2012-02-06, 16:42
Bannlyst
tillstånd:

200.000 i skulder hos kronofogden.

Har 100.000kr svarta pengar som jag vill starta ett aktiebolag för.

fråga:

Kan fogden mäta ut mitt aktieinnehav i detta bolag?

Jag skulle uppskatta svar från någon som VET till 100% vad som gäller. Inte nån som bara tar för givet att det är på ett visst sätt.

(Och NEJ, jag vill inte betala mina skulder. Så har vi klarat av den frågan så slipper vi 20 inlägg med folk som gnäller om att jag ska betala skulderna istället. Det är totalt OT och inte vad tråden handlar om.)
Citera
2012-02-06, 16:54
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
tillstånd:

200.000 i skulder hos kronofogden.

Har 100.000kr svarta pengar som jag vill starta ett aktiebolag för.

fråga:

Kan fogden mäta ut mitt aktieinnehav i detta bolag?

Jag skulle uppskatta svar från någon som VET till 100% vad som gäller. Inte nån som bara tar för givet att det är på ett visst sätt.

(Och NEJ, jag vill inte betala mina skulder. Så har vi klarat av den frågan så slipper vi 20 inlägg med folk som gnäller om att jag ska betala skulderna istället. Det är totalt OT och inte vad tråden handlar om.)

Vad är det för bransch du har tänkt att verka inom? Idag kostar det 50 000kr att starta ett AB i Sverige. Jag skulle starkt avråda dig från att gå in med svarta pengar i AB`t, då skulle jag hellre starta det med en person som jag har full tillit till, därefter skulle denna person få stå som firmatecknare och jag skulle endast sitta med i styrelsen.

EDIT: https://www.flashback.org/t1600409
Citera
2012-02-06, 17:01
Medlem
Är det inget alternativ att starta ett bolag i något annat land? Vet inte om det hjälper ens men kanske är något som fungerar?
Citera
2012-02-06, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Vad är det för bransch du har tänkt att verka inom? Idag kostar det 50 000kr att starta ett AB i Sverige. Jag skulle starkt avråda dig från att gå in med svarta pengar i AB`t, då skulle jag hellre starta det med en person som jag har full tillit till, därefter skulle denna person få stå som firmatecknare och jag skulle endast sitta med i styrelsen.

EDIT: https://www.flashback.org/t1600409

Det spelar mindre roll vilken bransch. Anledningen är att jag inte vill ha mina pengar nergrävda utan säkert på ett företagskonto och sen skulle jag haft användning av att ha ett företag i olika lägen. Men samtidigt vill jag ju såklart vara säker på att jag inte blir av med pengarna.

Den där tråden du tipsa om handla ju om enskild firma så det är ju inte direkt applicerbart på mitt fall.

Att låta någon annan stå på det är ju såklart en ide men jag skulle helst vilja göra det själv om det går. Därför jag ställer denna frågan här.
Citera
2012-02-06, 17:14
Medlem
Citat:
Att låta någon annan stå på det är ju såklart en ide men jag skulle helst vilja göra det själv om det går. Därför jag ställer denna frågan här.

Du kan ha ett privat AB där du jobbar och omsätter en hel del innan KFM reagerar, det är ju något som är positivt om du drar in pengar så du kan betala. Men har du det i ett AB så är det skiljt från din privatekonomi, enskild firma kan de lättare gå in och rycka stålar på din firmas konto eller dina privata konton. KFM FÅR inte gå in och ta pengar från kontot i ett AB eftersom det formellt sett inte är dina privata pengar, det är bolagets pengar.

Har du däremot börsnoterade (e.g. marknadsnoterade) aktier eller värdepapper så kan de lättare nypa dem, för de är lätta att omsätta i pengar. Ditt Privata AB blir ju ganska omedelbart värdelöst i det ögonblick KFM tar över aktierna, du lär ju inte vara så benägen att jobba vidare med det bolaget då.

I ditt fall skulle jag hellre satsa på ett Hong-Kong bolag där du endast behöver gå in med 1 dollar i aktiekapital, jag kan nog tycka att det är kapitalförstöring av dig att kasta bort 50 tusen för att starta ett AB här i Swe. Öppna ett Moneybookerskonto dit du knyter ett mastercard så kan du ha dina pengar ifred och handla som vanligt med kortet.
Senast redigerad av FatPPLrHrdrTkidnap 2012-02-06 kl. 17:48.
Citera
2012-02-06, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Du kan ha ett privat AB där du jobbar och omsätter en hel del inan KFM reagerar, det är ju något som är positivt om du drar in pengar så du kan betala. Men har du det i ett AB så är det skiljt från din privatekonomi, enskild firma kan de lättare gå in och rycka stålar på din firmas konto eller dina privata konton. KFM FÅR inte gå in och ta pengar från kontot i ett AB eftersom det formellt sett inte är dina privata pengar, det är bolagets pengar.

Har du däremot börsnoterade (e.g. marknadsnoterade) aktier eller värdepapper så kan de lättare nypa dem, för de är lätta att omsätta i pengar. Ditt Privata AB blir ju ganska omedelbart värdelöst i det ögonblick KFM tar över aktierna, du lär ju inte vara så benägen att jobba vidare med det bolaget då.

I ditt fall skulle jag hellre satsa på ett Hong-Kong bolag där du endast behöver gå in med 1 dollar i aktiekapital, jag kan nog tycka att det är kapitalförstöring av dig att kasta bort 50 tusen för att starta ett AB här i Swe. Öppna ett Moneybookerskonto dit du knyter ett mastercard så kan du ha dina pengar ifred och handla som vanligt med kortet.

Jag har MB,neteller och ukashout mastercards. Men det känns lite oskäkert att ha mycket pengar där. De är så gnälliga på de där ställena angående penningtvätt osv så helt plötsligt sitter du med ett fryst konto och dina cash är borta. Iaf när det gäller neteller har jag haft problem.
MB har jag inte använt lika mycket men känns endå osäkert att ha alla sina pengar hos nåt nätföretag.

Men det där med hongkong företag för 1 dollar låter intressant, hur fungerar det?
Citera
2012-02-06, 17:41
Medlem
Citat:
Men det där med hongkong företag för 1 dollar låter intressant, hur fungerar det?

MB är säkert, så länge det inte börjar röra sig om miljoner som transfereras systematiskt.KFM har inte heller någon insyn dit.

Gällande HK bolag.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in