2013-02-24, 12:16
Medlem
pocahontas väns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Papper, etf och terminer, handlas via en vp depå och där är det 30% skatt.
Annars kan man handa genom t.ex. ISK och få en skatt på 1,5%.

Jag tycker att marknaden är väldigt irrationell förtillfället. Jag menar att börsen har rally och PM sjunker till botten. Trots det har ingen nyhet eller förändring skett, arbetslöshet skenar iväg, de flesta länderna har många dubblat sin penningmängd, den artificiellt låga räntan fortsätter och likaså skuldsättningen.
Citera
2013-02-26, 07:53
Medlem
Är det någon som har en uppfattning om vad som händer med Silverkursen om USA behöver skära ner?
Citera
2013-02-26, 10:23
Medlem
Samt om ngn har en uppfattning vad som händer om USA lyckas lösa sina problem. Kommer kursen dyka då?
Citera
2013-02-26, 16:01
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pocahontas vän
Annars kan man handa genom t.ex. ISK och få en skatt på 1,5%.

Jag tycker att marknaden är väldigt irrationell förtillfället. Jag menar att börsen har rally och PM sjunker till botten. Trots det har ingen nyhet eller förändring skett, arbetslöshet skenar iväg, de flesta länderna har många dubblat sin penningmängd, den artificiellt låga räntan fortsätter och likaså skuldsättningen.

Det finns en fördröjningseffekt när penningmängden ökar. Så fort det talas om stimulanspaket så tar börsen ett glädjeskutt och det finns en anledning till detta. Pengar som pumpas in i ekonomin gynnar i första hand börsen och kurserna stiger. Inte för att ekonomin i helhet går bra och konsumenterna har fått en högre sysselsättning och har mer pengar att lägga på konsumtion. Utan för att pengarna som pumpas in går in i toppen. Tanken är att företagen och bankerna ska få pengarna först och att detta i sin tur ska leda till tripple down effekter så att vanliga löntagare i slutändan ska få mer pengar, öka sin köpkraft och efterfrågan på vararor osv.

Så i nuskedet går börserna bra men det är en chimär. I nominella värden ökar kurserna men i reella termer går det inte så bra. Denna inflation kommer sedermera att visa sig längre ner i kedjan. PM kommer studsa upp och ner den närmsta tiden men rätt som det är så kommer PM att rusa iväg. (OBS min egna teori/åsikt)
Citera
2013-02-26, 16:03
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andeb
Är det någon som har en uppfattning om vad som händer med Silverkursen om USA behöver skära ner?

Citat:
Ursprungligen postat av andeb
Samt om ngn har en uppfattning vad som händer om USA lyckas lösa sina problem. Kommer kursen dyka då?

Om du syftar på skuldtaket så kommer detta att höjas igen som vanligt. USA kommer inte att låta de automatiska nedskärningarna att ske.
Citera
2013-02-28, 13:41
Medlem
Vincent_Vegass avatar
Jag har börjat att investera i silver (huvudsakligen mynt) som investering samt som lite hobby.

Det som är mycket tydligt är att på i princip allt silver (mynt och tackor) finns ngn slags minimum-premie (alltså det jag betalar utöver silver-spot-värdet).

Vad är bäst att köpa för att ha en så liten premie som möjligt? Mynt/tackor/annat?
Var är det bäst pris/minst premie om man vill köpa silver (i sverige helst m t p fraktkostnader)? Känner till Tavex och Liberty (förutom tradera då såklart)

Känns som man ligger 25%-50% back direkt på investeringen?

En annan fråga: Hur ökar premien på ett samlarobjekt i relation till metallvärdet. Om vi säger att en Morgan-dolalr från 1921 är värd ca 100kr silver i dagens värde och på tradera snittar dom mellan 179-230kr ( Säg 200kr för enkelthetens skull). Detta innebär ju att det finns en premie/samlarvärde på ca 100kr eller 100% utöver metallvärdet. Om silver skulle dubbla i pris, kan jag räkna med att premien förändras eller är den oftast en nominell konstant? D v s kommer en Morgan dollar vara vär 300kr eller 400 kr vid ett silvervärde på 200 kr?

