2026-01-17, 19:43
Medlem
flyer1s avatar
Jag har försökt lede åsnor till pölen där man köper silver, men man kan inte tvinga en åsna att köpa eller dricka.

I 5år har världen förbrukat mer silver än som tillverkats, lagren börjar gapa tomma.
Silver är den metall som leder ström bäst och även värme bäst. det är superviktigt i datachips vars hastighet begränsas av värmeutecklingen pga elektriska resistensen i matrealen som leder ström. Även elbilars batterier och solceller är mycket beroende av silver. Moderna vapen kräver mycket silver. Tillverkare överbjuder varandra för att få tag i fysiskt silver, de skiter i papperskontrakt i framtiden som kanske inte kan leverera utan du får cashsettelment istället (Comex USA). I London, LBMA, den fysiska marknaden beräknas silvret ta slut om några månader, men är nog slut redan nu då de säger det är 2 månaders väntetid för de har inte män o lastbilar för att kunna leverera. (London saknar tydligen både män och lastbilar !) Det stinker lögn !

USA och Kina har insett det är en strategisk metall. Schweiz sänder nästan allt rafinerat till USA som verkar ha förtur. Kina som raffinerar 60% av allt silver från gruvor har i praktiken sedan årsskiftet stoppat export av raffinerat silver (renat silver). Indien står för 25% av allt silver som köps på världsmarkanden. Kina har nyligen öppnat för att privatpersoner och företag får inneha silver. Kineser och indier litar inte på papper och motpartsrisk, de vill ha fysisk silver och guld som säkerhet.

Silver har gått från att vara en smyckesmetall till en kritisk industriell komponent. Se hur det gick för paladium då det blev så för den !
Silver är lillebror till Guld. Paladium är lillebror till Platina inom smyckesvärlden och har prissats så. Men då bilar börja behöva paladium till katalysatorer steg paladiumpriset på 80talet från att vara 5ggr billigare än guld till att bli dyrare än guld ! Silver kan nu göra samma resa ! USA och Kina vet det! Resten av världen börjar sakta fatta, men får ej längre tag i silver ! Jag har berättat detta nu då jag köpt klart på inhemska siter, ville inte ha er konkurans tidigare. Nu får ni slåss om det som är kvar, lycka till.
Tips, lyssna på Asian guy, på Youtube, allt han säger stämmer ej men helheten är bra.
Citera
2026-01-17, 21:28
Medlem
5000$ för guld och 100$ för silver innan månaden är slut?

Har sålt av för några månadslöner i silver sen i höstas och inte ens ett gram guld. Nästan så jag ångrar mig, men pengarna har ju använts till bra saker.

Kommer sek gö ner mot usd pga senaste utspelet från allas favorit i USA?
Citera
2026-01-19, 11:37
Medlem
Jagarjagarens avatar
Både guld och silver har bra drag idag- Guldet upp med typ $80 per ounce och silvret handlas just nu kring $93 (upp $3, ungefär, sedan öppningen i morse).

Ädelmetaller verkar fortsatt vara bra investeringar.
Citera
2026-01-19, 11:43
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Japp. Och eftersom vi stängde över kommer market maker att behöva köpa en massa SLV för att vara deltaneutral.
Fler SLV köpta = mer silver köpt = mera press uppåt.

Cashade in min short vid stängning, den ska jag handla några reichsmark för.
Å där kom den ja. Om det är folk som frontrunnar SLV eller bara en reaktion på helgens pajaskonster låter jag vara osagt.

Tyvärr ogillar jag att sitta med cert över helgen, annars skulle man ha öppnat en sådan när jag stängde shorten i Fredags.
Borde kanske börja göra det med lite småslantar, det är typ 90% chans att Trump ballar ur på nåt vis över helgen.
Citera
2026-01-19, 11:54
Medlem
Köper ni veteraner fysiskt silver på dessa nivåer eller? Ska man vänta och hoppas på en dipp?
Citera
2026-01-19, 12:52
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontonamn1
Köper ni veteraner fysiskt silver på dessa nivåer eller? Ska man vänta och hoppas på en dipp?

Jag har inte köpt något fysiskt silver sedan årsskiftet. Vilket jag grämer mig lite över nu, då det gått upp lite drygt 30% sedan dess.

Jag tror att det kan bli svårt att time:a en dipp - då prissvängningarna inom samma dag ofta är många (5-10) procent. Det är VÄLDIGT volatilt nu. Det du skriver om "dessa nivåer" (dvs med ett silverpris över $80 och nu då $90) har vi ju bara haft i någon vecka (i fallet $80) och/eller i några dagar (i fallet $90).

