2013-05-07, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Ursäkta men ni försöker bara idiot förklara mig. Ni vet väl att befolkningtillväxten på jorden går hand i hand med bibeln och inte med evolutionens räkning????????
Ni vet väl om att historieböckerna, vår första kända historia, går ihop med bibeln....tex sumerierna och nubierna?????????

Ni vet väl om att transformers filmerna är sanna därför att de är mindre komplexa än "den sanna" evolutions teorin, döh????????????

Men du är ju bara patetisk...du förlöjligar dig själv om du tar sagorna i bibeln på allvar trots det enorma berg av bevis som finns mot den lögnaktiga propgandaskriften!

Nej inget som står i bibeln stämmer med modern historieskrivning..läs Hatte Furuhagens bok Bibeln och Arkeologerna så inser du att ni bibelkramare står med brallorna nere.
Citera
2013-05-08, 17:25
Medlem
Arepos avatar
@Bogomil

Jag svarade aldrig tidigare, men jag tror att dessa tre punkter kan klargöra vad jag menar och varför jag invänder:
1. TS berättar inte utifrån vilken definition av 'sanning' ämnet skall diskuteras.
2. TS öppnar inte för diskussion angående möjliga läsningar av Bibeln.
3. Det framgår, om alls, väldigt oklart vad som egentligen skall diskuteras i tråden.
Jag kan inte se hur det av 1, 2 och 3 kan följa mycket annat än den begreppsförvirring och "topic-anarki" vi finner i denna tråd (och överlag i en stor del av religionsforumet).
Citera
2013-05-08, 20:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
@Bogomil

Jag svarade aldrig tidigare, men jag tror att dessa tre punkter kan klargöra vad jag menar och varför jag invänder:
1. TS berättar inte utifrån vilken definition av 'sanning' ämnet skall diskuteras.
2. TS öppnar inte för diskussion angående möjliga läsningar av Bibeln.
3. Det framgår, om alls, väldigt oklart vad som egentligen skall diskuteras i tråden.
Jag kan inte se hur det av 1, 2 och 3 kan följa mycket annat än den begreppsförvirring och "topic-anarki" vi finner i denna tråd (och överlag i en stor del av religionsforumet).

Det är inget problem om varje aspekt av trådens ämne skall regredieras, så:

1/ Det t.ex. kan betraktas som en semantisk fråga (eller från ett annat perspektiv).

2/ Om trädämnet blir en fråga om bibel-tolknings-metodologi, snarare än bibeln vs. den rationella verkligheten vet jag inte om det är särskild intressant för mig. Sånt brukar att utveckla sig till bibel-quoteminings-dyster; jag ännu inte har mött en kristen som kan/vill gå in på en egentlig granskning av tolkningsmetodologi per ser.

3/ Jag erbjöd tidigare på tråden medlemmen 'flexbärt' en preliminär överenskommelse om debatt-raman, men fick inget svar på detta.
Senast redigerad av Bogomil 2013-05-08 kl. 20:23.
Citera
2013-05-13, 10:57
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
"Tro" är här inte chansning/sannolikhetskalkyler utan en visshet.

Ur allt annat ett strikt subjektivt perspektiv är detta kvalificerat struntprat.
Citera
2013-05-13, 11:03
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Den tillskrivs av människor så stor betydelse för att den själv övertygat dem om sin sanning. Att det är en bok som skrivits för länge sedan av människor har därvidlag ingen avgörande betydelse. Du kan inte bevisa tanken att en bok måste innehålla opålitliga uppgifter bara för att en eller flera människor skrivit den.
Sluta upp med dumheterna. Nu!

Arrogans.

Koranen tillskrivs stor betydelse för att den själv övertygat människor om sin sanning. Det samma gäller Bhagavad Gita, Mein Kampf, Das Kapital och Fittstim. Många av idéerna som torgförs i dessa står i direkt konflikt med varandra och vad som sägs i Bibeln. Flera av dem är liksom bibeln motsägelsefulla med sig själva.
Citera
2013-05-13, 11:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
"Tro" är här inte chansning/sannolikhetskalkyler utan en visshet.

Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Ur allt annat ett strikt subjektivt perspektiv är detta kvalificerat struntprat.

Strikt subjektivt struntprat är 'Calovius' trademark.
Citera
2013-05-13, 14:48
Medlem
Gruchos avatar
Jag tänker mig bibeln lite som sådana där viskningslekar man brukade göra på lekis. Man viskar ett ord till någon annan och den viskar vidare. Till slut så blir ordet helt fel. Likadant är det med bibeln. Någon skrev en godnattsaga sedan så blev det lite galet i historien. Folk ändrade och lade till.
Citera
2013-05-15, 03:14
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grucho
Jag tänker mig bibeln lite som sådana där viskningslekar man brukade göra på lekis. Man viskar ett ord till någon annan och den viskar vidare. Till slut så blir ordet helt fel. Likadant är det med bibeln. Någon skrev en godnattsaga sedan så blev det lite galet i historien. Folk ändrade och lade till.

Till alla som säger att bibeln har fel, kan ni nämna några verser eller exemel på det?
Citera
2013-05-15, 03:29
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Till alla som säger att bibeln har fel, kan ni nämna några verser eller exemel på det?
Ungefär allt.
Arken, syndafloden, åldern på mänskligheten, judarnas träldom i Egypten, uttåget.
Jesus tillkomst, hans gudomlighet, mm, mm, mm...
Citera
2013-05-15, 14:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Gen. 1.
Citera
2013-05-15, 19:44
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Trodde du att en sådan fråga skulle lämna ateisterna svarslösa? Typ "oj, nu när du säger det... Bibeln innehåller ju INGA fel".

He, he.

Ansluter mig till Bogomil. Gen 1.
Citera
2013-05-15, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ungefär allt.
Arken, syndafloden, åldern på mänskligheten, judarnas träldom i Egypten, uttåget.
Jesus tillkomst, hans gudomlighet, mm, mm, mm...

skriv i rättfärdighet, men bibeln är bra som självhjäplsmetod beprövad och många har fått resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in