2013-01-30, 17:13
  #829
Medlem
Troll0lzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Det gör du med. Efter man läser dina inlägg så är det lätt att känna sig lättat att man inte delar din tro.

Var glad för det och njut medan du kan!
Citera
2013-01-30, 17:31
  #830
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Det gör du med. Efter man läser dina inlägg så är det lätt att känna sig lättat att man inte delar din tro.

Citat:
Ursprungligen postat av Troll0lz
Var glad för det och njut medan du kan!

När "det är bara så" och "det är INTE bara så" fnoskigheterna har kört ett tag, brukar sista utvägen ju att vara denna:

Hot om kommande otrevligheter.

Va' övertygande och oj va' 'vi' blir rädda.
Citera
2013-01-30, 17:32
  #831
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
När "det är bara så" och "det är INTE bara så" fnoskigheterna har kört ett tag, brukar sista utvägen ju att vara denna:

Hot om kommande otrevligheter.

Va' övertygande och oj va' 'vi' blir rädda.

Köttätande utomjordiska insekter, no less!
Citera
2013-01-30, 17:37
  #832
Medlem
Troll0lzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Köttätande utomjordiska insekter, no less!

KPP är en rolig prick! Fast han kan faktiskt ha rätt i det han säger, eftersom även Uppenbarelseboken beskriver hur en av plågorna i den yttersta tiden kommer att vara riktigt hemska gräshoppor. Intressant att hans lära är hämtat ur Bibeln
Citera
2013-01-30, 17:46
  #833
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Köttätande utomjordiska insekter, no less!

Ja, det med.

Eller 'The great Cthulhu' hämtat från skriften Telenofonikum, GTs syster-teologi om en sociopat-'gud'.
Citera
2013-01-30, 17:49
  #834
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troll0lz
KPP är en rolig prick! Fast han kan faktiskt ha rätt i det han säger, eftersom även Uppenbarelseboken beskriver hur en av plågorna i den yttersta tiden kommer att vara riktigt hemska gräshoppor. Intressant att hans lära är hämtat ur Bibeln

Ja, det ÄR synnerligen intressant, eftersom det sättar fokus på bibelns förvirrade tolknings-metodologier .... som ingen verkar ha det minsta grepp om.
Citera
2013-01-30, 18:13
  #835
Medlem
Troll0lzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ja, det ÄR synnerligen intressant, eftersom det sättar fokus på bibelns förvirrade tolknings-metodologier .... som ingen verkar ha det minsta grepp om.

Revelation är verkligen svår att tolka. Vet inte om du själv har läst den boken, men jag skulle tippa på att även du skulle bli lite vilse i huvudet när du läser vad som står där. Man vet inte om man ska tolka det bokstavligt eller bildligt.

Men det återstår att se
Citera
2013-01-30, 18:35
  #836
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troll0lz
Revelation är verkligen svår att tolka. Vet inte om du själv har läst den boken, men jag skulle tippa på att även du skulle bli lite vilse i huvudet när du läser vad som står där. Man vet inte om man ska tolka det bokstavligt eller bildligt.

Men det återstår att se

Vilket iofs är ointressant för mig, eftersom mitt tydliga fokus på tråden liggar på en granskning av gen. 1 (-3).

Men du har rätt i att revelations är svårtolkat, och jag undrar på vad det var för droger Johannes använde sig av.
Citera
2013-01-30, 19:30
  #837
Medlem
Troll0lzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket iofs är ointressant för mig, eftersom mitt tydliga fokus på tråden liggar på en granskning av gen. 1 (-3).

Men du har rätt i att revelations är svårtolkat, och jag undrar på vad det var för droger Johannes använde sig av.

Varför just Genesis 1-3? Varför försöker du finna LOGISKA förklaringar på allt?
Citera
2013-01-30, 19:52
  #838
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troll0lz
Varför just Genesis 1-3?


Det är det basiska underlaget, som desutom relaterar till den kosmiska verkligheten. Jag är inte särskild intresserat av en "det är bara så"/"det är INTE bara så" debatt om metafysiska gissninger.

Citat:
Varför försöker du finna LOGISKA förklaringar på allt?

Är det allt du kan se i mina argument/min kritik? Jag spelar på många fler stränger än det.
Citera
2013-01-30, 20:05
  #839
Medlem
Troll0lzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är det basiska underlaget, som desutom relaterar till den kosmiska verkligheten. Jag är inte särskild intresserat av en "det är bara så"/"det är INTE bara så" debatt om metafysiska gissninger.



Är det allt du kan se i mina argument/min kritik? Jag spelar på många fler stränger än det.

Okej.

Det är ju precis vad du letar efter. Du letar efter en LOGISK förklaring för Gud. Gud kan inte förklaras och Gud är ingenting som vi kan förstå. Därför skickade Gud Fadern sin son Gud Jesus till jorden för att vi skulle kunna förstå Gud och så vi skulle kunna relatera till vem Gud är.
Citera
2013-01-30, 20:14
  #840
Medlem
Bogomils avatar
Om mitt postulerade exklusivt logiska underlag:

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Är det allt du kan se i mina argument/min kritik? Jag spelar på många fler stränger än det.

Citat:
Ursprungligen postat av Troll0lz
Okej. Det är ju precis vad du letar efter. Du letar efter en LOGISK förklaring för Gud.


OCH OCKSÅ vetenskap, empiri/epistemologi och etik. Om du vet va' dom där konstiga sakerna är för något.

Citat:
Gud kan inte förklaras och Gud är ingenting som vi kan förstå.

Inte i ett metafysisk perspektiv. När han blir kosmos-relaterande och antropomorficerat går det bra att 'förklara'.

Citat:
Därför skickade Gud Fadern sin son Gud Jesus till jorden för att vi skulle kunna förstå Gud och så vi skulle kunna relatera till vem Gud är.

Jaja, och DFSM är ett lika bra "det är bara så" underlag för predikande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in