Med detta sagt:

Hade det funnits silver - i de former och vikter jag vill ha - hade jag köpt nu. Jag har å andra sidan ingen tanke på att likvidera den tillgången på länge (mer än ett decennium). Det jag vill ha är emellertid slutsålt bland de handlare jag brukar använda - och på sälj/auktionssajter som Tradera etc. är det mycket förfalskningar etc. i omlopp just nu, så... Well... Just nu har jag inte köpt något (sedan årsskiftet).
Citera
2026-01-19, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Jag har inte köpt något fysiskt silver sedan årsskiftet. Vilket jag grämer mig lite över nu, då det gått upp lite drygt 30% sedan dess.

Jag tror att det kan bli svårt att time:a en dipp - då prissvängningarna inom samma dag ofta är många (5-10) procent. Det är VÄLDIGT volatilt nu. Det du skriver om "dessa nivåer" (dvs med ett silverpris över $80 och nu då $90) har vi ju bara haft i någon vecka (i fallet $80) och/eller i några dagar (i fallet $90).

Med detta sagt:

Hade det funnits silver - i de former och vikter jag vill ha - hade jag köpt nu. Jag har å andra sidan ingen tanke på att likvidera den tillgången på länge (mer än ett decennium). Det jag vill ha är emellertid slutsålt bland de handlare jag brukar använda - och på sälj/auktionssajter som Tradera etc. är det mycket förfalskningar etc. i omlopp just nu, så... Well... Just nu har jag inte köpt något (sedan årsskiftet).

Ok. Ja det är ju volatilt minst sagt. Risken är ju att det tar slut också, Tavex infört maxantal per kund och globalt sinar det enligt vad jag läser. Kanske lägger in en order på 20 oz, då har man något iaf.
Citera
2026-01-19, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontonamn1
Ok. Ja det är ju volatilt minst sagt. Risken är ju att det tar slut också, Tavex infört maxantal per kund och globalt sinar det enligt vad jag läser. Kanske lägger in en order på 20 oz, då har man något iaf.

Räkna inte med att detta blir en vettig långsiktig placering, utan se det mer som ett sätt att dämpa FOMO-känslan, så blir det nog bra.
Citera
2026-01-19, 14:53
Avstängd
kyrkstockens avatar
7% up eller ner de tre senaste dagarna. Nu är det mer lottsedel än investering.

Jag har tjänat bra sedan 2023.

Dagens uppgång gissar jag helt beror på helgens tokerier.
Citera
2026-01-20, 10:53
Medlem
Jagarjagarens avatar
Silvret nu på en bit över $95/oz (eller i svenska mått: 28 SEK/g).

Guldet ligger lite över $4736/oz (Eller typ 1394 SEK/g)

Jag tror att två saker nu driver bägge marknaderna uppåt: A) Trumps stolliga uttalandet och den geopolitiska stabilitet det leder/lett till och B) CME groups margin hikes under december och januari, vilket dämpade den överhettade pappersspekulationen globalt. (Vi har alltså ett "rättvisare" pris nu, än i låt oss säga november).

För silvret gäller dessutom fortfarande brister på leverabelt silver, med hårt pressad tillgång till myntbar råvara till olika myntverk och liknande för raffinering och produktion av bullion-produkter. Det finns - helt enkelt - pga olika industriellt behov av silver - en "brist" på fysiskt silver att få tag på som privatinvesterare.

Jag har inga skäl att tro att något grundläggande kommer att förändras inom nära förutsedd tid.

Silver "är grejen" att vara investerad i nu. (Och med ökande margin calls - fysiskt ägande verkar vara sättet att äga det på.)
Citera
2026-01-20, 18:29
Medlem
är det ok att via sin bank köpa tex bluelake mineral (gruvaktier) imorgon och sen sälja efter en ev snabbare uppgång en eller två dagar senare? hur fungerar köpen via banker.. får man sina aktier inte kanske direkt men i detta fall efter någon minut? och hur är det vid försäljning om det kanske går lite neråt.....man ska väl egentligen vara med i en aktiesida där man väl köper aktier mer i realtid. men går det liksom leka fast man köper i bank som jag ev tänkt göra ???
Citera
2026-01-20, 22:21
Medlem
Mokshas avatar
Om du köper fonder tar det någon dag innan fondköpet är genomfört. Likaså någon dag innan fondköpet är sålt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in