunktse ger mig en obehaglig känsla ...........

Ju mer jag läser om hur Frasse betedde sig under förhöret desto mer får jag intrycket av att han döljer ngt. Är det någon som vet hur det är med göromålen i polen och betalapunktse?
Senast redigerad av Postvagnen 2012-06-09 kl. 18:30.
Citera
2012-06-09, 18:12
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Du har inga syskon, va? Blod är alltid tjockare än vatten...
Jodå, Skidaddle jag har syskon som jag gärna ställer upp för - men inte på något kriminellt åtminstone inte något så allvarligt som mordbrand, å andra sidan kan man nog förvänta sig att familjen Lundberg inte har fått sin moraliska uppfostran på samma nivå som min egen. Jag utesluter inte att BroderFrans skulle erbjuda sig att tända på men jag tycker att det verkar otroligt.

Citat:
Jag tror att DrBrasa i en desperat och akut tankesnurra tänkt han skulle försöka ordna någon slags alibi när han köpte den där biljetten – inte att brodern skulle utföra något, ”bara” ge ML alibi - han fick dock själv släppa den lögnen kanske vid eftertanke eller efter ett tvärt nej från brodern.
Äntligen någon som kommer med en idé om den där märkliga tunnelbaneresan (som inte är ihopkopplad med BroderFrans då). Jag har funderat på den där resan, finns det någon som har koll på vart bilen (GPSen) fanns när den där biljetten köptes, när under kvällen var det?
Citera
2012-06-09, 18:15
Medlem
Postvagnens avatar
Har inte vissa GPS:er inbyggd kamera för att identifiera omgivningen (även den i bilen)?
Citera
2012-06-09, 18:15
Medlem
Postvagnens avatar
Har inte vissa GPS:er inbyggd kamera för att identifiera omgivningen (även den i bilen)?
Citera
2012-06-09, 18:19
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Super-Swede
Alltså, Frasse är Drbrasas bror, det innebär att han redan i det läget saknar all trovärdighet. Han är dessutom förhindrad att avlägga vittnesed i och med blodsbanden om han motförmodan skulle vittna för brasa.

Att tiga är guld och tala är silver - allt Frasse säger kan vändas mot brasa. Smartast hade varit att bara säga att han inte har något att tillägga och att han inte är inresserad av att prata med polisen. Om han ex bekräftar något om pappans bil - ja då kanske han "spräcker" en förklaring som brasa har lämnat under förhören.

Frasse har eller kan ha hjälpt sin bror genom att inte svara på frågor. Ju mer polisen frågar desto mindre vet dom och mer har de att reda ut. Därför är den enda logiska taktiken att inte svara på några frågor. Att Frasse är spydig och otrevlig samt vägrar svara, vittnar bara att han har viss erfarenhet från polisen i tidigare sammanhang och ett umgänge som "lärt honom" hur man agerar.

Drbrasa saknar uppenbart de kontakterna

Tack för den utmärkta förklaringen, och ditt tålamod, du har just förklarat en del av lagen för mig, samt lärt mig hur man tänker kriminellt. Verkar jobbigt att inte kunna vara ärlig, framför allt att orka hålla rätt på lögnerna, något man slipper när man talar sanning. Jag vet att lagen har inga känslor och det är väl i där jag hamnar ibland.

Skulle vara tacksamt om du ville berätta mer om ”vittne”
Med tanke på vad du säger om brodern utgår jag då ifrån att detsamma även gäller ÅV.

Betyder det att hon inte på något sätt behöver redogöra för sina egna förehavande i företagen? Inte ens upplysningsvis om vad hon har kännedom om gällande dom ekonomiska förehavanden och transaktionerna?

(bara den som frågar får svar )
Senast redigerad av Yoga-Millan 2012-06-09 kl. 18:23.
Citera
2012-06-09, 18:20
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postvagnen

Du tänker nog på Google map:s bilar som kört land och riken kring och dokumenterat street views.
Jag förstår inte hur du kan koppla ihop det med den GPS som uppvisats i tråden som det gäller i det här fallet.

Inget att förlänga tråden med alltså.

//Brute
Citera
2012-06-09, 18:23
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Tack för den utmärkta förklaringen, och ditt tålamod, du har just förklarat en del av lagen för mig, samt lärt mig hur man tänker kriminellt. Verkar jobbigt att inte kunna vara ärlig, framför allt att orka hålla rätt på lögnerna, något man slipper när man talar sanning. Jag vet att lagen har inga känslor och det är väl i där jag hamnar ibland.

Med tanke på vad du säger om brodern utgår jag då ifrån att detsamma även gäller ÅV.

Betyder det att hon inte på något sätt behöver redogöra för sina egna förehavande i företagen? Eller upplysningsvis om vad hon har kännedom om gällande dom ekonomiska förehavanden

Att kallas till förhör för att redogöra sin bit i en händelse är en sak och att vittna under ed i rättegång en annan.
Så även om hon blivit förhörd och förväntas tala sanning där, så finns undantag för närstående att tvingas vittna under ed i rättegång. För mycket jäv som spelar in.

//Brute
Senast redigerad av Brute 2012-06-09 kl. 18:34.
Citera
2012-06-09, 18:47
Medlem
couguars avatar
Citat:

Betyder det att hon inte på något sätt behöver redogöra för sina egna förehavande i företagen? Inte ens upplysningsvis om vad hon har kännedom om gällande dom ekonomiska förehavanden och transaktionerna?

Jag kan inte på något sätt det här som du frågar om och hoppas därför att Super-Swede (eller någon annan som kan det här) svarar på dina frågor. Men ..... i väntan på det läste jag nedanstående på domstol.se:

Vittnar gör man för att hjälpa domstolen att döma rätt - inte för att sätta fast eller skydda någon. Domstolen vill bara att du kommer och berättar vad du vet.
/.../
Huvudsaken är att det du säger är sant och att du verkligen berättar allt du vet.
/.../
Den som är under 15 år får inte avlägga ed. Psykiskt sjuka avlägger i vissa fall inte heller ed. Om en nära släkting till den tilltalade ska vittna i ett brottmål, får den personen inte heller avlägga ed.
/.../

Detta och ytterligare info gällande vittnen finns på följande länk:
http://www.domstol.se/Till-dig-som-ar/Till-vittne/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in