Förstår att det inte finns ngt "solklart svar" på detta men det vore intressant att höra från er som köpt/följt/samlat ädelmetaller ett längre tag vad ni har erfarenhet av i detta.

Och en sista fråga. Funderar på att köpa 20-30 kg koppartackor och packa in och lägga nånstans för att hoppas att om 25-30 år koppar är värt avsevärt mer än det är idag! Vad tror ni om det?

Tackar på förhand!

/V_V
Citera
2013-02-28, 13:52
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vincent_Vegas
Vad är bäst att köpa för att ha en så liten premie som möjligt? Mynt/tackor/annat?
Var är det bäst pris/minst premie om man vill köpa silver (i sverige helst m t p fraktkostnader)? Känner till Tavex och Liberty (förutom tradera då såklart)

Köp skrotsilver!

Det är inte en påse kabel och flarn utan mynt och tackor som ses som skrot för att de är så skruttiga att folk inte ser något extra värde i dem. Du hittar den på 2:a handsmarknaden och vissa andra säljer skrotsilver på kilopris. Finns risker med detta då du kan få fel silvermängd om du inte vet vad du gör så satsa på tackor av olika slag. Du får bara silvervärdet för dem och kan glömma alla tankar på någon premie. Dessutom kan det vara väldigt svårt att bli av med skrotsilver snabbt till ett bra pris då det är dålig omsättning på produkten och det finns hur mycket som helst av det. En bra hedge men knappast något att investera i.

Köper du på 2:a handsmarknaden vill säljarna ha en liten premie för det är en del arbete med att sälja silver. Frakt, försäkringar och annat kommer du fortfarande få betala men du slipper momsen. Köper du en 1kg tacka skulle jag tro att du får ge runt 1% premie på silverpriset till den som säljer, är det en tacka i fint skick är premien högre och är det en sammlartacka kan den vara väldigt hög. Läs på om silver en eftermiddag så du lär dig grunden och undviker de stora fällorna som finns för nybörjare.

Citat:
Och en sista fråga. Funderar på att köpa 20-30 kg koppartackor och packa in och lägga nånstans för att hoppas att om 25-30 år koppar är värt avsevärt mer än det är idag! Vad tror ni om det?
Låter som en dålig fundering. Har du kollat på koppar priset och funderat på vad du kan tänkas tjäna? Även om priset 10 dubblas är det så lite pengar att du troligen inte täcker upp tiden du lägger ner på projketet.
Citera
2013-02-28, 22:45
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Jag har börjat att investera i silver (huvudsakligen mynt) som investering samt som lite hobby.

Det som är mycket tydligt är att på i princip allt silver (mynt och tackor) finns ngn slags minimum-premie (alltså det jag betalar utöver silver-spot-värdet).

En annan fråga: Hur ökar premien på ett samlarobjekt i relation till metallvärdet. Om vi säger att en Morgan-dolalr från 1921 är värd ca 100kr silver i dagens värde och på tradera snittar dom mellan 179-230kr ( Säg 200kr för enkelthetens skull). Detta innebär ju att det finns en premie/samlarvärde på ca 100kr eller 100% utöver metallvärdet. Om silver skulle dubbla i pris, kan jag räkna med att premien förändras eller är den oftast en nominell konstant? D v s kommer en Morgan dollar vara vär 300kr eller 400 kr vid ett silvervärde på 200 kr?

Förstår att det inte finns ngt "solklart svar" på detta men det vore intressant att höra från er som köpt/följt/samlat ädelmetaller ett längre tag vad ni har erfarenhet av i detta.

Tackar på förhand!

/V_V

Surfa runt på detta forum för tipps och råd.

http://www.adelmetallforum.se/

LS Estland är att föredra för köp av silvermynt. Även tyska nätsidor har bra priser.

https://www.libertysilver.ee/se/

Köpa koppar är ingen bra idé.

