2012-02-27, 22:51
Medlem
Hej,

Jag har precis fått en macbook med mac os x 10.5.8 och undrar nu följande;

Eftersom att jag vill blåsa hela datorn och få den färsk skall jag formatera om den, problemet är bara att jag inte fick skivan med OS:et på. Funkar det om jag har en polare med samma OS på sin , som har skivan eller är den knuten till hans dator? Funkar det om jag har en polare med senare version på skiva som han fått till sin dator så som snow leopard exempelvis?

Sen undrar jag också hur jag enklast flyttar filer från min andra macbook som jag kör 10.4.11 på?

Hörde något om "flyttassistent" men kom snabbt fram till att det krävdes firewire vilket min nya macbook saknar. Extern hårddisk enklast?

Tack på förhand.
Citera
2012-02-28, 00:16
Medlem
soers avatar
Om din polares OS X-skiva är en som han fick med datorn så måste han ha en dator av samma modell som din, annars kommer det inte fungera. Är det däremot en skiva han har köpt separat så är det inga problem.

Extern hårddisk är nog det smidigaste ja. Nu är det ju ganska gamla grejer du har, hade det varit en nyare Mac hade du bara kunnat plocka det du vill ha från din senaste Time Machine-backup med hjälp av Flyttassistenten.

edit:
Förresten! Varför fick du inte med OS X-skivan? Är det stöldgods du har köpt?
Citera
2012-02-28, 00:22
Medlem
Tack för svaret!

Okej , det var nämligen det som jag fick höra från apple återförsäljaren också!

Saken är den här att min bror gett datorn till morsan och nu har jag övertalat henne att text och bildbehandling så klart fungerar lika smidigt på min gamla macbook, så hon tar den istället.

Brorsan har "tömt" den ganska okej men skulle ändå vilja formatera ordentligt men eftersom att han inte trodde jag skulle ha den och därmed formatera den skickade han inte med skivan. Så jag har ju en fullt fungerande dator så länge men vad tycker du då? , ska jag beställa snow leopard då eller kan man tanka det och bränna ut för som jag förstått det måste man ändå installera det innan man kan uppgradera till lion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in