Citat:
Ursprungligen postat av Skalbamse
Hej!
Jag ska studera hær i norge och førsøker fixa ett D nummer så att jag kan øppna ett bankkonto.
Skattetaten sæger "skaffa ett jobb eller be banken søka D nummer åt dig"
Går till Banken (har gått till 2 olika) och dom sæger "nej, vi gør inte det længre, be skolan søka åt dig."
Tar kontakt med skolan och dom sæger "har vi aldrig hørt talas om att man kan gøra"
Går till skattetaten igen å sæger som det ær, å dom hænvisar mig till banken igen.
Alltså blir det som en cirkel..
Har ni nåt tips om vad jag kan gøra??
Ska studera och har inte tid med ett jobb vid sidan av, iaf vad jag tror just nu. Beror helt på hur mkt tid studierna tar upp.
De alternativ jag kommer på æ:
1. ansøka om norskt medborgarskap. ær idag svensk medborgare.
2. Ta ett heltidsjobb och sæga upp det nær jag fått D nummer.
Tacksam før snabba och seriøsa svar.
Jag ska studera hær i norge och førsøker fixa ett D nummer så att jag kan øppna ett bankkonto.
Skattetaten sæger "skaffa ett jobb eller be banken søka D nummer åt dig"
Går till Banken (har gått till 2 olika) och dom sæger "nej, vi gør inte det længre, be skolan søka åt dig."
Tar kontakt med skolan och dom sæger "har vi aldrig hørt talas om att man kan gøra"
Går till skattetaten igen å sæger som det ær, å dom hænvisar mig till banken igen.
Alltså blir det som en cirkel..
Har ni nåt tips om vad jag kan gøra??
Ska studera och har inte tid med ett jobb vid sidan av, iaf vad jag tror just nu. Beror helt på hur mkt tid studierna tar upp.
De alternativ jag kommer på æ:
1. ansøka om norskt medborgarskap. ær idag svensk medborgare.
2. Ta ett heltidsjobb och sæga upp det nær jag fått D nummer.
Tacksam før snabba och seriøsa svar.
Hur lång tid hade du tänkt studera? En kortare tid, då ska givetvis d-nummer räcka. Det är etatens uppgift att hjälpa dig, så käfta på rejält för att få hjälp. Säg att du vägrar gå därifrån förrän du fått hjälp. Om du tänkt stanna mer än ett år, så bör du nog söka norskt födselnummer. Du behöver inte byta medborgarskap, bara för att du skriver dig helt i Norge. Men som sagt, det är fan inte bankens skyldighet att ordna ett d-nummer. Glöm inte passet, annars får du ta med id/körkort ihop med ett personbevis från Skatteverket.