2010-12-27, 22:36
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotAGirlCalledBrian
Jag ska försöka få ett butiksjobb i Norge så fort som möjligt nästa år. Visst är det bäst att söka jobb först och söka bostad efteråt när man fått ett? Man kan ju bo på vandrarhem ett tag i värsta fall.

Hur är det egentligen med de norska siffrorna, när det är t.ex 47 så säger de ju "syv og fyrti" men 29 sekunder in i det här fleksnes-klippet säger han "tohundrasextitre" följt av att den andre säger "tohundra og sextien" 50 sekunder in. Är det alltså så att man vid tiotal säger entalet först och vid hundratal säger likadant som i Sverige?

Och det är nog bättre att prata svenska än att försöka prata norska som svensk men hur ska jag göra med siffrorna? Ska jag säga fyrtiosju, sju och fyrtio eller syv og fyrti?
Det är helt olika det där. Framförallt äldre säger ental sen tiotal.
Pratar dom lite snabbt och klämmer in "to tusen femhundre ni og sötti" (2579), så är det ju så att till och med en annan får svårt att hänga med
Men helt olika. Man kan lika gärna säga "förtitre" här.

Och angående bostad/jobb, så fixa jobbet först, bostad hittar man alltid.
Citera
2010-12-27, 22:43
Medlem
NotAGirlCalledBrians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Det är helt olika det där. Framförallt äldre säger ental sen tiotal.
Pratar dom lite snabbt och klämmer in "to tusen femhundre ni og sötti" (2579), så är det ju så att till och med en annan får svårt att hänga med
Men helt olika. Man kan lika gärna säga "förtitre" här.

Och angående bostad/jobb, så fixa jobbet först, bostad hittar man alltid.
Jaha, okej. Tack för svaren
Citera
2010-12-28, 12:51
Medlem
Ostpops avatar
Många som kör nyår tillsammans med baggarna?
Citera
2010-12-28, 17:08
Medlem
Jag tänkte köra Oslo över nyår, är hemma i sverige än och ska straxt tillbaka.

Vad händer i Oslo på nyår? Finns det några roliga event eller ska man behöva köra hemmafest?
Citera
2010-12-28, 21:09
Medlem
pbrothers avatar
Intressant tråd att läsa! Jag har själv relativt nyligen kommit till Oslo. Har varit här lite över 3 veckor.
Första dagarna jag kom hit så chillade jag bara och tog det lugnt, och provade söka 2-3 jobb ute på finn.no men som för alla andra så gav det inget. Jag har ingen lagererfarenhet men har truckkort från tidigare tjänst som produktionstjänst (posten). Mitt svenska truckkort fungerar för övrigt utmärkt i Norge (någon som nyligen skrev att deras inte var OK för bruk här?). Efter att ha gått till bemanningsföretag fick jag arbete efter 2 dagar. Har varit där nu 2 veckor, och byter snart till bättre avdelning för provvikariat som kan bli fast anställning direkt via företaget. Sedan har manpower hört av sig för att erbjuda mig några olika platser att arbeta på - men tackat nej då jag redan har. Och för det bemanningsföretag jag arbetar för har även andra backup jobb (långtidsvikariat) planerade åt en om det inte funkar där jag är nu. Så arbete verkar det finnas gott om, eller har man bara haft lite flyt?

För övrigt måste jag rekommendera, för alla ni som vill arbeta på lager, att registrera ert CV på jobzone.no och sedan ringa dom för att fråga efter intervju, dom har väldigt mycket logistik/lagerjobb, på det viset är dom en av dom största som jag förstått det. Adecco har relativt få arbeten inom lager/transport som jag har förstått av andra här.

Vart kommer alla svenskar att hänga under nyår? Någon speciell krog som ni veteraner i denna stad kan rekommendera för ett gott/vått nyårsfirande?
Citera
2010-12-29, 18:08
Medlem
Chillfires avatar
Jag har ett problem, jag lever på soc och har fått jobb i Oslo nu.

Jag har inte startkapital till att börja jobba(hyra, mat, resor etc) förrän jag fått min norska lön, inte heller har jag familj/vänner jag kan be om pengar.

Finns det ekonomisk hjälp att få? Kan jag ta ett lån?(Jag har obetalda skulder hos kronofogden)
Jag har pratat med arbetsförmedlingen och dem betalar bara resor till intervjuer inom Sverige.

Och om jag vänder mig till soc, vad bör jag tänka på?

