2013-05-14, 00:18
Medlem
Phillemans avatar
Jag börjar bli allt mer övertygad om att jag borde köpa lite fysiskt guld och eventuellt silver
Citera
2013-05-14, 00:44
Medlem
Ingenieurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Jag börjar bli allt mer övertygad om att jag borde köpa lite fysiskt guld och eventuellt silver
Av vilka skäl?
Citera
2013-05-14, 12:34
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenieur
Av vilka skäl?
Grävt ner mig i fiatvalutor och jag gillar inte vad jag ser , vill gärna tro att det håller denna gången, men..

edit: inte rädd för domedagen, däremot ser jag möjligheter
Citera
2013-05-15, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Varför skulle du betala moms för import till norge, när silver är momsfritt i norge?

Silvermynt är momsfria men inte silvertackor.
Citera
2013-05-15, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atzil
Hej

Vad är konsekvens av att köpa silvertackor i Sverige, utan moms, och få dom skickade till Norge?

Blir jag tvungen att betala 25% moms i tullen?

"utan moms" kan du bara köpa det i sverige om någon redan momsat för det. eller menar du "köpa i sverige" som att "köpa från EU och skicka till sverige"?
du ska inte behöva momsa två gånger. du ska fylla ut mellanskillnaden mellan ländernas beskattning, om den är olika. har sverige och norge båda 25% moms på silvertackor ska du inte momsa vid överföring till norge. vad tullen kräver för bevis för att det är skattat har jag inte koll på. bila över gränsen annars. en vardagmorgon innan kl 6 har jag aldrig sett någon ute på e18.
Citera
2013-05-15, 18:29
Medlem
Wow vad det droppar...
Citera
2013-05-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Wow vad det droppar...

mmm. får hoppas det droppar ordentligt och vi får lite turbulens i papper vs fysiskt när folk ska casha ut/köpa fysiskt. följer man zerohedge så ska ju JPM vara hyffsat nära att stå med tomma valv nu. en "krasch" till så får vi se om det håller hos dom.
Citera
2013-05-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuyNextDoor
"utan moms" kan du bara köpa det i sverige om någon redan momsat för det. eller menar du "köpa i sverige" som att "köpa från EU och skicka till sverige"?
du ska inte behöva momsa två gånger. du ska fylla ut mellanskillnaden mellan ländernas beskattning, om den är olika. har sverige och norge båda 25% moms på silvertackor ska du inte momsa vid överföring till norge. vad tullen kräver för bevis för att det är skattat har jag inte koll på. bila över gränsen annars. en vardagmorgon innan kl 6 har jag aldrig sett någon ute på e18.

Om jag beställer från libertysilver, och väljer "leveringsland" Norge, så får jag tackan utan moms. Alltså ca 1 500 billigare.

När den blir hitskickad, vad kommer hända i tullen? Ska jag betala någon skatt/moms på det då?
Senast redigerad av atzil 2013-05-16 kl. 18:56.
Citera
2013-05-16, 21:27
Medlem
Gurtys avatar
Går också i tankarna att investera i guld och silver. Då jag hela tiden blir mer och mer säker att fiat valutorna kommer gå under.

Men jag som känner mig lite extra paranoid inför en sådan situation undrar hur ni andra förvarar ert guld och silver? För i en sådan situation skulle det med stor sannolikhet bli hyperinflation, banker skulle gå i konkurs, staten skulle kanske göra det olagligt att äga guld, konfiskera, eller liknande..

Så hur förvarar ni alla guld? Har ni det hemma i kassaskåp? Tror inte direkt att någon har grävt ner det
Citera
2013-05-16, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurty
Tror inte direkt att någon har grävt ner det

Citera
2013-05-16, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurty
Så hur förvarar ni alla guld?
http://cornucopia.cornubot.se/2010/03/forvaring-av-fysiskt-guld-och-silver.html
Citera
2013-05-17, 08:25
Medlem
Gurtys avatar
Okej då vet jag..

Men finns det någon här som tidigare har handlat på www.coininvestdirect.com?

De har något billigare priser så vore intressant och höra vad folk tycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in