2012-02-16, 20:12
Medlem
Doktowns avatar
Hej, jag har ett problem.

Jag fick idag ljudfilerna från en inspelning. Problemet är att samtliga wav. filerna är i 96hz och mitt ljudkort klarar bara 48hz. Jag använder Cubase, jag lyckas exportera filerna men filerna går då i slow motion.

Går detta att lösa med de verktygen jag har till hands eller måste jag ge mig till tåls innan jag får höra våra verk?

/Dok
Citera
2012-02-16, 20:32
Medlem
Jooncs avatar
Ehm, vad exakt är det som är 48 Hertz? 48 Hertz är knappt hörbart (väldigt dovt muller) och ett ljudkort som inte klarar av mer än 48 Hertz är helt värdelöst. Om du däremot syftar på en samplingsfrekvens på 48000 Hz så finns det en hel del mjukvara som kan sampla om den (tex matlab). Google is your friend.
Citera
2012-02-16, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joonc
Ehm, vad exakt är det som är 48 Hertz? 48 Hertz är knappt hörbart (väldigt dovt muller) och ett ljudkort som inte klarar av mer än 48 Hertz är helt värdelöst. Om du däremot syftar på en samplingsfrekvens på 48000 Hz så finns det en hel del mjukvara som kan sampla om den (tex matlab). Google is your friend.

Han syftar såklart på samplingsfrekvensen ja och glömde det lilla "k"et framför Hz.

Kan inte tänka mig något annat än att Cubase skulle fixa det, googla fram en manual och se om du kan hitta det i den! Men om du ändå ska konvertera tycker jag lika gärna du kan köra till 44,1 khz med en gång, annars blir kommer du bara bli tvungen att ta ner låten från 48 till 44,1 i ett senare skede!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in