Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
@Bogomil
Jag svarade aldrig tidigare, men jag tror att dessa tre punkter kan klargöra vad jag menar och varför jag invänder:
1. TS berättar inte utifrån vilken definition av 'sanning' ämnet skall diskuteras.
2. TS öppnar inte för diskussion angående möjliga läsningar av Bibeln.
3. Det framgår, om alls, väldigt oklart vad som egentligen skall diskuteras i tråden.
Jag kan inte se hur det av 1, 2 och 3 kan följa mycket annat än den begreppsförvirring och "topic-anarki" vi finner i denna tråd (och överlag i en stor del av religionsforumet).
Det är inget problem om varje aspekt av trådens ämne skall regredieras, så:
1/ Det t.ex. kan betraktas som en semantisk fråga (eller från ett annat perspektiv).
2/ Om trädämnet blir en fråga om bibel-tolknings-metodologi, snarare än bibeln vs. den rationella verkligheten vet jag inte om det är särskild intressant för mig. Sånt brukar att utveckla sig till bibel-quoteminings-dyster; jag ännu inte har mött en kristen som kan/vill gå in på en egentlig granskning av tolkningsmetodologi per ser.
3/ Jag erbjöd tidigare på tråden medlemmen 'flexbärt' en preliminär överenskommelse om debatt-raman, men fick inget svar på detta.