2012-02-11, 22:17
Medlem
jowals avatar
Jag utbildar mig som sagt sedan några veckor tillbaka till sadelmakare, tröttnade på mitt dåvarande jobb och såg mig efter om något som totalt skulle innebära en helomvändning i karriären. Inte för att jag hade en bra sådan eller något nämnvärd men så var fallet.

Ålder: 27
Nationalitet: Svensk, Finsk.
Språk: Svenska, Engelska, Finska, Norska, Danska.
Tidigare yrkeserfarenheter: Fabriksgolv, 1-2nd line techsupport, fastighetsskötare, lager/truckpersonal, roddare, eventpersonal och något som närmast kan nämnas till omkringresande utbildare inom företagssystem.

Jag har jobbat sedan jag tog studenten, dvs sedan 2003, eller ja nästan. Jag var arbetslös i nästan ett år mellan 2006-2007, men jag arbetade ganska sporadiskt under den tiden, dock inget fast eller under mer ett par dagar åt gången. Jag ser min arbetsresa idag lite som en transportsträcka fram till var jag hamnat idag. Alla jobben jag varit på har aldrig känts särskilt stabila för framtiden, visst har jag sett till att sköta mitt jobb med bästa förmåga men alla kan ha dåliga dagar. Trots det har det alltid efter antingen några månader eller så känts mer som en last, man sjukar sig vid minsta tecken, hittar på alla möjliga orsaker att lyckas komma sent till jobbet, man börjar tycka vissa sysslor blir enormt tunga även om dom är tramsigt lätta. Ja ni som arbetat förstår vad jag menar, och jag tror inte det är nyttigt för en på någon nivå. Nej fyfan för tristess! Men det känns lite som att jag har användning för lite utav det mesta jag lärt mig på mina tidigare jobb, även om det ter sig naturligt så känns det ändå känns det ändå så

Därför har jag verkligen försökt testa mig på alla möjliga jobb, och det som närmast kommit min tanke på ett drömjobb var nog fastighetssköteriet, det var nästintill lite sådär mysigt och skojsigt. Dock gjorde min dåvarande GF slut med mig vilket resulterade i ett hejdlöst förtärande utav alkohol, så jag slutade. Det jag har kommit fram till är iaf att jag måste arbeta med händerna, jag är inte skapt för att sitta vid ett skrivbord och lösa korkade problem dagarna i ända. Jag måste få mer stimulans helt enkelt. Mitt fabriksjobb gav visserligen en hel del stimulans, men det är så omotiverande att stå vid löpande band.

I vilket fall fick jag nys om att en snubbe i min grannstad sökte personal, och när jag fick höra att det handlade om sadelmakeri blev jag något skeptisk. Men efter ett tags betänketid och vänners goda råd bestämde jag mig att besöka stället, blev hooked samma stund som jag klev in på stället. Jag är medveten om att jag bara varit där typ 3 veckor tror jag, men det är verkligen något utöver det vanliga.

Detta jobbet stimulerar mina knölar till max! Ena dagen står man i smedjan och arbetar med plåt, dagen efter i snickeriet för att sedan sitta vid en symaskin, mellan dessa finns det ytterligare femtontusen småsysslor man kan får pyssla med. Jag har aldrig riktigt gått runt på ett jobb och smålett under hela dagen eller så fort jag blir själv, komma på mig själv sitta och dra ner näven till midjan och viska "yesssssss" XD

2011 för mig var ett pissår, och det känns lite som att det var det för många andra också. När 2012m började sa jag till mig själv att: "nu jävlar, jag pallar inte ha skitjobb längre och se ut som en soffpotatis", så jag tog tag i skiten helt enkelt. Tränar BJJ 2-4 ggr i veckan, springer 3-6 km var och varannan dag beroende på hur mycket jag jobbar över och slutade röka. Sen kom det nya jobbet och jag har sällan känt mig så positiv och stark som idag!

Nu vill jag veta om det finns fler sadelmakare därute? Har du jobbat som det? Varit i kontakt med en? Frågor på det jag skrev? Något du vill kommentera? Jag lämnar helt enkelt över till er och hoppas på en liten dialog
Citera
2012-02-11, 22:41
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Vet inget om ämnet, men ville bara skriva att det var kul att se att du trivs med jobbet.

Vad är det för sadlar du makar?
Citera
2012-02-11, 22:45
Medlem
Rosamuffinss avatar
Min farsa är sadelmakarmästare! Han verkar tycka att det är kul . Han har starka underarmar som fan.
Citera
2012-02-11, 22:51
Medlem
jowals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Kul att se att du trivs med jobbet.

Vad är det för sadlar du makar?

Tack ^^ Jag bygger/renoverar inredning till amerikanska veteranbilar, främst cadillac. Tänk dig pimp my ride, han som bygger all inredning där, inte lika glamoröst men samma princip nästan.
Citera
2012-02-11, 23:08
Medlem
Lillefixas avatar
Jag trodde verkligen du menade sadlar till hästar!
Citera
2012-02-12, 12:45
Medlem
Häftigt! Älskar när folk gör sådana här härligt oväntade drag. Hoppas det går bra för dig!
Citera
2012-02-12, 15:03
Medlem
jowals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamuffins
Min farsa är sadelmakarmästare! Han verkar tycka att det är kul . Han har starka underarmar som fan.

Vad tillverkar han?
Citera
2012-02-13, 02:53
Medlem
Rosamuffinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jowal
Vad tillverkar han?

Sadlar till häst
Mest reparationer och omstoppningar , selar osv
Citera
2019-11-24, 18:26
Medlem
Har gått några år sen tråden skapades.

Hur ser arbetsmarknaden ut idag?
Hur såg utbildningen ut, var det många onödiga kurser som du inte har haft nytta av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in