Citat:
Ursprungligen postat av Vincent_Vegas
Tackar för svar!
Problemet är att nya tackor (ej samlartackor utan invest tackor) är galet dyra eftersom det är moms som du nämner. Men även tradera/blocket säljs lite bulk-tackor och dom håller i bästa fall ett mellanpris mellan spot och typ LS. D v s 15% över spot eller så. Detta är innan frakt. Det innebär i regel att man ligger 20-25% back på investeringen redan när man köper första gången. Därav min fråga om premie-förändringen vid ökning av silverpris. d v s får jag igen den premien jag själv betalar plus silverökning eller inte? Får man igen den ligger man ju plus minus vid investeringen, får man inte igen den är man back.
Gällande koppar. Fördelen är att man får en stor mängd för en liten peng. Nackdelen är såklart premie och frakt för stora mängder. Dock om det under 30 år sker det jag tror kommer ske så är en ökning med 20-30-40 ggr dagens pris ingen omöjlighet! vid ca dubbling av priset har man igen investeringen. Känns som ett säkert sätt att förvara sina pengar och även eventuellt få en decent avkastning. Jag kan såklart ha fel, men min tanke är att ngn satt och skrev så här om silver för 15 år sen.... han e glad idag:-)
/V_V
Jag skulle säga att du inte får igen premien när du säljer för att du skall vara lite försiktig och inte kasta dig in i att köpa en massa silver du sedan får svårigheter att sälja till ett bra pris. Se premien som en kostnad för köpet så blir det bäst när du räknar. 15% premie känns lite mycket för mig för en skrottacka men det kanske beror på var och vad man köper?
Som jag ser det är det endast
'bullion' av olika slag du håller premien i. Det är mynt och tackor som är
som nya och inte fått vara brevtyngder eller använts till att balansera bord. Jag har lite blandat silver och vet att priserna på dem är väldigt olika där jag nog skulle få ut nära spottpriset på ett par av prylarna och en bra premie på andra.
Om du skall köpa från ett annat land bör du räkna noga på köpet före du slår till. Jag har nämligen tråkiga nyheter som är att om du inte köper väldigt mycket kommer du att gå i förlust mot 2:a handsmarknaden i landet. Bor du i eller nära en storstad borde du kunna hitta någon som säljer dem till dig för ett bra pris. Däremot får du vara beredd på att även de skall göra en liten vinst på affären. Sedan är det en viss skillnad på att köpa 50 gram och 5 kg. Det är i praktiken helt ointressant för någon att ens bry sig om en affär på under ett kilo om det inte är någon de kan titta förbi efter jobbet och göra affären med. Köper du ett mynt kommer ingen seriös att ens orka svara på annonsen, skriver du 10 kommer det att kosta dig en hel del, köper du 30 mynt är det plötsligt intressant att förhandla om priset och frakten. Sätt dig i säljarens situation med allt de måste göra för att få iväg sakerna så förstår du vad jag menar. Jag vet att det finns en skojare som far runt på nätet och försöker lura nya
handlare med stora överpriser och underliga bulk köp. Jag tror han lever på det för han har huggit på mig tre gånger när jag velat göra affärer och upplägget är i stora drag alltid att han övervärderar sina saker och nervärderar mina sedan skall han tjaffsa om leveranser och allt skit runt affären som gör det helt ointressant att handla med han. Jag är säker på att någon nybörjare blir lurad och kanske tror att de gör en bra affär.
Det enda rådet jag kan ge dig är att du tar någon dag på dig och läser på priser och hur man handlar/investerar i silver före du gör något. Det behöver inte ta lång tid men är tid du bör investera då det snabbt betalar igen sig på första köpet om du har en grundläggande kunskap.