2012-03-09, 01:39
Medlem
Hej allesammans!

Har försökt läsa och söka osv men har inte riktigt fått någon uppfattning om varför vissa väljer att odla själv.

Det är en väldigt massa prylar man måste införskaffa sig och kostar väl betydligt mycket mer än att bara köpa ett enkelt growkit?

Vad jag egentligen är ute efter är det bästa resultatet, med det menar jag "starkaste" svampen om man nu kan uttrycka sig så.

Är ingen expert i ämnet men har all tid i världen och kan lägga ner lite krut på en svampodling känner jag.

Jag kom i kontakt med endel olika svamp på min jorden runt resa och anledningen till att ja frågar om vad som ger bäst resultat är att under resan så hade jag kanske i runda slängar 6-8 olika trippar och hälften av dessa va väldigt, låt oss säga "slöa" medans jag befann mig i ett annat universum de andra gångerna.

Jag vill tillbaka till de riktigt ihärdiga och intensiva tripparna med hallisar mm. Så för att odla den starkaste och bästa svampen? Nöta forum och odla själv eller går det att få en schysst tripp med Growkiten? Känns som en lightversion men ja kanske har fel?
Citera
2012-03-09, 03:37
Medlem
Du har säkert läst mer än mig om ämnet, men skulle rekommendera ett growkit av någon cubensis svamp eftersom det är första gången du ska odla svamp, annars finns risken att det misslyckas totalt.

Antar att du vet detta, men om du skulle råkat missa detta så känns det viktigt att få det sagt, missa inte Sveriges egna svamp säsong, på hösten då toppisarna (Toppslätskivling) börjar ploppa upp lita här å var på sveriges ängar. Dessa är en väldigt potent psilocybinsvamp. Dessa ger riktigt underbara trippar och man brukar käka 25-50 st, beror lite på för de är olika potenta på olika ängar osv. En lagom tripp skulle jag säga ligger på kanske 40 toppisar, eftersom du verkar ha erfarenhet.

Tillbaka till topic: Growkit gör det hela mycket mindre komplicerat, har du råd så kan du ju sätta igång ett growkit, och samtidigt försöka dig på en egen odling utan hjälp av kittet, då har du åtminstone någonting att mätta magen med om ditt egna projekt skulle misslyckas.

Lycka till
Citera
2012-03-09, 04:24
Medlem
BigFatCones avatar
Growkiten är ju utmärka för nybörjare och kan ge flera hundra gram färsk svamp. Det är dessutom ett bra sätt att få lite känsla för själva odlandet. En av mina filosofier har alltid varit; varför göra det svårare för sig än nödvändigt? Kör du på ett growkit med en svamp vars beskrivning tilltalar dig.
Citera
2012-03-11, 20:48
Medlem
sm0s avatar
Jag tänker mig iaf att growkits är mer för folk som bara är lite nyfikna att testa svamp men kanske inte direkt har några intentioner att göra det mer än ett par gånger. Om man ska köra oftare tycker jag det verkar mycket smidigare att odla själv och slippa beställa hem massa stora dyra growboxar varje gång.

Har personligen aldrig provat growkits dock, bara läste och odlade eget första gången. Tycker inte man ska vara orolig för att man kommer misslyckas om man försöker själv, det är ju faktiskt jävligt enkelt att odla svamp

Angående kostnaden så tror jag verkligen inte att det är billigare med growkits, iaf inte om man ska odla mer än en gång. Mina kostnader brukar ligga under 100 kr/odling, fick visserligen köpa lite grejer till första odlingen som jag behövde, men det gick ju inte på mycket mer än typ 500-600 spänn
Citera
2012-03-11, 21:41
Medlem
molmols avatar
Du odlar samma svamp med ett growkit som om du kör från scratch själv. Så styrkan ska inte vara någon större skillnad på. Dessutom är det ju bara att ta en större dos om man använder mindre potent svamp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in