Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Att låta någon annan stå på det är ju såklart en ide men jag skulle helst vilja göra det själv om det går. Därför jag ställer denna frågan här.
Du kan ha ett privat AB där du jobbar och omsätter en hel del innan KFM reagerar, det är ju något som är positivt om du drar in pengar så du kan betala. Men har du det i ett AB så är det skiljt från din privatekonomi, enskild firma kan de lättare gå in och rycka stålar på din firmas konto eller dina privata konton. KFM FÅR inte gå in och ta pengar från kontot i ett AB eftersom det formellt sett inte är dina privata pengar, det är bolagets pengar.
Har du däremot börsnoterade (e.g. marknadsnoterade) aktier eller värdepapper så kan de lättare nypa dem, för de är lätta att omsätta i pengar. Ditt Privata AB blir ju ganska omedelbart värdelöst i det ögonblick KFM tar över aktierna, du lär ju inte vara så benägen att jobba vidare med det bolaget då.
I ditt fall skulle jag hellre satsa på ett Hong-Kong bolag där du endast behöver gå in med 1 dollar i aktiekapital, jag kan nog tycka att det är kapitalförstöring av dig att kasta bort 50 tusen för att starta ett AB här i Swe. Öppna ett Moneybookerskonto dit du knyter ett mastercard så kan du ha dina pengar ifred och handla som vanligt med kortet.