2013-01-14, 15:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NACZE
Jag har själv aldrig hört det, men flera av mina vänner på högskolan berättar att de fått höra vissa lärare säga "sid" istället för "sidan". Nu kan jag inte själv bekräfta att det är så, men det låter ju väldigt illa.

"Ni kan läsa mer om det på sid 26". Usch.

Det tror jag inte är en helt ovanlig förkortning.
Citera
2013-01-14, 16:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holmiensis
Två smeknamn för Béarneaise-sås som jag haft oturen att få höra. Det ena var "Bea" och det andra var ännu vidrigare, "Benne"
Jag tror att den senare kortformen slår dig som extra vidrig eftersom den förmodligen är en kortform av ett missuppfattat uttal. Min fru hade en gång i världen en kompis som i det längsta försökte undvika att att uttala Bearnaise, men om hon blev tvungen, så blev det något i stil med benesenn. Benne ger intryck av att vara en förkortning av den typen av feluttal.
Citera
2013-01-14, 16:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Jag hatar verkligen slangordet "sliddjur" för kvinna, det är så vulgärt och fult att den enda gång jag någonsin har använt ordet, det är i den här kommentaren som ni just nu läser.
Förekommer det verkligen i IRL-svenska? Jag har alltid uppfattat det ordet som ren och utpräglad flashbackska.

Särskilt gentlemannamässigt kan man ju inte påstå att det är, men man får likväl erkänna att det är rätt fyndigt påkommet, med sin association till det alldeles riktiga zoologiska fackordet slidhornsdjur.
Citera
2013-01-14, 17:06
Bannlyst
Du verkar vara uppväxt i stan, Hamilkar. På vischan talar många faktiskt som Eddie Meduza och "eliten" på Flashback
Citera
2013-01-14, 18:28
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
... Särskilt gentlemannamässigt kan man ju inte påstå att det är, men man får likväl erkänna att det är rätt fyndigt påkommet, med sin association till det alldeles riktiga zoologiska fackordet slidhornsdjur.
Det var väl mindre fyndigt att missa morfemet horn, ett uttryck för signaturlära. Nåja, bastubans toner kommer från hornets närområde.
Citera
2013-01-14, 20:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Du verkar vara uppväxt i stan, Hamilkar. På vischan talar många faktiskt som Eddie Meduza och "eliten" på Flashback
Inte på mina två vischor, södra Roslagen och Storsudret, i alla fall.
Citera
2013-01-15, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det tror jag inte är en helt ovanlig förkortning.

Nej, det är det ju verkligen inte. Det jag syftar på är att man uttalar förkortningen som den står, dvs. att det fonetiska uttalandet faktiskt blir [sid].

I skriven text så är det ju ok om det skrivs "sid.", men att uttala det [sid] sticker i mina öron.
Citera
2013-01-15, 09:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NACZE
Nej, det är det ju verkligen inte. Det jag syftar på är att man uttalar förkortningen som den står, dvs. att det fonetiska uttalandet faktiskt blir [sid].

I skriven text så är det ju ok om det skrivs "sid.", men att uttala det [sid] sticker i mina öron.

Jag tror att du missförstod mig. Jag menar alltså i tal. Att den sägs.

Sedan kan man ju i sig fundera över förkortningar i skrift av ord som i sig är nästan lika korta som förkortningen. Att förkorta "sidan" till sid. blir inte många positioners förkortning. Enda finessen med förkortningen "sid." är väl att den är gemensam för "sidan" och "sidorna", om det nu är någon fördel.
Citera
2013-12-24, 01:41
Medlem
Ass.Parades avatar
Folk som tycker att uttryck som "u mad bro" "no shit sherlock" och annat skit som bara är lite små roligt om man läser det på nätet. Internet språk ska inte blandas ihop i den riktiga världen, jag kan helt ärligt inte se humorn i att försöka skoja på engelska när vi bor i Sverige och pratar Svenska.

Kan låta lite töntigt av mig men jag ser ärligt ner på människor (i hemlighet såklart) som använder dessa uttryck.

EDIT: Måste också säga att invandrarslang låter så fruktansvärt töntigt. Att man måste lägga in ett "bror" efter varje mening osv. Visst, man vill låta vänskaplig som i USA men jag vet inte, det passar inte in i svenskan. Egentligen är väl inte hälsningsfraserna något som stör mig så mycket men andra ord såsom "jao" och "bre" efter varje mening. "Jag behöver en tjej jaoooo!!! Fett skönt med lite knull bre".
Senast redigerad av Ass.Parade 2013-12-24 kl. 01:47.
Citera
2013-12-24, 02:42
Medlem
Mitt favorit slangord är utan tvekan: det är adi. Vilket betyder: det är normalt eller standard
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in