Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Mja de på gentoo rekommenderar ju att använda sig av gentoo-sources och sedan configa kerneln själv, med alla patchar så att säga. Så var det åtminstone när jag hade gentoo.
Förstår faktiskt inte filosofin med dist patchar för paket. Det är paketutvecklarnas problem, inte dist utvecklarnas. Ta t.ex. gentoo, de flesta av gentoos patchar existerar eftersom deras egna tidigare patchar gör att program1 inte fungerar på gentoo som programutvecklaren för program2 tror att det ska göra och en ny patch för program2 av gentoo är nödvändig och en ond cirkel har uppstått.
Arch å andra sidan som i princip aldrig patchar sina paket drabbas inte av trasiga paket. Relationen mellan trasiga paket och patchar är nästan 1:1 skulle jag säga.
Aningen offtopic kanske men men...
Jag tror du överdriver lite, jag känner inte till några "patchade" paket, de flesta paket är vad jag vet "vanilla", förutom kanske "grub 1", men det är för att upstream är död. Och patchen för Grub 1 var en backport för ext4 stöd e.t.c. Vidare, om det nu finns patchade paket, så brukar namnet på patchen tydliggöra vad den gör för nåt. Är du inte nöjd med patchen, så är det bara att skita i det. Och nej, Gentoo är INTE ute efter att patcha paket, bara om det nu finns en jäävligt bra anledning, som exempelvis Grub 1.
Sen får jag nog säga, att de utvecklare som patchar gentoo-kärnorna är inte vilka idioter som helst. Bland annat, kärnorna som du finner via gentoo-sources är ju patchade av exempelvis Greg Kroah-Hartman, som ju är utvecklare för "original"-kärnorna (kernel.org). Det är ju nästan som att Linus Torvalds patchar Gentoo-kärnorna. Jag har nog mitt fulla förtroende för dom. Du har även ck-sources kärnorna utvecklade av Con Kolivas.
Men som sagt, litar du inte på Greg Kroah-Hartman eller Con Kolivas, så kan du alltid kompilera en egen kärna, ingen som hindrar dig. Samma sak med paket, så kan du alltid skita i patchar och bara emerga vanilla-paket.
Men nu är det för offtopic och mitt sista inlägg om detta här. Du kan skapa en ny tråd "Vanilla packages vs Patched packages", så kan vi ta den diskussionen där