2012-02-21, 13:49
Medlem
Engelbreckts avatar
Hej, är det någon på forumet som har hört talas om SIRAS?

http://www.sirasacademy.com/

Är de seriösa?

Någon som har gått nån av deras utbildningar som vill dela med sig av sin erfarenhet?

Är det någon som jobbat med personskydd i Danmark och vet vilka regler som gäller, hur arbetet är upplagt osv.?

Är deras utbildningar meriterande för jobb i Danmark?

Tacksam för alla svar och synpunkter.
Citera
2012-02-21, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Hej, är det någon på forumet som har hört talas om SIRAS?

http://www.sirasacademy.com/

Är de seriösa?

Någon som har gått nån av deras utbildningar som vill dela med sig av sin erfarenhet?

Är det någon som jobbat med personskydd i Danmark och vet vilka regler som gäller, hur arbetet är upplagt osv.?

Är deras utbildningar meriterande för jobb i Danmark?

Tacksam för alla svar och synpunkter.

Kan tyvärr inte hjälpa dig men fråga HRT för han är kunnig om detta ämne.
Senast redigerad av jongari 2012-02-21 kl. 15:19.
Citera
2012-02-21, 16:09
Medlem
Är också intresserad av att veta mer om dem och livvaktsjobb i Danmark, om det ens existerar privata livvaktsfirmor där eller om SIRAS riktar sig till internationella uppdrag. HRT får gärna berätta om han vet.
Citera
2012-02-21, 19:21
Medlem
HRTs avatar
Jag känner dåligt till dem men tror de kommer ur WFB avd (world federation of bodyguards som startades av Robin Barratt och som köptes av Dan Sommer på Island. Tror detta men är osäker.
Känner inte till deras erfarenhet direkt men jag har själv jobbat i danmark med livvakts skydd vid 2 tillfällen. En god vän är Securitas personskyddschef där och de har liknande auktorisation som vi i Sverige och Norska Ledsagare godkännande. Däremot jobbar allt fler som konsulter osv

Kan helt ärligt säga att jag själv slutat utbilda grundutbildade livvakter pga Engelska SIA close protection utbildningen samt Faaw (first aid at work ) som är Briternas licens eller vår motsvarighet till auktoriserad utb för att kunna komma ut på marknaden internationellt idag krävs den till 90% om man inte redan har kanon nätverk och redan jobbat (har ju den inte själv)
Sedan kan man söka specialkurser på bilkörning, sjukvård, vapen, högrisk, marinsäkeret, spaning, övervakning, elektronisk utr, självskydd mfl..
Det du behöver är en SIA cp utb med tillhörande faaw den kostar ca 2400£ och är på 15-16 dagar till det kommer boende samt själva licensansökan på ca 170£ som gäller i 3 år. Därefter tillkommer varje 3 år en 2 dagars kurs samt ny licens ansökan. Har jobbat med 2 Danskar o de har jag själv utbildat.
De 5 jag träffat här i Kabul jobbar alla för Control Risk Group och har helt andra kurser o bakgrunder bakom sig. Hoppas det ger lite svar nu är det sängen då dagen är fullspäckad med cp jobb i det underbara vintriga Afghanistan, shalom*
Citera
2012-02-21, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Jag känner dåligt till dem men tror de kommer ur WFB avd (world federation of bodyguards som startades av Robin Barratt och som köptes av Dan Sommer på Island. Tror detta men är osäker.
Känner inte till deras erfarenhet direkt men jag har själv jobbat i danmark med livvakts skydd vid 2 tillfällen. En god vän är Securitas personskyddschef där och de har liknande auktorisation som vi i Sverige och Norska Ledsagare godkännande. Däremot jobbar allt fler som konsulter osv