Om exempelvis silverpriset skulle 10 dubblas så är såklart icke premiummynt att föredra. Ja förmodligen kommer premiumen att vara sånär konstant.
Citera
2013-03-01, 09:09
Medlem
Vincent_Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Köp skrotsilver!

Det är inte en påse kabel och flarn utan mynt och tackor som ses som skrot för att de är så skruttiga att folk inte ser något extra värde i dem. Du hittar den på 2:a handsmarknaden och vissa andra säljer skrotsilver på kilopris. Finns risker med detta då du kan få fel silvermängd om du inte vet vad du gör så satsa på tackor av olika slag. Du får bara silvervärdet för dem och kan glömma alla tankar på någon premie. Dessutom kan det vara väldigt svårt att bli av med skrotsilver snabbt till ett bra pris då det är dålig omsättning på produkten och det finns hur mycket som helst av det. En bra hedge men knappast något att investera i.

Köper du på 2:a handsmarknaden vill säljarna ha en liten premie för det är en del arbete med att sälja silver. Frakt, försäkringar och annat kommer du fortfarande få betala men du slipper momsen. Köper du en 1kg tacka skulle jag tro att du får ge runt 1% premie på silverpriset till den som säljer, är det en tacka i fint skick är premien högre och är det en sammlartacka kan den vara väldigt hög. Läs på om silver en eftermiddag så du lär dig grunden och undviker de stora fällorna som finns för nybörjare.

Låter som en dålig fundering. Har du kollat på koppar priset och funderat på vad du kan tänkas tjäna? Även om priset 10 dubblas är det så lite pengar att du troligen inte täcker upp tiden du lägger ner på projketet.

Tackar för svar!

Problemet är att nya tackor (ej samlartackor utan invest tackor) är galet dyra eftersom det är moms som du nämner. Men även tradera/blocket säljs lite bulk-tackor och dom håller i bästa fall ett mellanpris mellan spot och typ LS. D v s 15% över spot eller så. Detta är innan frakt. Det innebär i regel att man ligger 20-25% back på investeringen redan när man köper första gången. Därav min fråga om premie-förändringen vid ökning av silverpris. d v s får jag igen den premien jag själv betalar plus silverökning eller inte? Får man igen den ligger man ju plus minus vid investeringen, får man inte igen den är man back.

Gällande koppar. Fördelen är att man får en stor mängd för en liten peng. Nackdelen är såklart premie och frakt för stora mängder. Dock om det under 30 år sker det jag tror kommer ske så är en ökning med 20-30-40 ggr dagens pris ingen omöjlighet! vid ca dubbling av priset har man igen investeringen. Känns som ett säkert sätt att förvara sina pengar och även eventuellt få en decent avkastning. Jag kan såklart ha fel, men min tanke är att ngn satt och skrev så här om silver för 15 år sen.... han e glad idag:-)

/V_V
Citera
2013-03-01, 09:41
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Tackar för svar!

Problemet är att nya tackor (ej samlartackor utan invest tackor) är galet dyra eftersom det är moms som du nämner. Men även tradera/blocket säljs lite bulk-tackor och dom håller i bästa fall ett mellanpris mellan spot och typ LS. D v s 15% över spot eller så. Detta är innan frakt. Det innebär i regel att man ligger 20-25% back på investeringen redan när man köper första gången. Därav min fråga om premie-förändringen vid ökning av silverpris. d v s får jag igen den premien jag själv betalar plus silverökning eller inte? Får man igen den ligger man ju plus minus vid investeringen, får man inte igen den är man back.

/V_V

Du tänker fel

Ja du betalar en premium på 10-20% på fysiskt silver när du köper i jämförelse med spot. Men du får samma premie i vinst över spot när du säljer fysiskt. Pappersmarknaden och den fysiska marknaden är helt enkelt inte densamma. Alltså gör du ingen direkt förlust på 15% när du köper fysiskt. Du köper för "det fysiska marknadspriset" och när du sen säljer så kan du sälja för "det fysiska marknadspriset"

Tackor ska du köpa begagnat (exempelvis tradera) för att undvika momsen. LS Estland som jag nyss länkade till säljer silvermynt momsfritt. Dock så är det ett företag som vill göra vinst så de har en spread på ca: 12-15% på sina bulk-mynt, maples osv.. Tyskland har bara 7% moms på silvermynt. Norge har utan moms så bor du nära gränsen åk dit o köp och "smuggla" tillbaka i bilen.

