2012-09-17, 17:47
Medlem
offas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalbamse
Hej!
Jag ska studera hær i norge och førsøker fixa ett D nummer så att jag kan øppna ett bankkonto.

Skattetaten sæger "skaffa ett jobb eller be banken søka D nummer åt dig"
Går till Banken (har gått till 2 olika) och dom sæger "nej, vi gør inte det længre, be skolan søka åt dig."
Tar kontakt med skolan och dom sæger "har vi aldrig hørt talas om att man kan gøra"
Går till skattetaten igen å sæger som det ær, å dom hænvisar mig till banken igen.
Alltså blir det som en cirkel..

Har ni nåt tips om vad jag kan gøra??
Ska studera och har inte tid med ett jobb vid sidan av, iaf vad jag tror just nu. Beror helt på hur mkt tid studierna tar upp.

De alternativ jag kommer på æ:
1. ansøka om norskt medborgarskap. ær idag svensk medborgare.
2. Ta ett heltidsjobb och sæga upp det nær jag fått D nummer.

Tacksam før snabba och seriøsa svar.

Hur lång tid hade du tänkt studera? En kortare tid, då ska givetvis d-nummer räcka. Det är etatens uppgift att hjälpa dig, så käfta på rejält för att få hjälp. Säg att du vägrar gå därifrån förrän du fått hjälp. Om du tänkt stanna mer än ett år, så bör du nog söka norskt födselnummer. Du behöver inte byta medborgarskap, bara för att du skriver dig helt i Norge. Men som sagt, det är fan inte bankens skyldighet att ordna ett d-nummer. Glöm inte passet, annars får du ta med id/körkort ihop med ett personbevis från Skatteverket.
Citera
2012-09-17, 17:59
Medlem
Skalbamses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offa
Hur lång tid hade du tänkt studera? En kortare tid, då ska givetvis d-nummer räcka. Det är etatens uppgift att hjälpa dig, så käfta på rejält för att få hjälp. Säg att du vägrar gå därifrån förrän du fått hjälp. Om du tänkt stanna mer än ett år, så bör du nog söka norskt födselnummer. Du behöver inte byta medborgarskap, bara för att du skriver dig helt i Norge. Men som sagt, det är fan inte bankens skyldighet att ordna ett d-nummer. Glöm inte passet, annars får du ta med id/körkort ihop med ett personbevis från Skatteverket.

Va dær idag. Hade med mig intaningsbevis och allt. Kommer studera heltid till och med slutet av februari. efter det blir det troligtvis vidareutbildning som ær på 3 år vid sidan av jobb. Då har jag møjlighet att gøra klart studierna på kortare tid om jag vill. Men till och børja med tills i frebruari.
Ska gå dit imorgon och kæfta lite med dom.

Borde man inte kunna sæga att man har fått jobb MEN att dom inte kan skriva ett anstællningsbevis eftersom jag bara har svensk personnummer?

Tack før hjælp ni som svarat
Citera
2012-09-17, 18:28
Medlem
offas avatar
Citat:
Va dær idag. Hade med mig intaningsbevis och allt. Kommer studera heltid till och med slutet av februari. efter det blir det troligtvis vidareutbildning som ær på 3 år vid sidan av jobb. Då har jag møjlighet att gøra klart studierna på kortare tid om jag vill. Men till och børja med tills i frebruari.
Ska gå dit imorgon och kæfta lite med dom.

Borde man inte kunna sæga att man har fått jobb MEN att dom inte kan skriva ett anstællningsbevis eftersom jag bara har svensk personnummer?

Tack før hjælp ni som svarat

Nu tror jag man blir bemött väldigt olika på etaten. När jag drog igång i Norge för ett par år sedan, så fungerade det hur smidigt som helst. Detta var inte i Oslo, eller något annat svenskinfekterat kontor. Kan vara att dessa är så trötta på horderna av svenska ungdomar som ränner där utan att ha skaffat sig någon som helst information på förhand.

Men se till att få fram blanketten där du ansöker om både skattekort OCH d-nummer. Vill minnas att jag fyllde i en sådan blankett, nummer på den minns jag ej. Men den borde finnas framme i någon av hyllorna. Om du saknar adress, dra till med c/o adress till någon pålitlig vän.

Om du är relativt säker på att du ska bli kvar, oavsett studier eller ej så ska du nog anmäla inflyttning till landet och troligen försöka få ett norskt födselnummer.
Citera
2012-09-17, 19:18
Medlem
Skalbamses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offa
Nu tror jag man blir bemött väldigt olika på etaten. När jag drog igång i Norge för ett par år sedan, så fungerade det hur smidigt som helst. Detta var inte i Oslo, eller något annat svenskinfekterat kontor. Kan vara att dessa är så trötta på horderna av svenska ungdomar som ränner där utan att ha skaffat sig någon som helst information på förhand.

Men se till att få fram blanketten där du ansöker om både skattekort OCH d-nummer. Vill minnas att jag fyllde i en sådan blankett, nummer på den minns jag ej. Men den borde finnas framme i någon av hyllorna. Om du saknar adress, dra till med c/o adress till någon pålitlig vän.

Om du är relativt säker på att du ska bli kvar, oavsett studier eller ej så ska du nog anmäla inflyttning till landet och troligen försöka få ett norskt födselnummer.