Hela grejen med att åka till norge var ju att styra upp min livssituation, nu känns det som att det enda sättet jag kan fixa dessa pengar är genom något olagligt, dvs det jag försöker undvika..

Ingen som varit i denna situation och lyckats lösa det ändå?
Citera
2010-12-29, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mccandless
Har tidigare kört i Trondheim där dom också har automatiska. Jag fick min räkning efter ca 3 månader. Som jag har förstått det så ska det inte ta mer än 3 månader innan du får räkningen. Det kostar heller inget extra att få räkningen hemskickad. Du kan också betala direkt.

https://www.fjellinjen.no/bomstasjoner/automatiske_bomstasjoner/no

okej, men då borde jag ha fått en räkning då vi var på semester i Norge i augusti.
Men hur var det för dig när du körde igenom bommen, blinkade det ett gult streck?

Har läst lite på http://www.autopass.no/Bruk+av+autopass/Slik+fungerer+bomstasjonene
och jag får ingen signal alls, tar den inget kort då?

Har någon koll på detta?
Citera
2010-12-31, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillfire
Jag har ett problem, jag lever på soc och har fått jobb i Oslo nu.

Jag har inte startkapital till att börja jobba(hyra, mat, resor etc) förrän jag fått min norska lön, inte heller har jag familj/vänner jag kan be om pengar.

Finns det ekonomisk hjälp att få? Kan jag ta ett lån?(Jag har obetalda skulder hos kronofogden)
Jag har pratat med arbetsförmedlingen och dem betalar bara resor till intervjuer inom Sverige.

Och om jag vänder mig till soc, vad bör jag tänka på?

Hela grejen med att åka till norge var ju att styra upp min livssituation, nu känns det som att det enda sättet jag kan fixa dessa pengar är genom något olagligt, dvs det jag försöker undvika..

Ingen som varit i denna situation och lyckats lösa det ändå?

Tvivlar att socialen kommer hjälpa dig trots att alla tjänar på det.
Men det är värt ett försök för at reda upp din sitution.

Använd pengarna du får ifrån socialen till norge oc säg inget att sticker dit så att du får pengar tills du kan stå på egna ben i norge.
Inte så kul att göra så men enda chansen dom kommer inte hjälpa dig.
Citera
2010-12-31, 22:29
Medlem
prettoanderss avatar
Arbetslös i Oslo, vad fan håller jag på med?

Ni som har besökt NAV kontoren, hur funkar det egentligen? det verkar inte alls vara samma sak som här i Sverige då alla jag har bett om vägbeskrivning undrar vafan jag är påväg dit för?

Då menar jag sitta ner med handläggare, osv. En nödvändighet då Adecco inte ens tar i mig med tång

Gott nytt!
Citera
2011-01-01, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillfire
Jag har ett problem, ...

Kan inte svara på dina frågor, men arbetsförmedlingen har annonserat nya regler från och med 1 februari 2011. "Från 1 februari 2011 kan du som är arbetssökande hos Arbetsförmedlingen få flyttbidrag till jobb inom hela EU/EES-området."
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Nyheter-Arkiv/Nyheter-for-Arbetssokande/12-29-2010-Nu-kan-du-fa-flyttbidrag-inom-hela-EU.html

Hoppas det fixar sig för dig.
Citera
2011-01-01, 17:18
Medlem
pbrothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettoanders
Arbetslös i Oslo, vad fan håller jag på med?

Ni som har besökt NAV kontoren, hur funkar det egentligen? det verkar inte alls vara samma sak som här i Sverige då alla jag har bett om vägbeskrivning undrar vafan jag är påväg dit för?

Då menar jag sitta ner med handläggare, osv. En nödvändighet då Adecco inte ens tar i mig med tång

Gott nytt!

Vad söker du för sorts jobb? Och är det bara adecco du är registrerad hos och försökt få jobb via?
Citera
2011-01-01, 21:39
Medlem
prettoanderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbrother
Vad söker du för sorts jobb? Och är det bara adecco du är registrerad hos och försökt få jobb via?

Letar efter alltifrån butiksbiträde till barnehage. Hade gärna kört lager men jag är rätt övertygad om att jag skulle råka riva hela skiten. är inte riktigt min miljö har jag märkt, lite synd.

Skulle inte banga på diskjobb heller alltså, det börjar dra ihop sig! Precis, jag har bara kört Adecco, har hört lite skräckisar om manpower. Vilka bemanningsföretag är att rekommendera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in