Citat:
Allt går att vinkla. Nu är man konsekvent på det viset att alla svenska medborgare som har fyllt 18 har rösträtt. Ska man ändra på det vore det ytterst inkonsekvent.
Citat:
Mental ålder är svår att bedöma. Fysisk ålder är superenkel. Vem ska avgöra om någon är över eller under 18, rent mentalt?
Okej, men förståndshandikappade eller psykiskt sjuka vuxna som i alla för rösträtten relevanta mentala avseenden är på en frisk femårings nivå, eller däromkring, kan, precis som friska femåringar, ha en bestämd vilja att rösta, och får därför idag rösta, vad jag förstått. Varför ska de få rösta, när friska femåringar inte får det?
Citat:
Vad avgör vilka icke önskvärda egenskaper som kallas sjukdomar och vilka som inte kallas sjukdomar?
Att problemen är medfödda och inte går att bota, rent generellt. Vad avgör vilka icke önskvärda egenskaper som kallas sjukdomar och vilka som inte kallas sjukdomar?
Citat:
Genom att skrota föreställningen att det är fasciststat att använda sådana termer som t.ex. "omyndigförklarad", som mer träffande beskriver vad man faktiskt menar, istället för att ersätta sådant med förskönande omskrivningar som "satt under förvaltarskap" för att dölja en obehaglig sanning. Det är större risk för att vi får en fasciststat om vi försöker dölja sanningen om vad vårt samhälle gör med människor än om vi ärligt beskriver den som den är.
Genom att skrota föreställningen att det är fasciststat att använda sådana termer som t.ex. "omyndigförklarad", som mer träffande beskriver vad man faktiskt menar, istället för att ersätta sådant med förskönande omskrivningar som "satt under förvaltarskap" för att dölja en obehaglig sanning. Det är större risk för att vi får en fasciststat om vi försöker dölja sanningen om vad vårt samhälle gör med människor än om vi ärligt beskriver den som den är.
Helt rätt. Men bara för de som genomskådar det. För de som går på det så lever vi i ett jättebra land.