2012-03-03, 22:15
Medlem
Omegamans avatar
Begreppen "förångningstryck" och "kondenseringstryck" förvirrar mig en aning. Jag tänker mig
kompressorcykeln i fyra steg 1-2 mediet går genom kompressorn, 2-3 vidare till kondensorn, 3-4 strypventil och 4-1 förångaren. Detta förångningstryck och kondenseringstryck syftar man då på före eller efter respektive komponent?

Vet till exempel inte om förångningstryck ger mig trycket vid punkt 1 eller 4. Hur ska jag tänka?
Citera
2012-03-03, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omegaman
Begreppen "förångningstryck" och "kondenseringstryck" förvirrar mig en aning. Jag tänker mig
kompressorcykeln i fyra steg 1-2 mediet går genom kompressorn, 2-3 vidare till kondensorn, 3-4 strypventil och 4-1 förångaren. Detta förångningstryck och kondenseringstryck syftar man då på före eller efter respektive komponent?

Vet till exempel inte om förångningstryck ger mig trycket vid punkt 1 eller 4. Hur ska jag tänka?
Du har en högtryckssida och en lågtryckssida, trycket är detsamma före och efter förångare och kondensor, det är enbart vid kompressor och strypventil som du har tryckskillnader före och efter.
Citera
2012-03-04, 00:21
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Som sagt arbetar förångaren och kondensorn idealt isobart.

Du har som sagt en hög och en lågtryckssida i cykeln, lika så har du en sida för gas och en för vätska. Tillstånden blir alltså:

Lågt tryck (förångningstryck) och vätska mellan strypventil och förångare
Lågt tryck och gas mellan förångare och kompressor
Högt tryck och gas mellan kompressor och kondensor
Högt tryck och vätska mellan kondensor och strypventil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in