Kan helt ärligt säga att jag själv slutat utbilda grundutbildade livvakter pga Engelska SIA close protection utbildningen samt Faaw (first aid at work ) som är Briternas licens eller vår motsvarighet till auktoriserad utb för att kunna komma ut på marknaden internationellt idag krävs den till 90% om man inte redan har kanon nätverk och redan jobbat (har ju den inte själv)
Sedan kan man söka specialkurser på bilkörning, sjukvård, vapen, högrisk, marinsäkeret, spaning, övervakning, elektronisk utr, självskydd mfl..
Det du behöver är en SIA cp utb med tillhörande faaw den kostar ca 2400£ och är på 15-16 dagar till det kommer boende samt själva licensansökan på ca 170£ som gäller i 3 år. Därefter tillkommer varje 3 år en 2 dagars kurs samt ny licens ansökan. Har jobbat med 2 Danskar o de har jag själv utbildat.
De 5 jag träffat här i Kabul jobbar alla för Control Risk Group och har helt andra kurser o bakgrunder bakom sig. Hoppas det ger lite svar nu är det sängen då dagen är fullspäckad med cp jobb i det underbara vintriga Afghanistan, shalom*
Tack HRT, som alltid bra info. Hur ser close protection-marknaden ut idag? Är det fler/färre jobb nu och vart är dessa främst? Med tanke på att USA dragit sig ur Irak antar jag att det blivit färre där.
Citera
2012-02-22, 12:05
Medlem
HRTs avatar
Jag kan bara svara på högrisk biten då det är min bransch.
Celebritets och företagsbranschen är nog densamma något ökande i asien.
Men för oss inom högrisk går den ned.
Den 20 Mars i år måste alla säkerhetsföretag i Afghanistan som inte har ambassad kontrakt lämna landet då kan vem som helst bli stannad och gripen för olaglig verksamhet.
Det är dock ett antal tusen som kommer få stanna som faktiskt har säkerhet fast o mobilt skydd på ambassader. Irak har ökat lite genom några större kontrakt i höstas o under vintern men även där kommer restriktioner och inga nya visum skrivs ut ust nu till Irak för säkerhetspersonal.
Mexico har ett behov men inga är direkt intresserade då västerlänningar är förbjudna där att bära vapen.
Libyien, Egypten vägrar låta pmc/psc operera däremot Risk Management företag som har ledande roller som instruktörer, säkerhetschefer osv..
Afrika har viss rekrytering för diverse skydd länder som Nigeria, Congo, mfl..
Allt fler sadlar om till maritime security operatörer och jobbar beväpnade på båtar i Gulf of Aden.
Den vanliga delen standard personskydd i mellersta östern, europa mfl är hyfsat gjämn.
Citera
2012-02-23, 08:41
Medlem
Engelbreckts avatar
Tack för input HRT, bra att slippa lägga ut pengar i onödan. SIRAs utbildningar ligger ändå i den prisklass du är inne på.
Citera
2012-02-23, 13:45
Medlem
popeondopes avatar
Vad är det man lär sig på 15 dagar? Det är inte exakt en lång kurs.

Finns det någon vapenträning.
Citera
2012-02-23, 13:55
Medlem
Engelbreckts avatar
Utbildningar i säkerhetsbranschen är ofta korta eftersom du lär dig själva hantverket på jobbet, du blir inskolad, så kurserna ger bara grunderna. I fallet med livvaktsutbildningar så förutsätts förkunskaper som gör att kurserna inte behöver vara så omfattande.

Jag vet att SIRA har skyttekurser också, så skulle tro att vapenutbildning är en del av kursen.
Citera
2012-03-27, 21:40
Medlem
HRTs avatar
Som sagt man blir liksom inte livvakt och kan räkna med att skydda britney spears efter 2 veckors utbildning, utan som de flesta utb krävs erfarenhet och inte minst kontakter och att ha jobbat i säkerhetsbranschen eller ha bakgrund från militär, polis ..
Man lär sig hotbilder, riskanalyser, självskydd, skyddseskorter till fots, radio kommunikation, bomb-avlyssningssök, vapen, bilkörning (protective driving, sjukvård) mfl..
Högrisk utb är mer inne på sk counter attack team, counter ambush drills dvs utslaget fordon, crossdecking från utslaget fordon till eskort fordon, mfl..
Citera
2012-03-27, 21:46
Medlem
HRTs avatar
Jag rekommenderar dock att den som vill gå en grundutb går den i England och väljer en SIA godkänd utb leverantör då UK, SIA close protection utb rankas högt internationellt och är krav för de som vill jobba i England eller med Britiska företag utomlands. Specialkurser som vapenhantering, psd (högrisk livvakt), bilkörning och sjukvård kan man gå hos andra tränare (utbildningsleverantörer) förutsatt att de har erfarenheten i det området de lär ut.
Gör noga kontroll av den som ska utb dig! Det finns många idioter och oseriösa i denna bransch som aldrig jobbat som livvakt men ändå utbildar både inom vanligt personskydd men också högrisk!!!
Jag skulle kunna nämna några företag här (Svenska o Utländska) som är direkt olämpliga men det är upp till var och en att söka den informationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in