Jag ska kanske börja jobba som däckmontör och jag undrar hur det jobbet är.
Hur slitsamt är det på en skala mellan 1-10?
Behövs det någon utbildning/erfarenhet?
Vad brukar lönen ligga på?
Värt att nämna att jag aldrig jobbat inom bil/motorbranschen men tydligen så verkar det inte vara några krav på utbildningar/erfarenhet då många säger att man lär sig det där på 5 minuter om man är normalbegåvad.
Så jag vänder mig till er på flashback som jobbat/ska börja jobba som däckmontörer för att höra era åsikter.
Vet att det finns trådar om detta men dessa är gamla och inte säkert på att jag får respons i dom trådarna. (små trådar)
Jobbade som däckkrängare i 2dagar, kände redan då att det inte var något för mig eller min rygg.
Jag fick enbart skruva av och på däck på bilarna som kom in, skifta mellan sommar och vinterdäck etc.
Medans de äldre och mer erfarna gjorde hjulinställningar och krängde av däcken etc.
Jag skulle vilja säga att detta yrke är betydligt mer slitsamt och mer smutsigt än mitt nuvarande jobb som lagerråtta. Lönen låg på ca 14500kr efter skatt, Euromaster.
Jobbigt för ryggen, speciellt i vinterdäck/sommardäck skifte tiden.
Du behöver ingen erfarenhet. Du måste bara veta att du inte ska dra hjulbultarna lika hårt när det är aluminiumfälgar som plåtisar