Ah, det blir man sækert. Staden jag befinner mig i heter Stavanger Vi ær inte så många hær egentligen, vad jag vet ær ju 4 dyraste staden att bo i tydligen.. :P
Ska førsøka få tag i blanketterna før skttekort och D nummer å bara læmna in eller nåt, MÅSTE få det att gå genom. Boende har jag.
Citera
2012-09-17, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ah, det blir man sækert. Staden jag befinner mig i heter Stavanger Vi ær inte så många hær egentligen, vad jag vet ær ju 4 dyraste staden att bo i tydligen.. :P
Ska førsøka få tag i blanketterna før skttekort och D nummer å bara læmna in eller nåt, MÅSTE få det att gå genom. Boende har jag.

Bergen är inte direkt den billigaste staden heller kan jag lova... Bostadspriserna i Sthlm är rena rama rean om man jämför tamejfan...

Edit: Nu har jag inte längre koll på skatteetaten då det var länge sen jag skrev in mig i Norge men nån berättade att dom tagit bort d-nummer och att alla som ska vara i Norge i mer än 3 månader måste registrera sig i där.
Citera
2012-09-17, 20:34
Medlem
Mittpunkts avatar
Är det bara jag som stör mig på att norrmännen alltid ska bygga köket tillsammans med vardagsrummet? Hemma i Sverige händer det nästan ALDRIG utan där har vi köket separat i ett annat rum men i Norge har man vardagsrum och kök tillsammans i ett och samma rum.
Citera
2012-09-17, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Är det bara jag som stör mig på att norrmännen alltid ska bygga köket tillsammans med vardagsrummet? Hemma i Sverige händer det nästan ALDRIG utan där har vi köket separat i ett annat rum men i Norge har man vardagsrum och kök tillsammans i ett och samma rum.
Jag säger att det är lika vanligt att man bygger köket kombinerat med vardragsrummet idag, iaf i lägenheter. Handlar ju om yteffektivitet.
När du dessutom inte stör dig på värre saker så känns det ganska överkomligt. Själv skyr jag möteskulturen i detta landet, de är ta mig fan totalt bakom när det kommer till möten.
Citera
2012-09-17, 20:54
Medlem
Skalbamses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ucantstopme
Bergen är inte direkt den billigaste staden heller kan jag lova... Bostadspriserna i Sthlm är rena rama rean om man jämför tamejfan...

Edit: Nu har jag inte längre koll på skatteetaten då det var länge sen jag skrev in mig i Norge men nån berättade att dom tagit bort d-nummer och att alla som ska vara i Norge i mer än 3 månader måste registrera sig i där.

haha nej, har hørt talas om det också men allt ær dyrt i Norge.
Men jag ska fan kæmpa imorgon før att få tag i det dær jækla D nummret. Måste ha det.
går det inte imorgon tar jag nåt jobb så jag får ett anstællningsbevis och sen sæger upp mig.. :P stora tankar på att gøra det nu, alternativt skriva mig i norge.
Citera
2012-09-17, 21:30
Bannlyst
Citat:
haha nej, har hørt talas om det också men allt ær dyrt i Norge.
Men jag ska fan kæmpa imorgon før att få tag i det dær jækla D nummret. Måste ha det.
går det inte imorgon tar jag nåt jobb så jag får ett anstællningsbevis och sen sæger upp mig.. :P stora tankar på att gøra det nu, alternativt skriva mig i norge.

Det är ju inget problem att skriva sig i Norge väl?
Regga dig på en bemannigsbyrå så har du det väl i box?
Eller är det tuffare tag nu?

På min tid var det bara att knata in på skatteetaten och säga hej typ...
Citera
2012-09-17, 21:32
Bannlyst
Brukar inte vara i den här tråden så ofta men vore kul och veta vad alla svenskar jobbar med och vad ni tjänar
Jag känner bara 2 stycken svenskar i hela stan där jag bor och det är inte direkt ofta jag stöter på nån. Har väl hänt på en eller annan Narvesen eller resturang men ganska sällsynt vill jag nog påstå...
Citera
2012-09-17, 21:54
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Brukar inte vara i den här tråden så ofta men vore kul och veta vad alla svenskar jobbar med och vad ni tjänar
Jag känner bara 2 stycken svenskar i hela stan där jag bor och det är inte direkt ofta jag stöter på nån. Har väl hänt på en eller annan Narvesen eller resturang men ganska sällsynt vill jag nog påstå...
BörJ
Citera
2012-09-17, 21:54
Medlem
Skalbamses avatar
Citat:
Det är ju inget problem att skriva sig i Norge väl?
Regga dig på en bemannigsbyrå så har du det väl i box?
Eller är det tuffare tag nu?

På min tid var det bara att knata in på skatteetaten och säga hej typ...

Nej, inga problem att skriva sig hær. Men vet inte alls vad som hænder med t ex min motorcykelførsækring i sverige, kommer jag få ha svenska førsækringar? køp av svensk bil senare nær jag vill ha det? Får jag ens æga ett svenskregistrerat fordon? osv :P

kanske kan vara skriven hær så man får ett norskt personnummer, men att man fortfarande ær svensk medborgare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in