När du sen ska sälja så ska du naturligtvis sälja privat. Företag köper silver till underpriser (de vill göra vinst)

I skrivandets stund kan du nu köpa Surinam Silvermynt hos LS Estland för 9,67% premium över spot. (om du köper 2000 mynt) Alltså 201kr/oz

https://www.libertysilver.ee/se/kopa/produkt/suriname_1_oz

Försök gå ihop med vänner och beställ tillsammans för att på så vis få ner fraktkostnaden/oz.
Citera
2013-03-01, 10:43
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Tackar för svar!

Gällande koppar. Fördelen är att man får en stor mängd för en liten peng. Nackdelen är såklart premie och frakt för stora mängder. Dock om det under 30 år sker det jag tror kommer ske så är en ökning med 20-30-40 ggr dagens pris ingen omöjlighet! vid ca dubbling av priset har man igen investeringen. Känns som ett säkert sätt att förvara sina pengar och även eventuellt få en decent avkastning. Jag kan såklart ha fel, men min tanke är att ngn satt och skrev så här om silver för 15 år sen.... han e glad idag:-)

/V_V
Jag skulle säga att du inte får igen premien när du säljer för att du skall vara lite försiktig och inte kasta dig in i att köpa en massa silver du sedan får svårigheter att sälja till ett bra pris. Se premien som en kostnad för köpet så blir det bäst när du räknar. 15% premie känns lite mycket för mig för en skrottacka men det kanske beror på var och vad man köper?

Som jag ser det är det endast 'bullion' av olika slag du håller premien i. Det är mynt och tackor som är som nya och inte fått vara brevtyngder eller använts till att balansera bord. Jag har lite blandat silver och vet att priserna på dem är väldigt olika där jag nog skulle få ut nära spottpriset på ett par av prylarna och en bra premie på andra. Om du skall köpa från ett annat land bör du räkna noga på köpet före du slår till. Jag har nämligen tråkiga nyheter som är att om du inte köper väldigt mycket kommer du att gå i förlust mot 2:a handsmarknaden i landet. Bor du i eller nära en storstad borde du kunna hitta någon som säljer dem till dig för ett bra pris. Däremot får du vara beredd på att även de skall göra en liten vinst på affären. Sedan är det en viss skillnad på att köpa 50 gram och 5 kg. Det är i praktiken helt ointressant för någon att ens bry sig om en affär på under ett kilo om det inte är någon de kan titta förbi efter jobbet och göra affären med. Köper du ett mynt kommer ingen seriös att ens orka svara på annonsen, skriver du 10 kommer det att kosta dig en hel del, köper du 30 mynt är det plötsligt intressant att förhandla om priset och frakten. Sätt dig i säljarens situation med allt de måste göra för att få iväg sakerna så förstår du vad jag menar. Jag vet att det finns en skojare som far runt på nätet och försöker lura nya handlare med stora överpriser och underliga bulk köp. Jag tror han lever på det för han har huggit på mig tre gånger när jag velat göra affärer och upplägget är i stora drag alltid att han övervärderar sina saker och nervärderar mina sedan skall han tjaffsa om leveranser och allt skit runt affären som gör det helt ointressant att handla med han. Jag är säker på att någon nybörjare blir lurad och kanske tror att de gör en bra affär.

Det enda rådet jag kan ge dig är att du tar någon dag på dig och läser på priser och hur man handlar/investerar i silver före du gör något. Det behöver inte ta lång tid men är tid du bör investera då det snabbt betalar igen sig på första köpet om du har en grundläggande kunskap.
Citera
2013-03-05, 21:25
Medlem
Precis påbörjad hemsida www.investeraisilver.se

Skall kommande månader försöka lägga in lite info om olika sätt investera i silver, och underliggande fundamenta för silverpriset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in