Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Mycket bra val. Santa Marta är fint och du kan besöka Parque Tayrona därifrån. Buss är säkert. Det finns en del områden jag tror fortfarande inte är helt säkra, t.ex. in mot Amazonas, mot Buenaventura och nära Darien, men det är kanske inte så sannolikt att du åker dit som turist. Leticia tror jag är säkert dock! Går flyg t/r för ~1000-1500 kr, gör lite utflykter därifrån och hoppa över gränsen till Brasilien och Peru
Finns gott om dagsutflykter från Bogota om det nu är där du kommer spendera mest tid. Saltgruvan i Zipaquira är en höjdare. Villa de Leiva är fint. Tequendama-vattenfallet är schysst och nära Bogota (dock var det nästan torrt när jag var där!). Åk upp till La Calera för bra utsikt över Bogota. Guatavita-sjön skall vara fin, men skulle rekommendera att du tar dig dit med bil. Jag försökte besöka den med buss en gång, och det slutade med typ en 2-timmars hike längs en grusväg och sedan visade det sig att sjön var stängd. Chingaza nationalpark är en annan höjdare. Jag var där en hel dag och träffade bara på två andra människor (nära ingången). Annars hade jag hela nationalparken för mig själv. Rätt otroligt, och du kan göra det som en dagsutflykt från Bogota.
Hela Colombia är toppen. Det perfekta landet om man är ute efter upplevelser. Varenda liten håla är sevärd med sin unika egenart.
Jag avråder inte från att avstå besök till Buenaventura, tvärt om, åtminstone en gång. Mitt första intryck av Buenaventura var nog att det var den hotfullaste och fulaste staden som jag någonsin har sett, varmt och alltid fuktigt, men ändrade snart uppfattning. Det är något magiskt över stället med många små smultronställen både i staden och i omgivningen att göra utflykter till. Regnen är bland det häftigaste som man kan uppleva. Ett tips är att prata med småbåtsägarna som för en billig slant kan göra fantastiska turer uppför floderna.
Vägen mellan Cali och Buenaventura är en upplevelse i sig. Olika synintryck beroende på årstid och vilken tid på dyngnet man åker. En tur som man helt enkelt aldrig tröttnar på. Först klättrar man uppåt till Km 18 En trevlig pauspunkt där det är riktigt kallt, sen går resan utför ner till havsnivå och tropisk värme. Trafiken är lite läskig så kör försiktigt.
Gör gärna återresan till Cali på den antika vägen. Räkna med att vägen är dålig och att det kan ta tid men du får en fantastisk upplevelse.
Åk chivasbuss när du är i Cali. Biljetter kan köpas på de stora hotellen. En så korkad beteende måste man bara testa. Man åker i fönsterlös buss med levande orkester ombord, dricker brännvin och dansar salsa runt om på stadens diskotek där det bjuds på mera brännvin. Var måttlig med spriten om du inte vill råka illa ut. Har sett folk (européer så klart) som har supit sig nästan medvetslösa.
Det lilla hälsohotellet i Santa Rosa de Cabal kan också bli en oförglömlig upplevelse med sin bassäng som får sitt vatten från ett hett vulkanisk vattenfall. Lite jobbigt att ta sig dit, utan egen bil åker man taxi den sista biten uppför slingrande bergsvägar.
Lycka till med din resa!