Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-25, 21:12
  #1
Medlem
Hej, Jag installerade Windows 7 från Windows XP på min dator. Och när jag väl var färdig med installationen, och hade igång datorn, så var D:/ disken borta. Finns inte i enhetshanteraren heller. Tänkte kolla i BIOS men vet inte rikitgt vad jag ska kolla efter. Har inte så mkt koll när det gäller BIOS. Och jag valde att formatera C:/ disken när jag körde installationen. Och när jag startar datorn med, så finns det fortfarande windows xp filer. Går inte att starta windows xp, står att det saknas filer. Men det går att starta. Nån som vet nån lösning på dom 2 problemem?

Tacksam för snabba svar..

Mvh Slutspel
__________________
Senast redigerad av Slutspel 2012-02-25 kl. 21:15.
Citera
2012-02-25, 21:22
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutspel
Hej, Jag installerade Windows 7 från Windows XP på min dator. Och när jag väl var färdig med installationen, och hade igång datorn, så var D:/ disken borta. Finns inte i enhetshanteraren heller. Tänkte kolla i BIOS men vet inte rikitgt vad jag ska kolla efter. Har inte så mkt koll när det gäller BIOS. Och jag valde att formatera C:/ disken när jag körde installationen. Och när jag startar datorn med, så finns det fortfarande windows xp filer. Går inte att starta windows xp, står att det saknas filer. Men det går att starta. Nån som vet nån lösning på dom 2 problemem?

Tacksam för snabba svar..

Mvh Slutspel
Lösning vetefan, men du råkade inte ta bort en partitionen D:/ då?

Om du hade viktiga saker på partitionen så går det att få tillbaka det om du skulle råkat formaterat även den, men det är inte det enklaste och jag har ingen större kunskap i hur man gör. Jag vet bara att det är få saker som helt raderar innehållet på hårdisken.
Jag tror till och med man kan skriva över det 6-7 gånger och man kan ändå få tillbaka det. Sedan om man har en magnet så är det ju också kört...

Nu kan det ju såklart vara något annat problem och vi får väl hoppas på det, för om du formaterat hårdisken blir det bara ut och googla på "recover data from hardrive" och läsa in dig som en dåre.
Citera
2012-02-25, 21:28
  #3
Medlem
nej tog inte bort D:/. Den hittas i BIOS. Och alla grejer där i. Men hittar den inte i Enhetshanteraren och Den Här datorn ^^.
Citera
2012-02-25, 21:28
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara -> Windows

//Mod
Citera
2012-02-25, 22:09
  #5
Medlem
Uppdatatering:

Jag hittade D:/ hårdisken i Datorhantering. Men kan inte öppna den!

Bild:
http://imageshack.us/photo/my-images/812/namnlszd.png/

Nån som vet hur jag kan öppna den
Citera
2012-02-25, 22:28
  #6
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutspel
Uppdatatering:

Jag hittade D:/ hårdisken i Datorhantering. Men kan inte öppna den!

Bild:
http://imageshack.us/photo/my-images/812/namnlszd.png/

Nån som vet hur jag kan öppna den

Högerklicka på den och välj "Lägg till montering eller enhetsbokstav" eller vad det kan heta, ge den förslagsvis D:, E: eller något annat kul. Klart.
Citera
2012-02-25, 23:27
  #7
Medlem
jo jag kom på det :P Tack för svar
Citera
2012-02-26, 02:12
  #8
Medlem
Skadat godss avatar
Och du tror inte att den kommer att försvinna igen?
Jag skulle iaf inte lägga nåt av värde på den disken. Du bör radera den och skapa en ny, som syns av egen kraft i Win. Partition Wizard är ett bra verktyg för detta.
__________________
Senast redigerad av Skadat gods 2012-02-26 kl. 02:14.
Citera
2012-02-26, 09:49
  #9
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Och du tror inte att den kommer att försvinna igen?
Jag skulle iaf inte lägga nåt av värde på den disken. Du bör radera den och skapa en ny, som syns av egen kraft i Win. Partition Wizard är ett bra verktyg för detta.

Varför skulle den försvinna igen? Windows mappar inte upp partitioner som den hittar efter installation utan det måste du göra manuellt. När du väl har gjort det så är det ju självklart att Windows sparar och gör detta automatiskt varje gång.
Citera
2012-02-26, 11:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Och du tror inte att den kommer att försvinna igen?
Jag skulle iaf inte lägga nåt av värde på den disken. Du bör radera den och skapa en ny, som syns av egen kraft i Win. Partition Wizard är ett bra verktyg för detta.
Nej, den är blir kvar sen.
Det här bruka hända med Vista och Win 7 första gången lagringsdiskar kopplas till en nyinstallerad dator. Lustigt att XP fixar sånt här själv trots att den är äldre.
Citera
2012-02-26, 15:50
  #11
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Varför skulle den försvinna igen? Windows mappar inte upp partitioner som den hittar efter installation utan det måste du göra manuellt. När du väl har gjort det så är det ju självklart att Windows sparar och gör detta automatiskt varje gång.
För att något med den inte stämmer eftersom den (partition på samma fysiska HDD) inte kom upp av egen kraft, något med hårddiskens struktur är inte som det ska vara.

Windows mappar alltid upp partitioner automatiskt som finns på samma fysiska HDD, även om du i efterhand krymper C: (systempartitionen) och lägger till en ny partition.

Jag har alltid denna setup på HDD när jag nyinstallerar för att kunna "Ghosta" till D: och det har aldrig fallerat att den kommit upp, oavsett Win-version (och även *nix-version för den delen). Däremot så har jag råkat ut för att den inte varit nåbar i Ghost/DOS, löste det genom att radera den och skapa en ny.
__________________
Senast redigerad av Skadat gods 2012-02-26 kl. 16:04.
Citera
2012-02-26, 15:53
  #12
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Nej, den är blir kvar sen.
Det här bruka hända med Vista och Win 7 första gången lagringsdiskar kopplas till en nyinstallerad dator. Lustigt att XP fixar sånt här själv trots att den är äldre.
Detta är en andra partition på den enda fysiska HDDn i systemet och ingen tillkopplad disk/enhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback